שתף קטע נבחר

משוכפל, ולא גנטית: תעשיית הזיופים משגשגת

תעשיית הזיופים בארץ מגלגלת יותר ממיליארד שקל בשנה, וכמעט לכל מותג מצליח יש זיוף. איך הסוחרים מתמודדים עם התופעה, כיצד היא יכולה לפגוע בצרכנים ואיך אפשר לזהות אם המוצר שרכשתם זויף

זיוף מוצרים אינו דבר חדש. כולנו הרי חושקים במותגים יוקרתיים, ולעתים כשידינו אינה משגת אנו מסתפקים בזיופים זולים ודומים למקור. רבים הלא רוכשים בתאילנד שעון ברייטלינג ב-4 דולר, או בושם עם עטיפה יוקרתית בדולר וחצי. הזייפנים עושים "עבודה טובה", ולעיתים קשה מאוד להבחין בהבדל בן הזיוף למקור, ונדרשת התבוננות מעמיקה מקרוב ובפרטים הקטנים על מנת למצוא את ההבדל.

 

אבל לא רק במזרח תעשיית הזיופים פורחת. גם בארץ, מסתבר, הזייפנים חוגגים. עם זאת, ישראל לא נחשבת למקור ייצוא למוצרים מזויפים, ורוב המוצרים המזויפים בארץ מקורם ביבוא. בכל מקרה, החלטנו לבדוק מה קורה בתחום זה בארץ, והסתבר לנו שהרבה. אפילו הרבה מאוד. 

 

כמעט לכל מותג מצליח בישראל יש זיוף; קלטות וידאו, דיסקים, ספרים,

צילום: ניב קלדרון

 תרופות, סיגריות וצעצועים. הכל משוכפל. מי שנפגע מכך הן כמובן החברות המסחריות. לצרכן בדרך כלל לא אכפת. הוא רוצה מחיר זול ומוכן להתפשר על האיכות, למרות שלפעמים הוא גם נפגע מהזיוף.

 

עו"ד דוד גילת, שותף בכיר במשרד "גילת ברקת" העוסק בתחום הפטנטים, מספר כי "תעשיית הזיופים מגלגלת מעל למיליארד שקל בשנה בארץ". מדובר, לדבריו, במוצרים שאינם עומדים בתקנים הנדרשים, ואיכותם גרועה מאוד לעומת המקור.

 

בחברות רבות עמלים אנשי תכנון וביצוע בעיצוב, הפקה וייצור של מוצר. כל מוצר שמפותח ובעליו חושב כי מוצרו ייחודי, ממשיך לפתח את המוצר בקו המיוחד לו, לפרסמו ולמתג אותו. תהליך זה כרוך בהוצאה כספית רבה, ובהשקעה שיווקית של שנים בהטמעת המוצר וביסוסו כמוצר מועדף.

 

אז מה בעצם עושים אנשי "תעשיית הזיוף" (וזו בהחלט תעשייה בפני עצמה)? לדברי גילת, "הם לוקחים מוצר, לדוגמה מוצר מוביל בתחום, ומזייפים אותו עד לפרטים הכי קטנים, כולל כל תוויות התקנים והאישורים".

 

גילת מוסיף, כי "לא מדובר רק על מוצרים יקרים. ייתכן שהזיוף קשור למוצרי צריכה יומיומיים שממותגים ומוטמעים היטב בשוק. נכון, כאשר צרכן רוכש ביודעין את המוצר בסכום נמוך ובדוכן כלשהו בשוק הוא יודע מראש כי מוצר זה אולי אינו מקורי. אולם לעתים קורה כי הלקוח רכש את המוצר לוא דווקא בשוק או דוכן כלשהו, אלא בחנות אשר קנתה את הסחורה, כאשר גם שם הצליחו עברייני הזיוף לגרום להטעיה מכוונת".

 

מזייפים גם שוקולד

א' מרעננה ביקש להרשים את חמותו, וטרח רבות על קניית מתנה מתאימה לפסח. הוא ידע כי חמותו מקפידה על טיב ואיכות, ולכן החליט לרכוש לה סלסילת חג גדולה במיוחד עם מבחר מיני מתיקה איכותיים. כשהגיע עם אשתו לבית הוריה, הוא ביקש מהגברת לפתוח את החבילה בנוכחות האורחים שהיו מסובים בליל הסדר.

 

כאשר פתחו את החבילה העטופה, ביקשה אחת הבנות הקטנות לקבל מהשוקולד הכדורי העטוף בזהב. הסבתא פתחה את העטיפה, ואז הבחינה כי השם שעל העטיפה אינו השם המקורי, אלא שיבוש דומה ביותר. א' הנבוך האדים ממבוכה: הוא נתפס כמי שרכש מוצר מזויף וניסה "להונות" את בני משפחתו. לא נמשיך בתיאור הסבל שלו, רק נציין כי הוא כבר לא קיבל את הנתחים הטובים של הבשר בארוחה. .

 

עורך הדין רועי קורניק, ראש מחלקת אכיפה במשרד עורכי דין גילת ברקת, מסביר מה יכול היה א' לעשות כדי להגן על עצמו ממקרה כזה: "ראשית, הוא צריך לבדוק באיזה חנות הוא קונה ולקנות רק בחנויות המורשות לכך. שנית, לבקש שיפתחו את החבילה ויארזו אותה לפניו וכך לבחון היטב את כל המוצרים, כולל בפתקיות ובלוגו. .במקרה של ביגוד צריך לבדוק היטב בתוויות. אם הוא לא בטוח - עדיף שלא ירכוש".

 

הזיוף במקרה הנידון היה דומה הן באריזת הפלסטיק השקופה ובצורת הפירמידה שלה. השוקולדים העגולים היו עטופים באריזת זהב זוהרת , הכיתוב על כל כדור היה דומה ביותר למקור, כך שהיה קל להתבלבל.

 

א' מצידו מיהר להודיע על כך לבית המשפט ומכאן הדרך היתה קצרה לתביעתה של חברת 'FERRERO

ROCHER' כנגד הזייפנים. בית המשפט קיבל את התביעה, כשהשופט יהודה זפט קבע כי מדובר ב"הפרת סימן מסחרי רשום, גניבת עין ועשיית עושר שלא במשפט". בנוסף ציווה השופט על המשיב לאסוף את המוצרים בתוך שבעה ימים, כולל אלו שנמכרו על ידו לצד שלישי, ולמסור לבית המשפט מסמך מפורט "תצהיר"על איסוף ואחסון המוצרים. כמו כן נקנס הזייפן ב-50 אלף שקלים. 

 

לא נשלחים למאסר

"לעולם בשוק הזיופים לא נשלח אדם למאסר", כך אמרה לפני מספר שנים שופטת ששפטה בתחום. היום כאמור יש חשיבה אחרת לגבי קניין, זיופים וקניין רוחני.

 


דורסל. יש גם עם s. (צילום: ניב קלדרון) 

 

אז מה בעצם עושים? כיצד חברה יכולה להגן על עצמה? עו"ד רועי קרוניק, העוסק בתחום האכיפה, מסביר כי "משטרת ישראל והיחידה המתאימה במכס עושות רבות על מנת לעצור את הזיופים, ואנו פועלים בשיתוף פעולה צמוד איתם. המכולות עם הסחורות המזויפות עוברות לאיסוף ולהשמדה, ורק לאחרונה הושמד סטוק ענק של משקפי כאילו אוקלי".

 

אלא שחוץ מפעולות אלה, החברה המייצרת והמשווקת אינה יכולה לעשות כמעט דבר. אנחנו, כלקוחות, יכולים להגן על עצמנו על ידי חשיפה של הזיוף ובעיקר על ידי רכישה של מוצרים מקוריים בלבד.

 

סכנות בטיחות במוצרים מזויפים

כאשר קונים מוצר מזויף חשוב לזכור כי אנו פוגעים בהרבה מקרים בעצמנו. כי מה יקרה אם למשל נקנה מוצר לתינוקות שאינו מקורי? כך, לדוגמה, המוצר של TINY- LOVE” "האוניברסיטה", הוא משחק לתינוקות ובו תלויים שלל אלמנטים לטובת התפתחות הפעוט. מסתבר שיש בשוק מספר ניסיונות לחיקוי שיכולים לפגוע בילד: המתלים במוצרים הלא מקוריים אינם בנויים היטב, והצעצועים התלויים לא עשויים מחומרים שעברו ביקורות איכות.

 

דוגמא נוספת היא מברשת שיניים של” אוראל-בי”. במשלוח ענק שנתפס לפני מספר שנים התגלו מברשות שיניים שאין כל אפשרות למצוא את ההבדל בין הזיוף למקור. רק בבדיקת מעבדה הצליחו למצוא את הבדל: במברשת המקורית השערות מעט יותר עגולות, ואילו בזיוף השערות היו ישרות לגמרי, לא עמדו בתקן ופצעו את המשתמשים.

 

אז איך מזהים זיופים?

  • במקרים רבים המחיר יכול להעיד אם המוצר מקורי או מזוף. הבעיה היא שבשנים האחרונות הזיופים הם לעיתים ברמה גבוהה, ומתאימים את המחיר למוצר המקורי.

 

  • אם קניתם בשוק, אל תצפו למקור. למרות שיש מקרים בהם נמכרים בשוק סטוקים של חברות מוכרות. מצד שני, קורה לפעמים שמוצרים מזויפים נתפסים גם בחנויות שנחשבנות למהוגנות, לעיתים גם לא באשמתן. 

 

  • אם אין על המוצר תווית של היבואן זה חשוד. 

 

  • פעמים רבות על מוצרים מזוייפים ניתן למצוא טעויות כתיב בלוגו או בתווית.

 

  • אם יש לכם מוצר מקורי, צריך להשוות אליו את המוצר שאתם מתעתדים לרכוש. זו השיטה המומלצת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ניב קלדרון
נעל פומה מזויפת
צילום: ניב קלדרון
צילום: ניב קלדרון
משחת נעליים. מיצאו את ההבדלים
צילום: ניב קלדרון
עו"ד דוד גילת
מומלצים