שתף קטע נבחר

ישראל: מחשב אחד לכל 29 תלמידים

מחשב לכל ילד? לא ממש. כמעט עשר שנים לאחר שישראל הייתה אמור ליישר קו עם המדינות המתקדמות בעולם, היא עדיין משדשת עם יחס של 29 תלמידים למחשב אחד בממוצע

ב-1992 הגישה ועדה ציבורית שבחנה את מצב מערכת החינוך בישראל בתחום המדע והטכנולוגיה את המלצותיה לשר החינוך. ההמלצה העיקרית הייתה שעד 1998, שנת היובל למדינה, יהיה לפחות מחשב אחד לכל עשרה תלמידים בישראל.

 

היום, תשע שנים לאחר מכן, אנחנו עדיין רחוקים מאוד מהיעד הזה: היחס כיום עומד על מחשב אחד לכל 29 תלמידים

בממוצע, כך מדווחת תמר טרבלסי-חדד ב"ידיעות אחרונות" הבוקר (ג').

 

על פי נתוני מנהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך, במערכת החינוך בישראל יש כיום 114 אלף מחשבים, המשרתים 1.4 מיליון תלמידים ב-3,737 בתי ספר ברחבי הארץ. מדובר ביחס של מחשב אחד לכל 12 תלמידים, אלא ש-58% מהמחשבים מיושנים ודורשים החלפה. יחס המחשבים השמישים הוא למעשה נמוך בהרבה - אחד ל-29.

 

ישראל עדיין מדשדשת מאחור בהשוואה למדינות אחרות בעולם המערבי. בארצות הברית, אוסטרליה, בריטניה, אוסטריה הונגריה, קנדה והונג קונג ישנו מחשב אחד לכל חמישה תלמידים או פחות מזה. במדינות כמו יפן,שוויץ, בלגיה, צ'כיה, שוודיה ודנמרק - בין ששה לעשרה לתלמידים על מחשב.

 

ישראל איננה עומדת בתקן זה ואף אינה עומדת ביעדים שקבעה לעצמה. הפער בעניין זה בין הרשויות, גדול מאוד. ברשויות מסויימות, עומד יחס המחשבים למספר התלמידים על אחד ל-89 (ירושלים) או אחד ל-65 (אום אל פחם), בעוד שברשויות אחרות, עומד היחס על אחד לשמונה (בית שאן) או אחד ל-11 (נהריה).

 

משימה בלתי אפשרית 

במשרד החינוך, מאשימים את התקציב. "בחמש השנים האחרונות ספגה מערכת החינוך קיצוצים של ארבעה מיליארד שקל", אמר מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב. לדבריו, קיים צורך להחליף 100 אלף מחשבים במערכת החינוך, ואף גובשה לשם כך תוכנית ארבע-שנתית. אלא שמאחר שחלק הארי של המימון מוטל על הרשויות המקומיות, המתקשות אפילו לשלם משכורות לעובדיהן, מדובר למעשה במשימה בלתי אפשרית.

 

במשרד החינוך מציינים עוד כי ישנם בתי ספר, בעיקר חרדיים, שאינם מעוניינים במחשוב בעיקר מסיבות הלכתיות.עוד הם מציינים כי קיימת מכת גניבות של מחשבים מבתי ספר, בהיקף שלא היה בעבר.

 

"רוב הרשויות, המתקיימות ממענקי האיזון המקוצצים ומכספי מפעל הפיס שיוחדו בעבר לנושא, לא יכולות לעמוד לבדן במשימה", אומר דובר מרכז השלטון המקומי מוטי דנוס. "על כן, בימים אלו ממש, אנו נאבקים מול משרד האוצר על אופן חלוקת כפסי מפעל הפיס. כדי ששוב נוכל לספק לתלמידים כיתות לימוד ממוחשבות בסטנדרטים המקובלים בעולם".

 

"איננו יכולים לספק כלים"

במטרה לחסל את הפער הדיגיטלי, הופעלה בישראל תוכנית "מחשב לכל ילד", אשר רוכזה על ידי משרד ראש הממשלה, ונתמכה כספית על ידי קבוצה של אנשי עסקים הנרתמו לנושא, בשיתוף הרשויות המקומיות. אלא שהתוכנית לא הטביעה את חותמה באופן משמעותי. מאז שהוחל ביישומה, חולקו רק כעשרת אלפים מחשבים, בקצב איטי מהצפוי.

 

"מצד אחד אנחנו מכינים את התלמידים למאה ה-21 באמצעות תוכניות לימודים המבוססות על חקר וידע, אבל מצד שני איננו יכולים לספק להם את הכלים הבסיסיים ביותר שיאפשרו להם להתמודד", קובעת שרת החינוך, פרופ' יולי תמיר. "הפער הדיגיטלי מעמיד את התלמידים שלנו בעמדה נחותה ביחס לעולם ומרחיב את הפערים בין תלמידים חזקים לחלשים".

 


כמה תלמידים חולקים מחשב אחד בישראל?

כמה תלמידים חולקים מחשב אחד בישראל?
ישוב תלמידים למחשב אחד*
ירושלים 89
אום אל-פחם 65
נתיבות 53
כפר קאסם 49
תל אביב 24
מודיעין 23
ערד 22
דימונה 20
אופקים 20
באר שבע 19
חולון 19
חיפה 18
אשקלון 17
רמת גן 16
בת ים 14
ראשון לציון 13
כפר ורדים 11
נהריה 11
עמק יזראל 9
בית שאן 8

* מחשבים שמישים בלבד, לפי רשויות מקומיות

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
להתגבר על הפער הדיגיטלי. תמיר
צילום: ירון ברנר
מומלצים