הטרנס-מציאות: טריליון דולר לגוגל
בהרצאתי הקרובה, במסגרת כנס איגוד האינטרנט הישראלי ב-19 בפברואר, אדבר על גוגל בעשור הבא. היא תעבור מחיפוש ופרסום אנליטי במידע כיום, לחיפוש ופרסום סינתטי במציאות. התגיות יתרחבו מבלוגים ותמונות לאובייקטים במציאות כפי שרואים בסרטון הזה. חיישנים מסוג RFID ואבקת חיישנים מסוג Mote אף יגבירו זאת.
כך, מעל כל חנות בקניון נקבל PageRank כפי שיש מעל כל דף באינטרנט וכך שכל חפץ יהיה ניתן לאיתור בחלקיקי שנייה: שלט הטלוויזיה בסלון או קופסת הגבינה במגה-סופרמרקט.
מה זה "זמרחב" (זמן-מרחב) ו"בלוגייקט" (בלוג-אובייקט)
מדובר בעולם חדש שבו הזמן והמרחב מתמזגים לזמרחב, הבלוג והאובייקט הופכים לדבר אחד הבלוגייקט, והסייברספייס והאורגניזם מתמזגים ל"סייבורג" שבו השבב האלקטרוני מדבר עם הנוירון וה-DNA הביולוגיים. כל סופרמרקט ותערוכה ישבו בתוך Second Life, ומהכורסה בבית נוריד קוטג' או חסה מהמדפים באמצעות השלט האלחוטי
של נינטנדו Wii (אנחנו 2.0?). זהו העולם שברוס סטרלינג מכנה בספרו החדש: "האינטרנט של החפצים".
אנו נתייג לא רק סרטונים ביוטיוב, ולא רק נדרג ב-Digg ונחפש בגוגל מאמרים ב"ניויורק טיימס", אלא גם חנויות בקניון, רופאים בבתי חולים, מרצים באוניברסיטאות.
אנו גם נגיב בטוקבקים בזמן אמת באמצע ההרצאה באוניברסיטה או בכנס, כפי שמדגים הסטארטפ הישראלי chance2meet.com. כשהמציאות החומרית עצמה ניתנת לחיפוש, לדירוג, ל"טיקבוק" ולתיוג, השמיים הם הגבול של הפרסום המקוון.
- שוק הפרסום המקוון כיום הוא 15 מיליארד דולר.
- גוגל לוקחת מתוכו כ-40%.
- לפי מיקרוסופט, שוק הפרסום המקוון יגיע ב-2015 ל-150 מיליארד דולר.
- כלל שוק הפרסום העולמי (המקוון והלא מקוון) מגיע היום ל-428 מיליארד דולר.
- רוב הכסף כיום הולך על פרסום בטלוויזיה ובעיתונים. אבל בעידן הפוסט-טלוויזיוני והפוסט-עיתוני של ווב 2.0, התברר ש-50% מכסף זה מתבזבז על הקהלים הלא נכונים. זאת אומרת שכ-214 מיליארד דולר מתבזבזים.
- שוק הפרסומת בסלולר יגיע לכ-24 מיליארד דולר תוך עשור.
- כל שוק הפרסום (המקוון והלא מקוון) יגיע בווב 3.0 ב-2015 לכ-900 מיליארד דולר.
- כל ערוצי הפרסום באינטרנט יסתכמו בלפחות 50% מכלל שוק הפרסום ולכן הפרסום מהסוג של גוגל יהיה שווה בסוף העשור ל-500 מיליארד דולר! האם גוגל תהיה החברה הראשונה בהיסטוריה שתעבור את שווי השוק של טריליון דולר?
לכן, טועה מי שחושב שגוגל משקפת הערכה מופרזת של שוק הפרסום המקוון. אפשר לומר בפרפרזה על מה שצ'רצ'יל פעם אמר: "זה לא התחלת הסוף. זה אולי סוף ההתחלה של 'כלכלת הפרסום' ".
פרסום בסגנון עדות גוגל בסופרמרקט, בכנס, באוניברסיטה ובכל מקום
ניתן כיום להעביר טכנולוגיות של ווב 2.0 מהעולם הוירטואלי לעולם הריאלי. אחת הדוגמאות לכך הוא עולם הכנסים. כל מה שצריך הוא שבאיזור הכנס תהיה רשת אלחוטית. כל משתתפי הכנס שיש ברשותם מחשב נייד או סלולר אינטרנטי, יוכלו להשתתף בזמן אמת ב:
- פורומים ובלוגים שיובלו על ידי מומחים בתחום ומשתתפי הכנס יוכלו להגיב בטוקבקים. מאמרי המומחים ותגובות המשתתפים יוקרנו בזמן אמת, על מסכי ענק בכל מרחבי הכנס.
- יתפתח "ויקי-כנס" שיסכם את החוכמה הקולקטיבית של כל משתתפי הכנס. אלה מבין המרצים בכנס שלא יודעים להכניס תוכן או שאין ברשותם מחשב או סלולר אינטרנטי, יוכלו להיות מוצגים על המסכים בזמן אמת בשידורי וידאו.
- וידאו-בלוג: אלה שיש ברשותם מצלמת סטילס סלולרית או מצלמת וידאו סלולרית, יוכלו להציג את זה בבלוג תמונות או בבלוג וידאו.
- דירוג חי, שהקהל מדרג את המרצים בכנס באמצעות כלים כדוגמת Digg ופרסום התוצאות בזמן אמת.
- מרשת חברתית לכנס חברתי ולקניון חברתי. הרשתות החברתיות נכנסות למרחב הריאלי של משתתפי הכנס. נוכל להזמין את חברינו ברשת החברתית אתנו לכנס גם כשהם נשארו בבית. בחנות הבגדים נוכל להתייעץ בבני המשפחה הנמצאים במקומות עבודה שונים בגלובוס אם הבגד אכן מתאים לנו www.iconNicholson.com .
- ערבוב של הרכיבים הנ"ל. למשל אפשר להישאר בבית ולקנות באמצעות "השלט" של נינטנדו Wii בצורה וירטואלית מתוך הסופרמרקט או התערוכה הוירטואליים שיושבים בתוך Second Life (חיים 2.0). אנו נוריד באמצעות השלט חפצים מרחוק בעל המדפים הווירטואליים.
- Second Life: כל אלה שלא יוכלו לבוא לכנס יוכלו לשמוע את ההרצאות בוידאו או מאווטרים של המרצים. אלה שלא יוכלו לבוא לכנס יוכלו להיכנס לשיחות עם אלה שכן הגיעו לכנס באמצעות כלי Second Life.
- RSS של מידע ישירות מהכנס לרשת. כך אנשים לא רק ילמדו את ווב 2.0 וישמעו עליו, אלא יחיו אותו.
מרושתים: לבלוג המלא