שתף קטע נבחר

צרפת שברה שיא עולם במהירות רכבת

"זה כמו מטוס בהמראה", תיארה כתבת איי.פי את התחושה ברכבת ה-V-150 ששברה שיא עולם במהירות לרכבות מסוגה ו"טסה" במהירות 575 קמ"ש. אבל היפנים עדיין עושים את זה מהר יותר ברכבות המגנטיות שלהם

שבועות חיכו לזה, והיום (ג') זה קרה - הרכבת הצרפתית TGV שברה שיא עולם לרכבות מסוגה ושעטה על הפסים במהירות של כ-574.8 קילומטרים לשעה. זה קרה במחוז שמפנייה. הרכבת מדגם V-150 תיסע בקו פריז-שטרסבורג מחודש יוני. חברת הרכבת אירחה עיתונאים ואורחים רשמיים בשלושה קרונות דו-קומתיים.

 

השיא האחרון נרשם אף הוא בצרפת ב-1990, אז נסעה הרכבת במהירות של 515 קילומטרים לשעה. כתבת איי.פי, אינגריד רוסו, תיארה את התחושה על הרכבת החשמלית החדישה "כמו במטוס שנמצא בהמראה". כמה מהנוסעים אפילו סבלו מכאבי אוזניים בגלל הפרשי לחצים. אחרי שהגיעה לשיא המהירות, שייטה הרכבת במהירות של 300 קמ"ש "בלבד".

 

ניצוצות נראו מדי פעם בכבלי החשמל, המספקים אנרגיה למנועי הרכבת, וממעל ריחפו מטוסים ומסוקים שצילמו את הנס המוטורי מכל זווית אפשרית. אנשים נקבצו על גשרים והריעו לרכבת שעברה מתחת. הקטר עושה שימוש במנוע רב עוצמה של 25 אלף כוח סוס.

 

זרם החשמל בכבלים מעל הרכבת הועלה מ-25 אלף וולט ל-31 אלף, הקרונות צוידו בגלגלים גדולים יותר כדי לעמוד במשימה וגם המסילה טופלה, כדי למנוע הפתעות בדרך. נהג הקטר, אריק פיקזאק, אמר: "אני שמח מאוד. זו גאווה מהולה בכבוד להגיע למהירות הזו".

 

הרכבת המהירה בעולם נוסעת דווקא ביפן. זו רכבת מגנטית (Maglev), שנוסעת מעל הפסים - והיא מגיעה למהירות של יותר מ-580 קילומטרים לשעה. נשיא יצרנית הרכבות "אלסטום", פיליפ מלייה, היה אופטימי והעריך לפני הנסיעה שהרכבת שלו תנסה לשבור את השיא היפני, אך זה לא קרה. באלסטום קורצים לייצוא, ובעיקר לסין, שתקים קווי רכבת מהירים לאורך יותר מ-12 אלף קילומטרים בעלות של כ-300 מיליארד דולר. צרפת רוצה כמובן לקחת חלק בפרויקט הענק, והיא מתחרה בגרמניה וכמובן ביפן.

 

אצלנו אגב, רכבת ישראל מגיעה למהירות שיא של 140 קמ"ש, וגם אם תתאמץ - הרכבות החדישות שלה יכולות להגיע רק ל-160 קמ"ש לערך. יש בהחלט לאן לשאוף. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שיא עולם
צילום: איי פי
שיא נשבר
צילום: איי פי
מומלצים