שתף קטע נבחר

ביקורת אתר: קפה דה מארקר

על הרעיון המהפכני של ממשק אינטואיטיבי לשימוש בקפה הזה עדיין לא שמעו. האם מפתחי האתר לא גלשו מעולם באתרי היכרויות, קהילות וצ'טים? אריאל אשל מנתח

לאחר שהבנתי שאם אני לא נרשם לקפה-דה-מארקר (אתר המינגלינג של קבוצת "הארץ") המניות שלי יורדות, רצתי להירשם. הרישום עבר בהצלחה. לא כאב.

 

העיצוב המהוקצע נראה מבטיח ולכן פניתי לסריקה ראשונית של הרשומים. הוצפתי בזיכרונות חמים ונעימים מימיו הראשונים של אתר ההיכרויות "קופידון". קהל איכותי, שוחר אינטראקציה. הבעיות החלו לאחר מספר צעדים בבית הקפה, שעה שמעדתי על ימין ועל שמאל ונתקלתי במלצרים איומים. עלה בלבי החשד שמדובר לא באתר "בטא" כמצוין בכותרת אלא באתר "אלפא".

 

רק תדע שלא הצליח לך

הסיוט החל בעמוד הבית בו מופיעות תמונות מתחלפות של דמויות החברים. הכותרת מספרת "התחברו לאחרונה". את מי זה מעניין? אולי כדאי היה שאלה תהיינה תמונות של חברים הנמצאים באתר ברגע זה שלא לדבר על הדרישה המופרעת, זמינים לשיחה. ניחא.

  


עמוד הבית: התחברו לאחרונה

 

הנדסת אנוש מופלאה

הניסיון לצ'וטט עם צחי בעל הכינוי דה-ווינצ'י (אני מכיר אותו, הוא לא רחוק מהמקור) עלה בתוהו. לאחר רבע שעה של הודעת "עדיין לא מחובר" סגרתי את תיבת הצ'ט. בתמורה קיבלתי הודעה בהודעות הנכנסות שבישרה לי שפספסתי משהו. רק תדע שלא הצליח לך. מעניין. נשברתי מהצ'ט ועברתי לכתיבת הודעות דואר.

 

בריכוז ההודעות היוצאות גיליתי הנדסת אנוש מופלאה. אמנם אין כותרת לעמוד, אבל בסרגל הניווט העוקב מצוין שאני בדואר נכנס. להירגע, רק כתוב נכנס, אני ביוצא. לגבי כול הודעה שהוצאתי יש כותרת וזה חביב בהחלט, אבל במקום תמונת הנמען שתלו לי את תמונתי. אני אוהב את עצמי אבל לא עד כדי כך. מנהל משמרת, נא להקשיב: אני יודע בוודאות שאני הוא זה ששלח את ההודעה, אני לא יודע למי שלחתי אז אני מוכן שתמיר את תמונתי בתמונתה. מבטיח להשאיר טיפ.

 


דואר יוצא: כן, מודה. שלחתי את כול ההודעות האלה

 

חידון אינטליגנציה קצר

הכותרת שמעל התאריכים הצמודים לכל תמצית הודעה יוצאת טוענת: התקבל. אולי התכוונתם לנשלח, וגם שירות קטן של דור ה-Web 2.0 דוגמת מועד הקריאה על ידי הנמען חסר לי ולא היה מזיק.

 

בדואר הנכנס לעומת זאת הכותרות והתמונות תקינות, אבל כאן יש חידון אינטליגנציה קצר: מקליקים על כותרת ההודעה הנכנסת לאן מגיעים? להודעה. אחלה. מקליקים על התמונה שמעל לכותרת ולאן מגיעים, לפרופיל של השולח? ממש לא, שוב להודעה. רק הקלקה על תמונת השולח בגוף ההודעה תפתח סוף סוף את הפרופיל.

 

במסגרת השירות הם שולחים התרעה לדואר האלקטרוני שלי כאשר קיבלתי הודעה ממישהו. יופי של שירות. בגוף ההתרעה יש קישורית שלפי המובטח לידה הקלקה עליה תוביל להודעה. אז הבטיחו. הקלקה מנחיתה אותי בעמוד ריכוז ההודעות ושם תחפש לך.

 

ממשק משלוח ההודעות רווי התעיות. כאשר רוצים למשל לשלוח תגובה להודעה שקיבלתם, תוביל המעטפה שמתחת לתמונת השולח להודעה חדשה ריקה מתוכן ורק כאשר תקליקו על הכפתור "כתיבת תגובה" תיפתח הודעה שתכיל גם את התוכן עליו אני משיב. אולי כדאי קצת עקביות או שפת פעולה ברורה.

 

לעייף את האורחים

איתור חברים באתר על פי קריטריונים היא משימה רק לקהל איכותי, אבל גם בעל סבלנות. מתחילים מאנשים בסיוע מנגנון החיפוש שבעמוד. הגיל מתחיל ב-1 (מחוננים) ומסתיים ב-99. עד 240 בבריאות טובה. מין, יש. תחומי עניין, יש. מה עם אזור מגורים, רק כאלו שעתה באתר ופנויים לצ'ט, מה עם מצב אישי (לא בא לי לדבר עם נשואות). בקיצור, נראה שהמטרה של המינגלינג היא לעייף את האורחים.

 

חיפשתי כאלו שמתעניינות באוכל ויין. עבדכם הנאמן שף ואצלי הטסט הראשון לאינטראקציה הוא קולינארי. יופי, הרבה תוצאות. איך אפשר למיין אותן? לפי מדינה ולפי אנשים חדשים, מעניינים (מי מגדיר?) ופופולאריים. אחרי הטור הזה פופולארי אני כנראה כבר לא אהיה שם. זהו? ובכלל לא ברור מה סדר התוצאות שקיבלתי.

 

כמה תוצאות קיבלתי כדי שאוכל לדעת אם להצר או להרחיב את תוצאות החיפוש, עדיין בגדר נעלם. בראש העמוד מצוין עמוד מספר 1 בצירוף כפתור המשך. מקליקים על הכפתור והנה בא לו עוד עמוד ונוספה הספרה 2. תוכל לחזור על עקבותיך אבל לאן לשאוף לא תדע עד שתגיע לסוף. אולי תארגנו תחרות ניחוש?

 

עמוד חדש, כוכבים חדשים

בעמוד התוצאות ראיתי תמונה של מישהי בעלת שם מסקרן והקלקתי. הלכתי להכין קפה (על אמת, הוספתי גם שוט קלואה כדי להירגע) וקצת אחרי שחזרתי עלה עמוד הפרופיל של העלמה. עמודי האתר נטענים באופן איטי להחריד. אכן ימיו הראשונים של האינטרנט. הרטרו בהתגלמותו.

 

עיינתי בפרופיל. איך חוזרים לתוצאות החיפוש? רק באמצעות סרגל הניווט העוקב. לא נורא. נורא, נורא, כי בתמורה להקלקה קיבלנו עמוד חדש לחלוטין, כוכבים חדשים. כול הקריטריונים לחיפוש עליהם עמלנו התאפסו בדרך. סוד: תשתמשו בכפתור החזור של הדפדפן שלכם ולפחות תשובו לעמוד ממנו יצאתם.

 

על הרעיון המהפכני של ממשק אינטואיטיבי לשימוש בקפה הזה עדיין לא שמעו. האם מפתחי האתר לא גלשו מעולם באתרי היכרויות, קהילות וצ'טים? עמוס שוקן, אנא ממך, שפצר את הקפה לפני שהלקוחות יברחו.

 

אריאל אשל הוא רעיונאי לתקשורת שיווקית אינטראקטיבית, ארכיטקט מומחה לממשק משתמש ומנהל גוף הידע בארגון מומחי השימושיות הישראלי 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים