שתף קטע נבחר

משחק: תהיו ראש ממשלה ותעשו שלום

Peacemaker, משחק סימולציה פוליטי, מאפשר לשחקנים להיכנס לנעליו של ראש הממשלה הישראלי או עמיתו הפלסטיני, להתמודד עם משברים פוליטיים ופיגועים, ולנסות להשיג את המטרה הבלתי אפשרית - להשכין שלום

לא מעט משחקי מחשב נכתבו ב"השראת" הסכסוך הישראלי-פלסטיני: מ-"אינתיפאדה", ו-"MidEast Crisis" ועד "כוכב כחול". אך בשנים האחרונות, צומח גל חדש של משחקים שאינם בהכרח משחקים מסחריים אלא מיועדים לקדם אג'נדה פוליטית כלשהי. לאחרונה אפילו התקיימה במרכז לאומנות דיגיטלית בחולון תערוכה המוקדשת למשחקים אלה.

 

אתמול (ד') יצא לשוק משחק חדש בז'אנר ההולך ומתהווה: Peacemaker. מדובר בסימולציה פוליטית של הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אשר מטרתו המוצהרת היא לקדם את השלום, במיוחד כאן, במוקד הסכסוך. המשחק מאפשר לכם לשחק את ראש הממשלה הישראלי או את ראש הרשות הפלסטינית, כאשר המטרה היא להביא לשלום בר קיימא בשני הצדדים.

 

מאחורי המשחק עומדת חברת Impact Games, שהוקמה מצוות של סטודנטים באוניברסיטת קרנגי מלון בארה"ב, ושאחד ממייסדיה הוא ישראלי לשעבר, אסי בורק - בוגר בצלאל, לשעבר איש אגף המודיעין ובתפקידו האחרון מנהל בחברת הזנק שפיתחה משחקים סלולריים.

 

 

 

יותר חוויתי מלצפות בחדשות

"הרעיון ל-PeaceMaker התחיל עוד כשהייתי באוניברסיטה. בהמשך הקמתי ביחד עם שותפי אריק בראון את Impact Games, במטרה להפוך את הקונספט למוצר מסחרי. רצינו להראות שאפשר להביא נושא כל כך רציני ולהעביר חוייה שרק מדיה אינטראקטיבית יכולה לספק. כשאתה נכנס לנעליים של המנהיג, בעיקר של הצד הנגדי, החוויה היא הרבה יותר מלאה ושלמה מצפייה פסיבית בסרט המדבר על הנושא, או קריאת חדשות." הוא מספר.

 

לאילו משחקים אחרים דומה PeaceMaker?

 

"אין ממש משחק שדומה ל-PeaceMaker מבחינת העיצוב עצמו. הפוקוס שלנו על החדשות. התמונות במשחק אמיתיות, וקטעי הווידיאו מאד ייחודיים. רוב המשחקים "המציאותיים" האחרים עוסקים בהיסטוריה או בתוכן פוליטי אבסטרקטי. אנחנו, לעומת זאת, מציגים תוכן אמיתי ועכשווי (הקביעה הזו אגב, לא מדויקת. ישנם לא מעט משחקים המציגים ומבוססים על תוכן מציאותי - העורך)".

 

היונה והנץ

המשחק עצמו הוא משחק אסטרטגיה מבוסס תורות, כאשר לכל אחד אפשרויות בחירה שונות - ישראל יכולה לשלוט על הסגר בשטחים למשל, בזמן שברשות אפשר לנסות לפנות למימון בניית כבישים ובתי ספר. בכל מקרה, המטרה זהה:

להגיע לפופולריות מקסימלית עם שני הצדדים, ולהימנע ממצב שאחד הצדדים (גם הצד שלך) שונא אותך יותר מדי, מה שגורם להפסד במשחק.

 

כל תור ב-Peacemaker הוא שבוע, בו אנחנו יכולים לעשות פעולה אחת ויחידה. אפשר לפנות (או להקים) ישובים בגדה, לצאת בנאום פייסני או מלחמתי, לשלוח מענקים לרשות או למנוע אותם וכן הלאה - כשלושים אפשרויות שונות, המסודרות בתפריט ברור. לא בטוחים מה לעשות? היועצים שלכם, היונה והנץ, יסבירו מה ההשלכות הסבירות של כל בחירה, מנקודת מבט סלחנית ותוקפנית, בהתאמה.

 

הבחירות שלכם משפיעות על דעתם של גופים שונים, כאשר מעל הכל מטרתכם היא להביא את דעת הקהל בישראל וברשות למקסימום האפשרי.

 

לוליינות דיפלומטית

במשחק מצויים שבעה גורמים "חיצוניים" נוספים חוץ מהנהגת הצדדים המעורבים ישירות בסכסוך: ארצות הברית, האו"ם, מצריים, העם בישראל, המתנחלים, העם הפלסטיני והחמאס.

 

הגופים האחרים יגיבו על מעשיכם לפי מידת ההערכה שלהם כלפיכם - האו"ם יסכים לשלוח סיוע לגדה, רק אם יושב הראש פעל בקו שנראה לו נכון, ואילו החמאס יעשה צרות ופיגועים אם היו"ר לא ימצא דרכים לפייס גם אותו. מעשה הלוליינות הדיפלומטית הנדרש בין הגופים השונים - הוא האתגר שעומד בבסיס PeaceMaker.

 

עוד ב-vgames: המשחק Manhunt 2 בדרך ל-Wii

 

"אין טקטיקה מנצחת"

בורק מסביר כי אין ממש טקטיקה "מנצחת". אחד הדברים שראינו הוא שכל אחד משחק את בקצב שונה ומוצא את הדרכים שלו "לנצח". מעניין למשל לראות ששחקנים ישראלים, מתקשים מאד לנצח את הצד הפלסטיני בעוד שהרבה אנשים בארה"ב חושבים שהצד הפלסטיני יותר קל.

 

באופן כללי, הוא אומר, הדרך הנכונה היא לשמור על איזון. בצד הישראלי - אם תרוץ לויתורים בלי שתבנה תמיכה אתה תעוף מהר מאד מהמשרד. אם תפעיל את המטוסים והטנקים ללא שום מהלכים דיפלומטיים, תוביל לפריצת האינתיפאדה השלישית. בצד הפלסטיני לעומת זאת אתה חייב ללכת "בין הטיפות", לשמור על חמאס בשליטה ולקבל תמיכה עולמית מבלי להראות "בובה" או "בוגד" בעיני הפלסטינים. "מלחמת אזרחים היא מאד אפשרית", הוא מתריע.

 

מבחן בדיפלומטיה

מתוך התנסות במשחק, זה אכן לא קל. הסיבה העיקרית לכך היא שכמו במציאות, לא לגמרי ברור מה יהיו ההשלכות של כל פעולה. הענקנו אישורי עבודה נוספים לפלסטינים בישראל, בתקווה שהם יחבבו אותנו יותר, ובתמורה קיבלנו פיגועים שגרמו לממשלה לרטון, לעם להתלונן, ואפילו ליו"ר הרשות להחמיץ פנים - כי נתנו לחמאס הזדמנות להשיג כוח פוליטי על פניו.

 

חשוב להיות זהירים, וכמו שהמשחק עצמו ממליץ, לתכנן תוכנית ארוכת טווח ולא לסטות ממנה - אפילו שלעיתים מתרחשים

אירועים לא צפויים (משני הצדדים) שעלולים להשפיע על היחסים עם כל הגופים כולם. תצוגת החדשות, אגב, אכן נראית מציאותית מאוד.

 

בכל פעם ששיחקנו, נכשלנו חרוצות. האם אנחנו פשוט דיפלומטים לא מוצלחים, או שהמשחק בכוונה מקשה על השחקן, כדי להבהיר שמדובר במשימה לא פשוטה?

 

"אני לא חושב שהמשחק הוא מבחן בדיפלומטיה. הרבה מהפעולות בו הן פעולות צבאיות או בטחוניות או לחליפין, פעולות בנייה ושיקום. מדובר במנהיגות במובן הרחב, אבל אנחנו מנסים להציג גישה חדשה שאומרת שהתהליך הוא מה שמשנה" מציין בורק.

  

"אם לא ניצחת את PeaceMaker זה דבר אחד, אבל האם אחרי ששיחקת, ובעיקר אחרי ששיחקת את הצד השני קיבלת משהו? האם אתה מסתכל על הסכסוך ועל משחקי וידאו בצורה קצת שונה? המטרה הסופית שלנו היא לגרום לאנשים לענות על השאלות האלה בתגובה חיובית, אנשים כאלה הם למעשה 'הלחם' שלנו" הוא מסביר.

 

מיועד לישראלים

"האמת היא שבכל פעם שניסינו לתחום ולהגביל את קהל היעד שלנו גילינו עוד ועוד קבוצות שהתעניינו בו. אפילו כשהגדרנו קבוצת גיל רחבה, של גילאי 14-34 גילינו אנשים בשנות השלושים המאוחרות והארבעים נהנים בדיוק כמו ה"גיימרים". המטרה הראשונה הייתה כמובן לפנות לישראלים ופלסטינים, אבל בעקבות ההתעניינות העולמית המשחק נמכר כיום ב-23 מדינות, בעיקר באירופה ובארה"ב".

 

הגרפיקה של PeaceMaker פשוטה אבל יעילה והממשק נוח למדי. והמשחק אפילו מגיע בגרסה עברית (לצד ערבית ואנגלית), כך שכל אחד בארץ יכול לשחק בו - וזו בדיוק המטרה. ניתן להוריד אותו תמורת 20 דולרים מהאתר הרשמי.

 

באתר המחודש של Vgames: יותר וידאו, משחקי און ליין, טיפים ועוד. היכנסו עכשיו

 

הצטרפתם כבר לניוזלטר החדש שלנו? הירשמו באמצעות תיבת הרישום התכולה מימין ותקבלו בימים ב'-ד' את מהדורת סיכום היום שלנו - עם קישורים מעניינים והערות על המצב

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אסי בורק, מפיק המשחק
אסי בורק, מפיק המשחק
מומלצים