שתף קטע נבחר

צילום: ויז'ואל/פוטוס, איי פי

שובם של "נישואי התענוג"

אחת הרפורמות החברתיות שבעידן "פוסט-סדאם" בעיראק היא שובם של "נישואי התענוג" בהיקף נרחב: גבר מתחתן עם אישה לזמן קצוב מראש, תמורת תשלום, ולמטרות "תענוג". נשמע לכם כמו זנות? לא טעיתם. המבקרים: "זוהי זנות בכיסוי חוקי". התומכים: "זה סיוע הומניטרי לנשים"

פאטמה עלי, גרושה בת 24, לא מצאה ברירה אחרת: חסרת הכשרה מקצועית או השכלה כלשהי וללא עבודה. לעומתה, שאוכת אל-רביעי, איש דת שיעי, בן 43 נתקל בבעיה אחרת: אשתו הרה והוא אינו יכול לממש את אהבתו אליה. פאטמה חיפשה אדם שיתמוך בה, ואילו אל-רביעי רצה בת זוג נוספת. השניים נפגשו בחודש מאי האחרון בביתו של אל-רביעי, בו הוא גר עם אשתו. בסלון הבית הם שוחחו זמן מה וזה הציע לה הצעת נישואין לא שגרתית: האם את מעוניינת להתחתן לפרק זמן קצר? בנוסף לכך הציע אל רביעי סכום של 5,000 דינר עיראקי (כארבעה דולרים) וכיסוי הוצאות חודשי. בתמורה תצטרך עלי להגיע לדירה ששכר פעמיים בשבוע. אחרי משא ומתן שנמשך שעה קלה, סיכמו השניים על הסכם בלתי כתוב והחליטו להינשא לתקופת זמן קצרה.

 

אין מדובר בתרחיש דמיוני, אלא בהליך המקובל בקרב העדה השיעית, שנקרא "נישואי תענוג". סיפורים דומים לזה שפורסם ב"וושינגטון פוסט" בשבוע שעבר, ניתן למצוא בעיראק בכמות גדלה והולכת בשנים שאחרי סדאם חוסיין. בכל השנים בהן שלט סדאם ביד ברזל, נאסר המנהג. אולם לאחר פלישת הכוחות האמריקניים למדינה בשנת 2003 ועליית השיעים לשלטון - חזרה תופעת נישואי התענוג, שזוכה לברכת הממסד הדתי. תופעה זו, למרות הביקורת שנמתחת עליה בעולם המוסלמי בשנים האחרונות, צפויה אפילו להתגבר בתקופה הקרובה.

 

מבחינת חכמי הדת השיעים אין כל בעיה עם "נישואי התענוג" (בערבית: זוואג' מותעה). "במהלך תקופת שלטונו של סדאם לא היתה חירות דתית", אמר איש הדת השיעי מהעיר אל-חילה, פארס א-שריף. הטיעון הזה לא שכנע את המתנגדים, שטוענים כי מדובר בניצול כלכלי יותר מאשר בהפגנת חירות דתית. ואולם המציאות הקשה בעיראק נותנת את אותותיה: אלפי גברים שנהרגו בשנים האחרונות בעקבות הפלישה האמריקנית ובעקבות סכסוכי דמים עדתיים הותירו אחריהם אלמנות שנזקקות באופן נואש לתמיכה כלכלית.

 

תענוג בלתי מוגבל?

הגבר יכול להתחתן עם מספר בלתי מוגבל של נשים למטרות "נישואי תענוג" בנוסף לאשתו החוקית, אולם אישה איננה יכולה להתחתן עם גבר נוסף במהלך תקופת "נישואי התענוג". הנישואין הללו אינם מצריכים הסכם כתוב או טקס חתונה וכאשר עובר פרק הזמן שעליו סיכמו השניים, כל צד רשאי לפנות לדרכו, ללא צורך בטקס הגירושין המסורתי. "ישנן נשים שאינן מעוניינות לעסוק בזנות והן סוברות כי אופן פעולה זה הוא מכובד יותר משום שהוא זוכה לכסות דתית, אולם הן טועות", אומרת פעילת זכויות אדם בבגדד אום אכרם. "הצעדים הללו מחזירים את כל המדינה לאחור. זהו מכשול שמונע מהמדינה להתקדם". טוענת חברת פרלמנט לשעבר ופעילת זכויות אדם בבגדד, חמידה אחמד. 

 

מנגד - אנשי הדת השיעים מברכים על "נישואי התענוג", שכן לדעתם אותן הנשים שומרות על קשר רק עם הגברים שאיתם הן נישאו והדבר מונע מאלמנות וגרושות לפנות לזנות כדי להשיג כסף. זאת ועוד, לדברי חכמי הדת השיעים - הדבר אינו שונה באופן עקרוני מהנישואין המסורתיים, שכן גם בהם הגבר משלם את דמי המוהר ותומך כלכלית. "ניתן לראות בכך סיוע הומניטרי לנשים", אמר איש הדת השיעי מהדי א-שייח.

 

ובחזרה לפאטמה: נישואיה הקודמים נמשכו שלושה חודשים בלבד, עד שעלו על שרטון. לדבריה, ההזדמנויות שלה להתחתן הן נדירות ביותר ולפיכך היא בירכה על הצעתו של אל-רביעי והחליטה להתחתן איתו לטובת "נישואי תענוג".  

 

הבעל נהרג, אלמנתו נישאה לחצי שנה

אום אחמד איבדה את בעלה לאחר שזה נהרג בחילופי אש בין שתי מיליציות שיעיות בשנת 2005. זמן קצר לאחר מכן היא התחתנה בפעם הראשונה ב"נישואי תענוג" עם אדם נשוי ששילם לה כ-50 אלף דינר עיראקי (38 דולר) כמקדמה, ולאחר מכן תמך בה כלכלית לכל אורך הקשר שעליו סוכם - שישה חודשים. אום אחמד אמרה כי היא זקוקה נואשות לכסף פעמים רבות וכי היא היחידה ממשפחתה בת עשר הנפשות שעובדת במתפרה. "כאשר אדם זקוק לכסף הוא נאלץ לעשות כל דבר", היא מספרת.

 

לדבריה, "נישואי התענוג" הינם עדיפים על פני לעשות טעות, שכן הקשר הזה מקבל מהבחינה הדתית". רבים רואים בתופעה הזאת עדות גוברת להשפעתה של איראן בעיראק, שכן תופעה זו נפוצה ומקובלת באיראן. בנוסף לכך התופעה גוברת בתוך האוניברסיטאות בעיראק, שכן סטודנטיות רבות זקוקות לכסף ונשים אחרות עושות זאת בחפשן אחר אהבה. בעיראק העדתית של היום קשה מאוד להינשא עם בן עדה אחרת ולפיכך סטודנטיות רבות מאמצות את השיטה.

 

מהן הזכויות והחובות בקשר שכזה? ארבעה אנשי דת שיעים אמרו כי לאישה אין זכות לסיים את הקשר הזמני לפני שתוקפו פג, אלא אם הגבר מסכים לכך. בנוסף, על האישה להמתין לפחות חודשיים בין קשר אחד למשנהו, וזאת כדי לקבוע את זהותו של האב במידה ותיכנס להיריון. מרבית נישואי התענוג מתבססים על ההבנה בין בני הזוג כי המטרה אינה להביא ילדים, אולם לפי אנשי הדת השיעים - אם האישה נכנסת בכל זאת להיריון על הגבר לתמוך בה. החזקה על הילד היא עניין שבמחלוקת בין חכמי הדת השיעים. במקרים רבים לידות במסגרת שכזאת יוצרות תסבוכות בלתי צפויות.

 

אופס, של מי הילד הזה?

כך למשל נרשמה בעת האחרונה עלייה במספר הנשים אשר דורשות לרשום את ילדיהן שנולדו כתוצאה מקשר כזה במרשם האוכלוסין. לפי התקנות, על שני ההורים להזדהות בעת הרישום של הילד לבית ספר או לעבודה. בשל העובדה שבמקרים רבים התנערו האבות מהילדים, נמסרו רבים מהם לאימוץ במשפחות אחרות ובלבד שתהיה להם דרך להירשם לבית הספר.

 

ובחזרה לפאטמה ולשאוכת: השניים סיכמו שלא להביא ילדים אלא רק ליהנות זה מזו. בימים בהם היו נפגשים השניים היה נוקט אל-רביעי בגישה רומנטית, מביא לה מתנות, אוכל איתה יחד ארוחה דשנה, לעיתים הם היו מבלים חמש או שש שעות ביחד, ולעיתים יום שלם. הקשר ביניהם התחזק עד כדי כך שפאטמה פרצה בבכי ביום שבו הסתיים הקשר לפני כשבועייים. אולם פאטמה לא נאלצה לסבול זמן רב מדי: כעבור מספר ימים הסכים אל-רביעי להינשא לה שוב, הפעם לשנה שלמה – תקופה שתספיק לו ללוות את אשתו גם אחרי הלידה ובמקביל - ליהנות מהקשר. אולי ניצחון קטן לרומנטיקה בעיראק.

 

בעיות כלכליות המשליכות על קשרי נישואין אינן נחלתן של הנשים העיראקיות בלבד. בתימן נאלצו הנשים המקומיות לנקוט בקו אחר כדי להתמודד עם המצוקה הכלכלית הגוברת במדינה. העיתון "אל קודס אל-ערבי" דיווח על תופעה חדשה הולכת ומתפשטת בתימן: נישואין של צעירות תימניות עם גברים זרים, ערבים ושאינם ערבים, שיכולים לתמוך בהן כלכלית.

 

תימן: נישואין לזרים עשירים

לפי נתוני משרד הפנים של תימן - חלה עלייה במספר האישורים שניתנו לצעירות תימניות להינשא עם גברים זרים בשנה האחרונה. מהנתונים עולה כי בשנת 2006 ניתנו 691 היתרים לצעירות התימניות, מהם 576 היתרים להינשא עם אזרחים ערבים ו-98 היתרים להינשא עם בעלי נתינויות זרות אחרות. זאת לעומת 593 מקרים בשנת 2004.

 

כך למשל גם עלה מספר הבקשות להינשא לגברים אמריקניים מ-27 בקשות בשנת 2004 ל-45 בשנת 2006. עלייה מסוימת נרשמה גם בנוגע לגברים האפריקניים – משני היתרים ב-2004 לשמונה ב-2006. זאת בשעה שהגברים האסיאתיים שמרו על יציבות יחסית במדד הפופולאריות שלהם בקרב הנשים התימניות.

 

לפי הדיווח תופעה זו היא אחת הדרכים של הצעירות התימניות "להגשים את חלומותיהן", לאור המצוקה הכלכלית הגוברת במדינה. מעניין לציין כי אצל הגברים התימנים לא נרשמה עלייה בביקוש לנישואין עם נשים זרות וכי הנתונים של השנים האחרונות שומרים על יציבות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
מקודשת לי?
צילום: סי די בנק
צילום: סי די בנק
.
צילום: סי די בנק
מומלצים