שתף קטע נבחר

גבירתי הנכבדה, את לא יהודיה

רחל התגיירה לפני 15 שנה כדת וכדין בבית דין בארץ, התחתנה וכמו הרבה אחרים - מתגרשת. אלא, שבהליך הגירושין קבע פתאום הדיין: את לא יהודיה, לכן הגירושין שלך אינם תקפים, ובשל כך גם ילדיך לא יהודים. רבקה לוביץ' חושפת טפח ממה שקורה מתחת לאף שלנו, בבתי הדין הרבניים

בפסק דין של תשעה עמודים חרץ דיין בבית הדין הרבני האזורי את גורלה של אשה המגויירת מזה 15 שנה וקבע כי היא אינה יהודיה, וכי אף ילדיה, הגם שנולדו לאחר הגיור, אינם יהודים. נישואיה, לדעתו – לא היו נישואים – והיא אינה זקוקה לגט. דבריו בפסק הדין: "הגט שנכתב ונמסר היה ללא צורך". את כל זאת קבע הדיין לאחר שערך לאשה גט מבעלה כדת וכדין. הדיין הורה לרשום את האשה ואת ילדיה ברשימת מעוכבי הנישואין, וליתר ביטחון – גם את הבעל (יהודי מלידה) צירף לרשימה. קביעתו של הדיין נעשתה אחר שיחת אגב שקיים עם האשה. ככה דורסים אנשים ומשפחות בבית הדין הרבני. ככה סתם – לאור היום.

 

רחל (שם בדוי) התגיירה לפני 15 שנה בישראל בבית הדין המיוחד לגיור בראשותו של הרב חיים דרוקמן. אחר הגיור נישאה רחל לבחיר ליבה, בועז (שם בדוי), ומאז הם חיים בישראל. לרחל ולבועז נולדו ילדים והם כמובן גדלים כיהודים וכישראלים. כמו בהרבה משפחות, בני הזוג עברו משבר, והגיעו לכדי גירושין. לזכותם של השניים ייאמר שהם הגיעו להסכם גירושין מכובד ללא מריבות וסכסוכים מיותרים, פתחו תיק לגירושין בהסכמה והופיעו יחד בבית הדין עם הסכם חתום שאושר ע"י בית המשפט. הצדדים קיימו טקס גירושין כנדרש, וכל אחד פנה לדרכו. אלא שבהליך הגירושין החליט אחד הדיינים לדוש קצת בנושא הגיור של רחל. בשיחת אגב שאל אותה הדיין מספר שאלות על שמירת המצוות שלה. משלא נחה דעתו פסק אותו דיין שהגיור של רחל אינו תקף ובשל כך גם הילדים שלה אינם יהודים.

 

האם נשמטה מן הדיין ההלכה הקובעת שמי שנתגייר הוא יהודי לכל דבר "ואפילו חזר ועבד אלילים הרי הוא כישראל מומר שקידושיו קידושין"? איפה "אהבת הגר" שהיהדות מתגדרת בה? איפה האנושיות והמוסר? וכדבריו המאלפים של הרב דיכובסקי מבית הדין הגדול בתיק אחר של גיור: "האם כל בית דין יהיה חופשי לפשפש ביחוסו, ולקבוע שאינו יהודי? ואם ילדיו ונכדיו יזדקקו לבתי דין הרבניים – האם חייבים בתי הדין לבדוק את היחוס שלהם עד לאלף דור? האם מותר לנו לענות את הגר, בכל עת שיפנה הוא או צאצאיו לבי"ד רבני, לכל צורך שהוא? ... אני חושב שלחזור ולחטט אין ספור פעמים בענין כה רגיש, ולחזור ולפשפש גם בדורות הבאים (בעצם, למה לא?) ... יש בזה גם קצת חשש לעינוי ולהתעללות".

 

וזוהי רק ההתחלה. למעשה קובע הדיין האמור כי כל הגיורים היוצאים תחת ידם של בתי הדין המיוחדים לגיור אינם תקפים! זאת בשל דעתו על הדיינים הללו שהם עצמם "אפיקורוסים" ו"פושעים" "ובודאי אין להם דין בית דין". לפי דבריו: "ומאחר ושכאמור בתי דין אלו אין להם דין בי"ד, הרי שהגיור כל גיור שיהיה חסר לו את התנאי שהוא צריך, והוא בית דין".

 

על הדיינים של בתי הדין המיוחדים לגיור ועל הרב חיים דרוקמן, ראש מנהל הגיור, כותב הדיין האמור את הדברים הבאים: "כי המגיירים בתיק זה הם אותם המגיירים בראשותו של 'חטא' ואשר אין כל תוקף לגיורם". האם עולה מכאן שמאות ואלפי גיורים שנעשו בבתי הדין המיוחדים לגיור אינם תקפים? תמוה הדבר - שהרי בתי הדין המיוחדים לגיור פועלים אף הם תחת סמכותה של מערכת בתי הדין בישראל. האם יד ימין שם פוסלת את מה שיד שמאל עושה? ככה זה נראה.

 

רחל ובועז נלחמים מלחמה אישית למען עצמם ולמען ילדיהם, אבל הם מייצגים למעשה עשרות אלפי אנשים ומשפחות רבות, שעל פי הכללים החדשים של הדיין שלנו, ימצאו את עצמם בגדר "גויים", לא יוכלו להינשא כדת משה וישראל וייאלצו להיקבר מחוץ לגדר.

 

רבקה לוביץ' היא טוענת רבנית, העובדת ב"מרכז צדק לנשים". טל': 02-5664390

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
האם יד ימין פוסלת את יד שמאל?
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים