שתף קטע נבחר

ב.מ.וו X5 - יותר, אבל אחר

לב.מ.וו היה את רכב הכביש-שטח עם התנהגות האספלט הטובה ביותר בתעשייה. ואז הם החליטו לעדכן אותו, כי ככה צריך. שחר הזלקורן תוהה למה

קידמה היא עניין יעיל. ככה למשל גאל אותנו גילוי הצתת האש באופן מבוקר מהצורך ללבוש פרווה כל החורף. המצאת מכשיר הטלפון מצילה עד היום מיליוני גברים מביקור שבועי אצל החמות. לא מפתיע אם כך שעם השנים, התמכר המין האנושי לשדרוג מתמיד באיכות חייו - "קידמה בכל מחיר".


 

וזו בעיה. במיוחד בתעשיית הרכב. לפעמים נדמה לנו שכבר אין לאן להתקדם, אין סיבה לשפר. למשל, ב.מ.וו X5 דור-ראשון היה מצוין. ממש-ממש מצוין. אבל מאחר שהסכמנו כבר שלקוחות רוצים קידמה, מחליפות יצרניות הרכב דגמים קיימים בחדשים, מדי שש-שבע שנים. וכך, ב.מ.וו פשוט נאלצה להציג מחליף ל-X5. אבל איך לעזאזל משפרים את המקור?

 

ביקור במקדונלד'ס

ב.מ.וו התחילה את מלאכת השדרוג בצנעה. ה-X5 החדש ממש דומה לקודמו, כנראה כדי שהלקוחות ירגישו בבית. ואז, ברוח הזמן, ב.מ.וו הגדילה את רכב השטח שלה, ממש כמו במקדונלד'ס, רק בלי טעם הלוואי. אבל למרות שהוא גדול יותר, ה-X5 החדש דווקא נראה קטן ואתלטי יותר מקודמו. התוצאה, תודות לשינוי פרופורציות, היא רכב שטח גם ביריון, גם אלגנטי, גם נאה לחלוטין.

 

כדי להבהיר, ה-X5 החדש גדול מאד מקודמו: ארוך ממנו בכמעט 20 ס"מ, רחב בשישה, גבוה בחמישה - והכי חשוב, בסיס הגלגלים שלו ארוך בלא פחות מ-11 ס"מ. זאת בעיקר כדי להשחיל בין הדלת האחורית והמושבים מאחור, שורת מושבים שלישית אופציונלית.

 

למרבה הצער, מכונית המבחן לא צוידה באופציה הזו. ויש לכך סיבה טובה - היא עולה 38,000 שקל. במחיר הזה, עדיף לשלוח את הילדים במונית, או לקנות להם מכונית משלהם. אגב, באולם התצוגה של ב.מ.וו ניצב X5 בעל שבעה מושבים, ובדיקה זריזה גילתה ששורת המושבים השלישית מתאימה רק לילדים קטנים.


 

בשאר חלקי תא הנוסעים אין הפתעות. האיכות, כרגיל בב.מ.וו, מרשימה - של העור, הפלסטיק, העץ, המתגים. הבנתם את הרעיון. הצמיחה בממדים נותנת את אותותיה בפן השימושי של ה-X5, שמציע כעת יותר מרחב מבעבר, גם לחמשת הנוסעים וגם למטען.

 

מחיר של עצה

אבל עם כל הכבוד לעור ולעץ ולפלסטיק, השאלה הגדולה היא איך טיפלה ב.מ.וו בנושא ההתנהגות. ה-X5 הקודם היה בעצם סדרה 5 סטנדרטית, בתחפושת של SUV. עד כדי כך. כדי להבהיר, הייתה לו יכולת דינמית שביישה לא מעט מכוניות סאלון. בפירוש פלא, ואמת מידה ששום מתחרה לא הצליח אפילו להתקרב אליה - חוץ מפורשה.

 

אלא שה-X5 החדש שונה. הוא מרגיש פחות כמו שב.מ.וו צריכה להרגיש, ויותר כמו SUV - כלומר, גדול וכבד. ההגה איבד חדות ויכולת תקשור עם הנהג, ונדמה שהמתלה הקדמי החדש - עצמות עצה במקום תמוכות מקפרסון - מקהה את התגובה לפקודות היגוי. המחיר הוא נטילת העוקץ הדינמי. אז נכון, יחסית לרכב שטח, ה-X5 עדיין מתנהג מצוין - יציב, בטוח ולעתים אפילו מהנה - אבל לא לזה מצפים מב.מ.וו, במיוחד לנוכח איכויות קודמו.

 

שלא כמו ההתנהגות, המנוע זוכה לשבחים מקיר-אל-קיר. 3.0 ליטר טורבו-דיזל, 235 כ"ס, 53.1 קג"מ - לא צריך יותר מזה. המומנט המרבי שזמין כבר ב-2,000 סל"ד ותיבת ההילוכים המצוינת, עם שישה יחסי העברה, דואגים לכך שכל נגיעה במצערת מטיסה את ה-X5 קדימה. אגב, התיבה באמת מצוינת, רק חבל שב.מ.וו החליטה להחליף את הבורר הרגיל בידית אלקטרונית, שדורשת יותר מדי זמן לימוד והסתגלות.


 

ועם קומבינציית מנוע-תיבה כל-כך מוצלחת, אין פלא שהביצועים מצוינים. אמנם נתון של 8.3 שניות ל-100 קמ"ש אינו מלהיב במיוחד, אבל ה-X5 תמיד מהיר - גם בהאצה מהמקום וגם בהאצות עקיפה.

 

במבחנים של רכבי שטח סטנדרטיים, זה הזמן להתייחס ליכולת השטח. אבל ה-X5 אינו ממש רכב שטח. נכון, יש לו הנעה כפולה ומראה מסוקס ואפילו בקרת ירידה במדרון, אבל אין לו יומרות לכבוש את הנגב. שבילי קק"ל מהודקים? בשמחה, אבל בכך הוא אינו שונה ממאזדה 3. מעלה זיק? בחיים לא. אין לו מערכות שטח כמו נעילות דיפרנציאל או הילוך כוח, ויש לו גחון נמוך וחשוף והרבה חלקי פלסטיק ופח יקרים שיכולים להישרט.

 

שטיחים מקוריים

עד הצגת הדור החדש, ה-X5 היה בעל ייחוד שאין לטעות בו. הוא היה הכי מהנה על הכביש בין רכבי השטח, אולי למעט פורשה קאיין. אבל הדור החדש איבד את הקסם. ה-X5 כבר לא מרגיש ספורטיבי, וכבר אינו מהנה כמו מכונית סאלון.

 

מצד שני, בואו נהיה ריאליים. האם "הגה מתקשר" או "שלדה מהודקת" מטרידים את הלקוחות הפוטנציאליים? ממש לא. הם מתעניינים במנוע, בתא הנוסעים, בעיצוב. ובכל אלה, ה-X5 החדש טוב ומרשים אפילו מקודמו. וממש כמוהו, הוא לא זול. מחיר הבסיס הוא 586,700 שקל, אבל זו רק ההתחלה.

 

רוצים צבע מטאלי? מושבים חשמליים? בקרת אקלים עם ארבעה אזורים? זה יעלה לכם כסף. והרבה. מכונית המבחן צוידה בתוספות בעלות כוללת של כ-112,000 שקל, כולל 1,500 שקל עבור "שטיחים מקוריים". נשמע מוגזם? כנראה, אבל לקוחות ב.מ.וו אינם צפויים להתלונן. אחרי הכל, הם מבינים שלקידמה יש מחיר.

 


ב.מ.וו X5

ב.מ.וו X5
מנוע 6 צילינדרים, 24 שסתומים
נפח / סוג דלק 2,993 סמ"ק / דיזל
הספק מרבי 235 כ"ס ב-4,000 סל"ד
מומנט מרבי 53.1 קג"מ בין 2,000 ל-2,750 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים כפולה / אוטומטית, שישה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 485 ס"מ
רוחב 193 ס"מ
גובה 176.6 ס"מ
בסיס גלגלים 293 ס"מ
משקל 2,180 ק"ג
נפח תא מטען 620 ליטר
100-0 קמ"ש 8.3 שניות
מהירות מרבית 208 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 11.5 ק"מ לליטר
מחיר 586,700 שקל
אחריות 24 חודשים
אבזור בטיחות 6 כריות אוויר, ABS, ESP
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל טרם נבחן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים