שתף קטע נבחר

רפורמה: ענף המוסכים יוצא לדרך חדשה

בקרוב: רפורמה הכוללת צעדים לקביעת קוד אתי מחייב לכל המוסכים החברים באיגוד, טיפול בנושא חלקי חילוף מזויפים ונחותים, ופעילות שנועדה להגביר את האכיפה על גורמים פיננסיים המשפיעים על ענף המוסכים

"הרפורמה הבאה בתחום הרכב והתחבורה", כך מגדיר רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, את תוכנית הפעולה החדשה של האיגוד. הרפורמה עליה מדבר לוי שאפתנית, וכוללת צעדים כמו קביעת קוד אתי מחייב לכל המוסכים החברים באיגוד, טיפול בנושא חלקי חילוף מזויפים ונחותים, ופעילות שנועדה להגביר את האכיפה על גורמים פיננסיים המשפיעים על ענף המוסכים, כמו חברות ליסינג וחברות ביטוח. "כאשר הרפורמה תיושם", אומר לוי ל-ynet, "יחול שינוי משמעותי לטובת הצרכנים".

 

חלק משמעותי של הרפורמה נוגע לקשר הבעייתי שבין ענף המוסכים לחברות הליסינג וחברות הביטוח. לוי ואיגוד המוסכים נמנים עם המובילים במהלך להסדרת ענף הליסינג, שהחל לפני יותר משנה בוועדת הכלכלה, אך טרם הסתיים. כחלק מהמהלך, שר התחבורה שאול מופז חתם בחודש שעבר על שורה של תקנות, שייכנסו לתוקף בעתיד הקרוב, ואמורות להסדיר את הענף. פרטיה המלאים של הרפורמה בענף הליסינג טרם פורסמו, אך ידוע שהיא כוללת דרישה להוכחת איתנות פיננסית, חיוב רכב ליסינג במעבר "טסט" כבר בשנה הראשונה לעלייה על הכביש, ורישום בעלותה של חברת הליסינג ברישיון הרכב.


משפרים השירות, נאבקים בליסינג ובביטוח (אילוסטרציה: ויז'ואל/פוטוס)

 

"צריך ליצור מצב שבו המודלים העסקיים של חברות הליסינג יתיישבו עם הסטנדרטים המקצועיים של המוסכים", אומר לוי. איגוד המוסכים טוען מזה תקופה ארוכה, כי חלק מחברות הליסינג כופות על מוסכים חוזים בלתי אפשריים, גם בהיבט הכלכלי וגם בהיבט המקצועי. "זה קורה כשהכלכלה גוברת על הצד המקצועי", מסביר לוי, ומתייחס למקרים שבהם חברות ליסינג דורשות ממוסכים תעריפים נמוכים מאד, וסטנדרטים מקצועיים שלעתים אינם עומדים בקנה אחד עם הוראות יצרני הרכב. לוי אומר שבמסגרת הרפורמה תוגבר האכיפה הפנימית על המוסכים, כדי לוודא רמת תיקון נאותה.

 

גם מול חברות הביטוח, לוי והאיגוד מתכננים לפעול על מנת לשפר את רמת התיקון שמקבל הלקוח. לדברי לוי, האיגוד פועל בימים אלה מול המפקח על הביטוח, בנושא ההשתתפות העצמית. "אנחנו רוצים שגובה ההשתתפות העצמית יהיה זהה לכל המבוטחים", מצהיר לוי. מטרת המהלך היא לצמצם את מידת השפעתן של חברות הביטוח על הלקוח בעת קבלת ההחלטה על ביצוע תיקונים. עוד מנסה האיגוד לתקן את הסדר השמאים, כך שכל מבוטח יוכל לבחור שמאי באופן עצמאי לחלוטין, ולא מתוך רשימות של חברות הביטוח.

 

עוד ברפורמה של האיגוד: טיפול שורש בנושא חלפים מזויפים ומאיכות נחותה. "אנחנו נמצאים לקראת סיום תקינה", אומר לוי, "שתקבע משטר בדיקות לחלפים". בשלב הראשון, ייקבע תקן לבדיקות של חלקי פח, ובעתיד ייקבעו תקנים גם לחלפים אחרים. את הפעילות בנושא החלפים מנהל האיגוד בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, מכון התקנים והטכניון. "צריך איזון", מסביר לוי,"מצד אחד צריך שהחלפים יהיו ברמה נאותה, ומצד שני צריך שהם יהיו נגישים לכמה שיותר לקוחות".

 

שני נושאים נוספים שעומדים על הסדר היום נוגעים למוסכים עצמם. כחלק מהרפורמה, האיגוד יוזם איחוד מקצועות של העוסקים בענף, בדומה למה שנעשה בגרמניה. כך, למשל, יאוחדו מקצועות החשמל והאלקטרוניקה, המופרדים כיום לשתי התמחויות נפרדות. המהלך נועד להעלות את רמת המקצועיות של התיקון, כך שהלקוח יקבל מענה מקיף יותר. המהלך השני הוא ניסוח קוד אתי למוסכים, שיחייב את כל חברי האיגוד. להערכת לוי, ניסוח הקוד האתי יסתיים בתוך כשלושה עד ארבע חודשים.

 

בכל הנוגע לפעילות מול הצרכנים, לוי מבטיח כי תוגבר פעילותו של פורום התיקון הבטוח, מיסודו של איגוד המוסכים. "נעניק ייעוץ בתחום התיקון במוסכים, על כל ההיבטים, כולל ההיבט הביטוחי והמשפטי".

 

הרפורמה של איגוד המוסכים תוצג במלואה ביום שלישי הקרוב.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חברות הליסינג דורשות לפעמים שימוש בחלקים זולים, באיכות נמוכה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים