האם התגלו מערות על פני מאדים?

בתצלומים ששיגר רכב החלל "מארס אודיסיי" מופיעים עיגולים כהים, החשודים כפתחי מערות. לגילוי השלכות על האפשרות לקיום חיים בכוכב הלכת האדום

בתמונות שצילם רכב החלל מארס אודיסיי (Mars Odyssey), המקיף את מאדים מאז אוקטובר 2001, מופיעים שבעה עיגולים כהים קטנים. ייתכן שעיגולים אלה הם פתחים למערות תת-קרקעיות, המצויות היישר מתחת לפתחים אלה. שבעת העיגולים הכהים נמצאים סמוך להר הגעש הגדול ארסיה מונס (Arsia Mons). בהשערה שעיגולים אלה הם פתחי מערות תומכים גם ממצאיו של מתקן למדידת טמפרטורות מרחוק, המצוי על סיפונו של מארס אודיסיי.

על פי ממצאים אלה, הטמפרטורה שנמדדה בעיגולים גבוהה מטמפרטורת פני השטח של כמעט כל השטחים הסובבים אותם. לדברי אחד המדענים החוקרים את הממצאים, גלן קושינג (Cushing), הפרש טמפרטורות זה הוא בדיוק מה שהיה מצפה לו בהנחה שהתצורה שמתחת לעיגול היא מערה.

ממצא נוסף המחזק את ההשערה שהעיגולים הם פתחי מערות הוא צורתם. לדברי המדענים החוקרים את התמונות, העיגולים אינם נראים כמכתשי פגיעה, שרבים כמוהם מצויים על פני מאדים, משום שאין להם שוליים מוגבהים, האופייניים למכתשי פגיעה. העיגולים אף אינם מאופיינים בתבניות הֶדף כלשהן, שהיו אמורות להיווצר אילו היו אלה מכתשי פגיעה. גודל הפתחים של המערות המשוערות שונה ממערה למערה, והוא בין 100 מטרים ל-252 מטרים.

אף שהתוואים החשודים כמערות התגלו זה עתה, כבר ניתנו להם שמות – דנה, קלואה, ונדי, אנני, אבי, ניקי וג'יני. השמות הם שמות קרוביהם של המדענים החוקרים את התוואים.

קיומן של מערות על מאדים – אם אכן הן קיימות – הוא בעל השלכות חשובות. אחת מהן נוגעת לאפשרות של קיום חיים על פני כוכב-הלכת האדום. מערות עשויות להוות מקום נוח לחיים, בין השאר משום שהן מספקות הגנה מפני הקרינה החזקה הפוגעת בפני השטח של מאדים. כמו כן עשוי להצטבר בהן קרח.

מלבד היותן אתר אפשרי לקיומם של חיים בני מאדים, המערות יכולות להתאים גם למגוריהם של בני-אדם שיגיעו למאדים במהלך המאה שלנו. קרח במערות, אם הוא אכן קיים, יוכל לספק מים גם למושבה אנושית עתידית.

החוקרים הציעו שרכב החלל מארס רקונסנס אורביטר (Mars Reconnaissance Orbiter), המקיף את מאדים מאז תחילת 2006, יערוך תצפיות מדויקות יותר על המערות. מארס רקונסנס אורביטר מצויד במצלמה בעלת רזולוציה גבוהה יותר מזו של מצלמות מארס אודיסיי, שביכולתה להעניק לנו מבט מפורט יותר על שבע המערות המשוערות.

פני השטח של מאדים. מסתוריים מכפי שחשבנו