חתונת השנה: נכדו של הרבי מגור התחתן
מעל 30 אלף חסידים הגיעו מכל רחבי הארץ לשכונת רוממה בירושלים כדי לצפות בחתונת הנכד הראשון של האדמו"ר, אהרון נוח אלתר, עם בחירת לבו רחל - על מרפסת גג סמינר בית יעקב. רובם לא מכירים אישית את הזוג הצעיר, אך מרגישים קרבה "בצורה שרק חסיד יבין"
בשנה שעברה, כשאחרון בניו של האדמו"ר מגור, הרב יעקב אלתר התחתן, הגיעו להשתתף בשמחת החתונה למעלה מחמישים אלף חסידי גור, נשים, זקנים וטף. הערב (יום ג'), בחתונת הנכד, אהרון נוח אלתר, עם בחירת ליבו, הכלה רחל ווסרצוג, השמחה הייתה צנועה יותר והשתתפו בה "רק" 30 אלף איש. החל משעות אחר הצהריים סגרה המשטרה את הרחובות ירמיהו ומנחת יצחק, בואכה שכונת רוממה, זאת כדי לאפשר לחוגגים שהגיעו מבני ברק, ירושלים כמובן, אשדוד, ערד, חצור וערים נוספות, להשתתף ב"חתונת השנה" בגור.
רובם של החסידים כמובן, אינם מכירים אישית את בני הזוג הצעיר, אבל מרגישים קרבה ושמחה על נישואיהם, בצורה ש"רק חסיד יבין את זה", הסבירה חנה, מהמוזמנות הרבות. החופה נערכה בשכונת רוממה, על מרפסת הגג של סמינר בית-יעקב, כדי שכולם יוכלו לחזות בטקס.

אורחים לא חסרו (צילום: דודי ועקנין)
לאחר החופה, הנשים ובראשן הרבנית אשת האדמו"ר, פנו לעזרת הנשים שבבית המדרש המרכזי של החסידות. אי אפשר להושיב את כולם לסעודה ליד שולחן, אבל כולם זוכים לאכול משהו, באמצעות ברים גדולים שהגישו כיבוד קל, עוגות, רוגאלך וקוגל. כך גם אצל הגברים. מעל השלט "ברכת מזל טוב" השתרך תור של כמה מאות נשים שחיכו לעבור על פניה של הרבנית ולברכה לכבוד נישואי הנכד הראשון. הגברים לעומתן, נותרו בבניין בית-יעקב.
בפנים ישב החתן, לצד אביו וסבו האדמו"ר, כשהגברים מברכים גם אותם במזל- טוב ובחוץ רקדו במעגלים גדולים כל השאר, לצלילי מוזיקה חסידית שנשאה לאורך שעה שלמה צלילים זהים ורמים מהרמקולים שפוזרו סביב.

גם הנשים נדחקו על הגדרות (צילום: דודי ועקנין)
החל מהשעה 19:30, פונות המשפחות לסעודה הגדולה, אליה מוזמנים קרובי המשפחה, מכובדים ונדיבים. למרות סדר הגודל של החתונה, בחסידות גור ישנן הנהגות מוקפדות לגבי קיום אירועים.
לאדמו"ר מגור יש חמישה בנים וארבע בנות. את אחרון בניו חיתן האדמו"ר לפני שנה, אז הגיעו לחגוג עמו 50 אלף מחסידיו, את הפעם האחרונה שהוא מוביל בן, בשר מבשרו, לחופה וקידושין. מעתה, שהחל שלב חיתון הנכדים, החתונות יהיו יותר קטנות, רק 30 אלף נוכחים בפעם הנוכחית. לאה מעריכה ש"החתונה הזאת, לעומת החתונה הקודמת שעלתה 3 מיליון, עלתה רק מיליון". למרות עושרו הרב, חסידיו מדגישים ש"החתונה זה הכל כספים אישיים של האדמו"ר, הוא לא לוקח גרוש מאף אחד". "פדיון הנפש", ח"י שקלים אותו מעביר כל חסיד גור מדי חודש, מגיעים למוסדות איחוד גור, המאגדים את כל מוסדות החינוך של החסידות הגדולה בישראל, המונה 9000 ראשי אב".
לסעודת המצווה שנערכה לאחר החתונה הוזמנו למקום יותר מ-400 אורחים, "כי יש הרבה אנשים שהרבי רוצה שיהיו שם. זקני החסידות, נכבדים ונדבנים", אומרת ללי (לאה). היא כלשעצמה, דווקא מאוד מרוצה מההנהג'ס הזה, "זה טוב מאוד לנו, מקל על החיים".
חוקי החתונה בגור
החסידות נוקטת בגישה צנועה בכל הקשור לגינוני כבוד והדר ואחת התקנות בגור מורות על עריכת חתונות שלא יעלו על 400 מוזמנים. "זה טוב מאוד לנו, מקל על החיים", אומרת לאה שהגיעה מאשדוד. גם בכל הקשור לרכישת דירה ישנן הוראות מדויקות.

החופה - על מרפסת הסמינר (צילום: דודי ועקנין)
בעוד שבפלגים אחרים ביהדות החרדית, עול הדירה נופל על כתפיהם של הורי הכלה, ובמקרים רבים, אם להורים אין אפשרות לרכישת דירה, "ערך השידוך" של הבחורה יורד. לעומת זאת, בגור פחות מייחסים לנושא חשיבות, ואפילו מחלקים בקנייה או שוכרים דירה.
בנוסף, נאסר על הזוגות הצעירים, בחמש השנים הראשונות לנישואיהם, לרכוש דירה באזורים היוקרתיים בבני ברק ובירושלים, זאת כדי למנוע קנאה ותחרות בין הזוגות. העדיפות היא שהבית הראשון של בני הזוג יהיה מחוץ לאותן ערים, למשל באשדוד ובערד.
כל זוג לפני שנישא בחסידות מגיע לקבל את ברכתו של האדמו"ר. "האמונה היא שזה הרבי והוא הצינור, אז הוא מקבל את כל הברכות ומעביר אותן לשאר. הוא אומר 'ברכה והצלחה', וככה יודעים שיש ברכה בשידוך. הוא מוציא מילה וכולם אחריו", מסבירה שפרה את שורש המנהג.
גם את האישור הסופי לנישואי נכדו, נתן האדמו"ר. שפרה מסכימה ש"אמנם זה כבוד גדול מאוד להשתדך עם משפחת האדמו"ר, אבל זה גם מאוד מחייב. אני מאמינה שהרבי לא לקח מישהי לנכד שלו לפני שעבדה על מידותיה". הנישואים בגור לרוב נותרים במסגרת החסידות. "מי שלא גדל על זה", מסבירה לאה, "זה יכול להיות מאוד קשה לו. אפילו לחסידים אחרים. אבל אנחנו מקיימים חיים קדושים ומרוממים".
יחד, יחד
בחסידות גור נהוגה משמרת אדוקה של צניעות. כלפי חוץ מקפידים הגערער'ס על פשטות מירבית. בית המדרש המרכזי של גור, על גודלו העצום, נותר בפונקציונאליות מוחלטת ואין בו טיפת הדר. גם לגבי יחסי אישות, הגישה היא אדוקה בהתאם. זוג חסידי גור למשל, אינו ינהג לצעוד ברחוב יחד לבד. כמו שהאישה יכולה להיות אשתו של האברך (נשוי), כך באותה מידה היא יכולה להיות אחותו או שמא, מישהי ללא קשר משפחתי. לאור הפרצה בחומת הצניעות שעלולה להיווצר, הנהיגו אדמו"רי גור שבני הזוג לא ילכו יחדיו ברחוב כזוג. מספרים בדיחה על מוכרת שראתה חסיד גור עובר ליד חנותה. עשר דקות לאחר מכן, נכנסת אשתו של אותו חסיד לחנות. "איזה צירוף מקרים", אומרת לה המוכרת, "ראיתי את בעלך עובר פה לפני עשר דקות". "כן", עונה לה האישה, "יום יפה היום, יצאנו לטייל ביחד".