שתף קטע נבחר

  • מרושתים

Web 3.0: המחשב כמגבר המוח, הרשת כמגבר החברה

טכנולוגיה היא מגבר של האדם. הרמקול משמש כמגבר של הקול, הפטיש כמגבר של היד, הגלגל כמגבר של הרגל, Web 2.0 משמש כמגבר החברתיות. Web 3.0 משמש כמגבר של המוח. הצירוף של מוח מוגבר עם חברתיות מוגברת, יוצר את Web 4.0. מה זה? בשנת 2002 עוד בטרם היה Web 2.0, כבר פיתחתי דפדפן של Web 3.0 , בעקבות קריאת המאמר של ממציא Web 1.0 טים ברנרס לי.  

 

המאמר החשוב ביותר על הWeb-ים השונים 1,2,3,4 הוא של טים ברנרס לי, הממציא של Web 1.0. אבל לא זה שהוא פרסם ב"Scientific American", אלא זה שפורסם ב"Technology Review" בשנת 2001.

 

במאמר זה, ברנרס לי תיאר די במדויק את ווב 2.0 ואת ווב 3.0. הוא טען שאם נצליח לעבור מהדור הראשון של הווב, ווב 1.0 שמתבסס על שפה שניתנת לקריאה על ידי מחשב HTML, לשפה שניתנת להבנה על ידי מחשב XML, הרי שנשיג שני יתרונות עצומים:

 

  • נגביר את ההבנה ושיתוף הפעולה בין בני אדם. בכך ברנרס לי חזה את Web 2.0, עם התגיות, הויקיפדיה והבלוגים.

 

  • נגביר את ההבנה ושיתוף הפעולה בין מחשב למחשב ובין מחשב לאדם. זהו Web 3.0. כך כספומט יוכל לכתוב בלוג למי שבא להוציא ממנו כסף (בלוגייקט: בלוג-אובייקט) וכך היומן האלקטרוני שלי יוכל לקבוע ביקור אצל הרופא שלי ישירות בכך שהוא ידבר עם היומן האלקטרוני של הרופא. החזון של מקלוהן אודות הטכנולוגיה כמגבר של האדם, קורם עור וגידים.

 

הבאזז של Web 3.0 בשבועות האחרונים

פתאום כאילו בבת אחת, הופיעו כמה סטארטפים שמושכים הרבה תשומת לב והשקעות מקרנות הון סיכון. RadarNetworks אמור להיות "הרשת החברתית של Web 3.0, פרוויקט הטלוויזיה ברשת, Joost, אמור להיות ה-YouTube של Web 3.0,  חיפוש Wikia אמור להיות "הגוגל של Web 3.0, ו-freebase אמור להיות הוויקיפדיה של Web 3.0.

 

באמצעות ארבעת הסטארטפים הנ"ל, אני אציג מהו Web 3.0 כיום. לתגיות מהסוג הקיים כיום ב-Web 2.0, נוסיף שני דברים: ראשית, מילון שיגדיר את משמעויות התגיות במדויק, כך שיובנו על ידי מחשב. שנית, נוסיף מערכת מיון וקשרים בין התגיות שגם הם מובנים על ידי מחשב.

 

כתוצאה משתי התוספות הנ"ל, נרוויח כמה יתרונות:

  

  • חלק גדול מהעבודה הידנית, תוחלף במערכות אוטומטיות. למשל הזמנת תורים במרפאה תיעשה אוטומטית על ידי כך שהאאוטלוק שלנו יתאם לנו פגישה לבד עם האאוטלוק של הרופא. זו המשמעות של רשת חברתית אוטומטית שבה אוכל לנהל קשרים חברתיים ואף ארגון שלם, עם הרבה יותר אנשים ממה שאני יכול כיום.

 

  • נקבל תוצאות חיפוש מדויקות הנקראות "כל ורק", דהיינו כל מה שאנו רוצים ורק מה שאנו רוצים. כיום בגוגל אנו מקבלים מאות אלפי תוצאות שאנו כלל לא מעונינים בהם. גוגל כיום לא יודע כשאני אומר לו "ידיעות אחרונות" אם אני מתכוון לחברה, לעיתון, או לאזכורי המילה "ידיעות אחרונות" בתוך טקסטים.

 

  • כל התכנים בעולם, בווידאו בין בטקסט, ייהפכו למובנים (Structured) כמו בבסיס נתונים ולמובנים (Understandable) כמו בטקסט פשוט.

 

  • כל התכנים בעולם ייהפכו ללמידים (Learnable), משום שמנוע ה- Search יהפוך למנוע ה – Re-Search. דהיינו מנוע החיפוש הפשוט יהפוך למנוע מחקר. אני אגדיר לדפדפן 3.0 שלי את נושא המחקר שלי. הוא יחרוש את הרשת ויביא לי את המחקרים הקיימים ואפילו יגלה חוקים חדשים בפיסיקה ובהיסטוריה!

 

Web 3.0 בארגון: מי יהיה SAP 3.0 ואורקל 3.0?

כשבאים להכניס Web 2.0 או ווב 3.0 לארגון, הוא הופך מגולם (Web 1.0) לפרפר (Web 2.0 או 3.0). יש צורך בעיצוב מחדש של כל המחשוב הארגוני ולא רק להדביק לו בצורה מלאכותית שכבת קוסמטיקה של Web 2.0. כל ארגון צריך לחשוב על ולבצע עיצוב מחדש של תהליכי יסוד - Re-Engineering .

 

יש לקחת תהליכים הקיימים כיום ומבוססים על מעבדי תמלילים או אקסלים מהדור הקודם ולשאול: מה יקרה אם ה-Office הישן יהיה מחובר לרשת? מה יקרה לתהליכים הארגוניים בעידן ה-Wiki-Office? מה יקרה אם נחליף את הדפדפן הישן בדפדפן מבוסס-רשת? איך ייראה פורטל 3.0? איך נעשה ניהול ידע 3.0 בפורטל 3.0?

 

להלן שישה תסריטים בארגונים מסוגים שונים לשימוש בכלי ווב3.0 בארגון:

  

  • גילוי הזדמנויות עסקיות על ידי מחלקת המכירה או מחלקת השיווק
  • ניהול למידה: ספרי לימוד מקוונים וכלי למידה
  • ניהול מערכות חינוך: כיתה מקוונת ומחלקת הדרכה מקוונת
  • ניהול ידע מדור שני הופך לניהול חדשנות
  • תכנון ואסטרטגיה של לקוחות CRM ומשאבים ERP
  • מחקר ופיתוח
  • פירוט תסריט 1: גילוי הזדמנויות עסקיות בכלי Web 3.0

  

התרשים הזה מתאר את התהליך של גילוי הזדמנויות עסקיות. להלן פירוט התהליך: 

 

מנהל בתעשייה האווירית הישראלית מגלה באינטרנט מאמר על זכייה של חברת מטוסים רב-לאומית ענקית במכרז של משרד הביטחון האמריקני בגובה של 200 מיליארד דולר.

 

הוא משתמש בדפדפן Web 2.0 בשם Flock כדי לנתח את המאמר באינטרנט. הוא ממרקר אותו, מוסיף לו הערות שרלבנטיות לעובדיו במחלקת המכירות או השיווק, ומוסיף תגים. כך נראה השימוש ב"בדפדפן של Web 2.0" על מסמך באינטרנט.

  

הפורטל של Web 3.0 מנתב בצורה סמנטית את הניתוח של המנהל הנ"ל, לכל עובדי המחלקה ולמנוע החיפוש של Web 3.0 שמבוסס על כלי Text Mining ו-Data Mining - כררית מידע.

 

מנוע החיפוש של Web 3.0 שמכיל בינה מלאכותית (אלגוריתמים גנטיים, רשתות נוירונים, לוגיקה פאזית ועוד), כורה את הנתונים המובנים ואת הטקסטים הלא-מובנים ומסיק מהן מסקנות: קבוצות של לקוחות פוטנציאליים, כללי עבודה, המלצות להחלטות, דרכי פעולה אלטרנטיביות, מתחרים ועוד. כך נראות תוצאות "החיפוש-כרייה" במנוע הבינה המלאכותית של Web 3.0 שהוא מעין "גוגל 3.0".

 

בכל התהליך הנ"ל, עבדנו עם אינטרא-נט ואקסטרא-נט עתירי כלי Web 2.0 ואפילו Web 3.0 (סמנטי עם בינה מלאכותית). כך נראה תרשים הזרימה של כלי Web? 2.0 והקשרים בין הכלים.

 

לפני שנמשיך לעוד סיפורי מקרה הבא נכיר את כלי Web 3.0 ואיך לעשות אינטגרציה ביניהם:

  

דפדפן 3.0

דפדפן 3.0 מאפשר לעבוד בצורה טבעית ושיתופית בסביבות של ויקי ובלוגים, מאפשר לא רק לקרוא באינטרנט (כמו בדפדפן 1.0 מסוג Explorer) אלא גם לכתוב באינטרנט, כולל כתיבה ותיוג על דפי אינטרנט קיימים בלי לצאת מהיישום!

 

מנוע חיפוש-כרייה 3.0

מנוע 2.0 יושב על כלי כריית נתונים וכריית טקסטים. אך שלא כמו במנוע 1.0 מסוג גוגל 1.0, ושלא כמו במנוע כרייה 1.0 מסוג Data Mining 1.0 של BI 1.0, מנוע 3.0 כמו ההתחלה של Google Base מאפשר גילוי סמנטי של קבוצות לקוחות, הזדמנויות עסקיות, תובנות לימודיות וכו'.

  

פורטל 3.0

פורטל 3.0 הוא "לוח השעונים" Dashboard 3.0 של הארגון שעובד עם אינטרא-נט 3.0 ואקסטרא-נט 3.0. הוא מחבר בין כלי התוכן כמו ויקי ובלוגים לבין כלי המטא-נתונים כמו תגים וגלישה 3.0 ובינם לבין כלי ההפצה הארגונית וכריית הנתונים והטקסטים שכבר מכילים כלי Web 3.0 סמנטיים. לכן פורטל 3.0 הוא כלי קולבורציה לא רק בין בני אדם, אלא גם בין בני אדם לסוכנים חכמים ובין סוכנים חכמים לבין עצמם.

 

צפו בתסריט ניהול למידה

  • המרצה קורא באמצעות דפדפן 3.0 בספר לימוד אלקטרוני (למשל ויקי-טקסטבוק). הוא ממרקר ומתייג על הספר (ב-Web 2.0, מותר לקשקש על ספרים ולגזור מספרים (-:, ברוך השם).
  • המרקורים והתגים שלו נשלחים לפורטל 3.0 שם הם מנותבים ל-60 הסטודנטים שבקורס.
  • הסטודנטים מתייגים וממרקרים על מה שהמרצה כבר כתב. כך הוויקי-טקסטבוק הולך ונעשה יותר ויותר עשיר ושיתופי. הוא ממש מעביר את מחשבות המרצה לתלמידים ואת מחשבות התלמידים אחד לשני. 
  • בפורטל הקורס, מנוע 3.0 הסמנטי עושה כריית נתונים וכריית טקסטים על הטקסט המועשר (כולל ההערות והתגים) ומכך הוא מסיק מסקנות, עושה תקצירים ואף מגלה תגליות חדשות: חוקים חדשים בפיסיקה, חוקים חדשים בהיסטוריה (איך מנדלייב גילה את טבלת היסודות? הוא עשה כריית נתונים ידנית על הידע הכימי של תקופתו. איך דרווין גילה את האבולוציה? הוא עשה טקסונומיות ותזאורוסים על הידע הביולוגי של תקופתו).
  • פורטל 3.0 של הקורס אוסף את התובנות של המנוע ואת התגיות של האנשים ועושה להם סינרגיה.

 

עוד תסריטים

 

 

 

 

  

Web 4.0: כשבני אדם יוכלו לתקשר עם מולקולות

כיום יותר מחמש השנים לאחר החזון של טים ברנרס לי, מתברר שמופיע כבר Web 4.0. 

 

הרעיון של ווב 4.0 הוא בבחינת שאול שהלך לחפש את האתונות ומצא את המלוכה, או קולומבוס שהלך לחפש את הודו ומצא את אמריקה. זוהי העוצמה של הסרפנדיטיות, המקריות המקורית.

  

השילוב של האינטליגנציה הקולקטיבית של Web 2.0 (תגיות, ויקי, רשתות חברתיות) עם האינטליגנציה המלאכותית של Web 3.0 (חיפוש טוטאלי, מכונות שמדברות עם מכונות, מכונות שמבינות בני אדם), יוצר אפשרויות חדשות ובלתי צפויות. הכוונה היא שכשמכשירים יכולים לדבר זה עם זה, הרי שגם לבני אדם יש יותר בקרה עליהם. לכן נוכל לתקשר גם חלקיקים ננוטכנולוגיים וחלקיקים ביולוגיים מולקולריים כמו DNA.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אשר עידן. הקליקו על התמונה לביוגרפיה
מומלצים