שתף קטע נבחר

  • טיול לעבר

מגן המעפילים

דוב מגן "ברצ'יק" עלה לישראל ב-1935 ומיד הוצמד לחבורה של אנשי ההגנה, שעסקו בהכשרת מתנדבים בלימודי ים וספנות. בהמשך הדריך את כ"ג יורדי הסירה, ולימים פעל להבאת מעפילים ואף היה ממפקדי הפלי"ם. תמונות מאלבומו הפרטי

בשנת 1935 דורך דב מגן ("ברצ'יק", לימים ממפקדי הפלי"ם) על אדמת ארץ ישראל. כתריאל יפה, מפקד האוניה "וולס" עמה הגיע ברצ'יק לא"י, ואשר נספה מאוחר יותר באסון הכ"ג, הצמיד אותו לחבורה של אנשי ההגנה בראשות שאול אביגור (מאירוב), שעסקו בהכשרת מתנדבי ההגנה בלימודי ים וספנות במועדון בשפך הירקון ליד תחנת החשמל.

 

דב מגן נולד ברוסיה (1915). לאחר המהפכה הבולשביקית עבר עם משפחתו לליטה, שם הצטרף לתנועת השומר הצעיר. בשנת 1934 עלה על האוניה לארץ ישראל, ובמשך שנה נדד בים התיכון, אז כנראה דבק בו חיידק הימאות.

 

בכתבה זו ובשבוע הבא נביא תצלומים מאלבומו של ברצ'יק, המתעדים את פועלו בהבאת יהודים לארץ ישראל.


 1935 אנשי ההגנה, ראשוני ארגון עליה ב' מתאמנים בנושאי ימאות בשפך הירקון במסווה של מועדון שייט.

 


 


 בשנת 1936 פורץ המרד הערבי בארץ ישראל. הערבים משביתים את נמל יפו.

 


 שלטון המנדט מתיר לנציגי הישוב העברי להקים את נמל תל-אביב. .

 


חברי ההגנה מתגייסים במרץ למשימה. ביום הם בונים נמל ובערבים ובשבתות מכשירים את האנשים למשימות ים

 


בהמשך עוברים חברי החוג הימי לקיבוץ שדות ים, שם לצד העיסוק בדייג הם מתאמנים בחוף קיסריה.

 


בשנת 1941 התקיים שיתוף פעולה בין ההגנה לצבא הבריטי כנגד אפשרות של פלישת גרמניה למזרח התיכון. הוקם הפלמ"ח ובתוכו פלוגות הים. ברצ'יק (מימין) הופך למדריך ומכשיר את חבורת כ"ג יורדי הסירה.

 


ברצ'יק נשלח עם עם אנשי פלי"ם נוספים להביא מעפילים לא"י. בפסח 1946 הביאו אנשי עליה ב' 1014 מעפילים מרחבי אירופה לעיר הנמל לה-ספציה באיטליה בכוונה להעלותם על אוניית מעפילים לא"י. האיטלקים עזרו בדר"כ לאנשי העפלה אלא שבמקרה הגיע באותו זמן לידיעת המשטרה האיטלקית ידיעות על נאצים המנסים להימלט מאירופה דרך לה-ספציה. הם חשדו במעפילים ומנעו את עלייתם לאוניה. בעקבות האירוע פרצו המעפילים בשביתה. 


ספינה העץ "שבתאי לודזינסקי" יוצאת במרץ 1947 מאיטליה עם יותר מ-600 מעפילים לחופי א"י. מפקד ההגנה באוניה היה דוד מימון. על האוניה היו חברי הגנה שהוכשרו עוד באירופה לפעילות אקטיבית כנגד הסגר הבריטי (עלייה ג'). בבוקר ה-12 במרץ הצליחה הספינה לפרוץ את הסגר הבריטי והורידה מעפילים בחוף ניצנים (חלקם הוחזרו למעצר בקפריסין).

 

בדרך לא דרך

האנייה חיים ארלוזורוב, בנפח 800 טון נבנתה בשנת 1912 בארה"ב ונרכשה כעודפי ציוד. האנייה הוכשרה ע"י ארגון העלייה להוביל 2,500 מעפילים. למפקדה מונה לובה אליאב, ולצדו מונו ימאים מנוסים. האנייה עשתה את הדרך הימית הארוכה ביותר מבין ספינות המעפילים.

 

בינואר 1947 נשלחה לים הצפוני לשוודיה, לאסוף 600 מעפילים שהצליחו למצוא מקלט מפני הנאצים. בכניסה לים התיכון עברה באיטליה ואספה 700 מעפילים נוספים. כ-60 יום ערך מסע האוניה, כאשר כל הדרך הייתה תחת מעקב הבריטים. ב-27 בפברואר 1947 ניסתה לפרוץ את הסגר הבריטי בכוונה להנחית את המעפילים בחוף בת-גלים.

 

הבריטים גייסו ארמדה שלמה כדי לעצור את האונייה. התנגדותם העזה של המעפילים הייתה לסמל ההתנגדות הציונית למדיניות "הספר הלבן."

 

האוניה חיים ארלוזורוב יושבת על שרטון מול חוף בת-גלים. אנשי צוות האנייה התקינו פתחי טביעה בתחתיתה, כדי להציפה ולמנוע גרירתה בידי הבריטים

 


רציף הגירוש בנמל חיפה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דב מגן (ברצ'יק)
ההגנה. מתאמנים בשפך הירקון
מכשירים את האנשים למשימות ים
חברי ההגנה מתגייסים במרץ למשימה
מאוחר יותר, מתאמינים בחוף קסריה
בהפסקת אוכל
האוניה "חיים ארלוזורוב" מול חוף בת גלים
מומלצים