שתף קטע נבחר

ההבדל הדק בין אובדן להלכה ל"טוטאל לוס"

הגדרת "אובדן להלכה" ניתנת לרכב שנפגע כמעט עד לרמה של "טוטאל לוס". רכב כזה ניתן למכור, לתקן ולהשיב לשימוש בכביש. הבעיה: רכבים מוצאים מהמוסכים המורשים ומועברים לתיקון בשטחים, תוך ויתור על נהלי הבטיחות

איגוד המוסכים פותח במאבק נגד התופעה של תיקון כלי רכב, שהוכרזו על ידי חברות הביטוח כ"אובדן להלכה", במוסכים שאינם מורשים. כלי רכב אלה מוחזרים לכבישים מבלי שעברו בדיקות בטיחותיות כנדרש.

 

בחוזר שנשלח בימים אלה על-ידי יעקב חלווה, יו"ר ועד ענף פחחות וצבע באיגוד המוסכים, נקראים בעלי מוסכי הפחחות להעביר להנהלת האיגוד את רשימת כלי הרכב שהוכנסו לאחר התאונה לתיקון, אך כעבור מספר ימים נלקחו מהמוסך בטענת "אובדן להלכה‭,"‬ "לא לתיקון" או "נזק כללי" - והועברו לתיקון במוסכים לא מורשים, בדרך כלל בשטחים.

 

הגדרת רכב כ"אובדן להלכה", היא תופעה שנפוצה בשנים האחרונות בקרב חברות הביטוח והשמאים העובדים עמן. מדובר במכוניות שניזוקו קשה, אבל מסיבות שונות לא הוגדרו כ"אובדן מוחלט" ("טוטאל לוס"‭.(‬ הגדרת מכונית כטוטאל לוס נעשית כאשר הנזק שנגרם לה עולה על 60% מערכה, דבר המחייב להפקיד את רישיונה במשרד הרישוי ולייעד את שרידיה לפירוק בלבד. במקרה כזה חייבת חברת הביטוח לפצות את המבוטח בערכו המלא של הרכב. בדרך זו מקבלת חברת הביטוח תמורה נמוכה יחסית, עבור מכירת שרידי הרכב לסוחר לצרכי פירוק.


מכוניות הרוסות מתוקנות וחוזרות לכביש (צילום אילוסטרציה: פלג חבצלת)

 

אז כדי להרויח יותר, התפתחה שיטה ה"אובדן להלכה". בשיטה זו משתדלים השמאים העובדים עם חברות הביטוח לא להגיע בהערכתם לנזק של ‭,60%‬ אלא לקצת פחות. הדבר אפשרי משום שבהערכה יש מקום לסטיות שיכולות לעשות את השינוי בין אובדן מוחלט לאובדן להלכה. אז, כאשר הנזק נמוך מ-‭,60%‬ מציעים לבעל הרכב למכור את שרידי הרכב שלו לסוחר (כאשר השמאי או חברת הביטוח מבצעים עבורו את המכירה) יחד עם רשיונות הרכב, וחברת הביטוח מפצה את המבוטח בחלק היחסי של הרכב שנפגע.

 

המבוטח אינו ניזוק מאחר שהוא מקבל בסופו של יום את מלוא ערך הרכב. חברת הביטוח מרוויחה שכן היא משלמת למבוטח רק חלק מערך הרכב הנפגע, ותמורת השרידים היא מקבלת מחיר גבוה פי כמה מאשר במקרה שבו שרידים מיועדים לפירוק בלבד. הסוחר מרוויח מכך שהוא מתקן את השרידים ומעלה את הרכב בחזרה לכביש. כדי לחסוך בעלויות, מועברים כלי רכב כאלה לתיקון במוסכים בשטחים, שם משתמשים בחלקים משומשים שפורקו בדרך כלל מכלי רכב גנובים.

 

באחרונה החלה יחידת אתגר (יחידה של המשטרה למאבק בגניבות רכב) לפשוט על מוסכים בשטחים ועל סוחרי חלפים, כדי למנוע את התופעה של תיקון כלי רכב במוסכים לא מורשים ושימוש בחלקי רכב שפורקו מרכבים גנובים. 70 מכוניות כאלה, שהוכרזו כאובדן להלכה, נתפסו בשטחים, הועברו לארץ והוכרזו כאובדן מוחלט. איגוד המוסכים מתכוון כאמור גם הוא להעביר רשימות של כלי רכב כאלה ליחידת אתגר, כדי לנסות ולמגר את התופעה. חלווה אומר כי "הדבר יביא לצמצום הפגיעה באזרחים תמימים, הרוכשים כלי רכב אלו שבמקרה הטוב נגרם להם נזק כלכלי אך חמור מכך - במקרים רבים מדובר בכלי רכב מסוכנים בטיחותית".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אובדן "מוחלט", או רק "להלכה"?
צילום: אבי מועלם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים