שתף קטע נבחר

בעתיד תוכלו לבחור בין יותר שמאים

הרכב שלכם נפגע? בקרוב תורחב רשימת השמאים ממנה תוכלו לבחור. המטרה: צמצום ההשפעה מצד חברות הביטוח על מקצועיות השמאים. חברות הביטוח בתגובה: ההסדר יביא לייקור תעריפים

הסדר חדש שייכנס לתוקף באוקטובר השנה, יקטין את תלותם של שמאי הרכב בחברות הביטוח. כך עולה מהוראות שפירסם אתמול (ב') המפקח על הביטוח במשרד האוצר, ידין ענתבי. ההסדר ייצור תנאים חדשים בתחום תשלום הפיצויים על תאונות דרכים, בהם ייקטן שיתוף הפעולה בין חברות הביטוח ושמאי הרכב בקביעת הפיצוי.


אובדן מוחלט? (צילום אילוסטרציה: אביהו שפירא)

 

בפיקוח על הביטוח החליטו ליצור תנאים שיבטיחו את אי-תלות השמאי, בין היתר, באמצעות צמצום השפעת הגורמים השונים על בחירת שמאי החוץ, על עריכת השמאות ועל שיקול דעתו המקצועי של השמאי. כמו-כן, הגיע המפקח על הביטוח למסקנה כי יש צורך להגביר את שקיפות תהליך הערכת הנזק כלפי המבוטחים. המפקח על הביטוח ציין אתמול כי החוזר החדש ישפר את מצבו של המבוטח, בזכות הגדלת השקיפות כלפיו ויצירת סביבה שתסייע לשמאי הרכב לשמור על אי-תלותם לכל אורך תהליך הערכת נזקי הרכב.

 

בין השינויים שנקבעו בחוזר:

  • רשימת שמאי החוץ הורחבה ב־‭.40%‬ כל חברת ביטוח צריכה לצרף שמאים נוספים לרשימה בהתאם לגודלה.  
  • הורחבה הדרישה ממבטחים לנהל הליך מסודר לפני הוצאת שמאים מהרשימה.  
  • במקרים שבהם למבוטח אין העדפה לש־ מאי מסוים, הוטלה על המבטחים חובה לבחור שמאי חוץ באופן אקראי כך שתובטח אי תלותו.  
  • נאסר על המבטחים להגביל מבוטחים לפנות ישירות לשמאי חוץ.  
  • נאסרה מעורבות גורמים חיצוניים בעבודתו של השמאי.  
  • המבטחים יהיו חייבים ליידע את המבוטח באשר לזכותו לבחור בשמאי חוץ או בשמאי אחר.  
  • רשימת שמאי החוץ המעודכנת ודף ההסבר יהיו זמינים לציבור גם באתר האינטרנט של המבטח, ויועברו למבוטח עם כל בקשה שלו.  
  • סוכן הביטוח יחויב לפעול בהליך בחירת השמאי לטובת מיצוי זכויותיו של המבוטח, ולפי שיקול דעתו המקצועי.

 

ההסדר החדש מעורר התנגדות גדולה של הגופים המעורבים. אביב שרפשטיין יו"ר איגוד השמאים, אמר אתמול: "אנו מתנגדים עקרונית להמשך קיומן של רשימות שמאים הנקבעות על-ידי חברות הביטוח. כל עוד החברות קובעות

ההוראות החדשות להערכת נזק לרכב

רשימת שמאי החוץ תורחב ב־‭40%‬

נאסר על המבטחים להגביל מבוטחים בפניות ישירות לשמאי חוץ

נאסרה מעורבות גורמים חיצוניים בעבודתו של השמאי

המבטחים יהיו חייבים ליידע את המבוטח בזכותו לבחור בשמאי חוץ או בשמאי אחר

רשימת שמאי החוץ המעודכנת ודף ההסבר יהיו זמינים לציבור גם באתר האינטרנט של המבטח, ויועברו למבוטח עם כל בקשה שלו

את השמאים עמן יעבדו, זה פוגע הן בציבור והן בשמאים. בימים הקרובים נכנס את מוסדות האיגוד ונקבל ככל הנראה החלטה לפנות לבג"ץ". רונן לוי יו"ר איגוד המוסכים, אמר גם הוא כי האיגוד יפנה לבג"ץ: "הטיפול בשמאים הוא באחריות משרד התחבורה. מה שמציע המפקח על הביטוח הוא קוסמטיקה להסדר שנכשל. חברות הביטוח עשו כרצונן וכיפפו את ההסדר לטובתן מבלי שננקטו נגדן צעדים. אנו סבורים שלמפקח על הביטוח אין כל זכות להתערב בנושא וכי משרד התחבורה הוא הכתובת".

 

גם חברות הביטוח לא ממש מאושרות מההסדר בעיקר מכך שהוא מקשה עליהן לנתק עצמן משמאים שהן אינן מרוצות מתיפקודן. החברות מעריכות שאם יופעל, ההסדר יביא לעלייה במחירי הביטוח ולהארכת הטיפול בחיסול תביעות. הנושא נלמד בימים אלה על-ידי היועצים המשפטיים של איגוד חברות הביטוח.

 

גם משרד התחבורה מתנגד

במכתב שנשלח על-ידי המשרד למפקח על הביטוח, נאמר כי "ההסדר החדש אינו שונה מהותית מהקיים. זה שללא ספק הביא לכך ששמאי החוץ הפכו למעשה לשמאי בית. עובדה זו גורמת לכך ששמאי החוץ עלולים לפעול בניגוד לאתיקה המקצועית. החלטת המועצה המייעצת לשר התחבורה, היא לפתוח את השוק באופן חופשי למבוטחים שיוכלו לבחור מתוך כלל השמאים הרשומים בפנקס שמאי הרכב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רוני שיצר
בכמה מוערך הנזק?
צילום: רוני שיצר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים