שתף קטע נבחר
 

חשש: אלפי כלי רכב יורדו מהכביש

בגלל תקנה חדשה שמוביל המשרד לאיכות הסביבה: אלפי כלי רכב עם מנועי דיזל משנות היצור 2001 עד 2005, צפויים להפסל במבחן הרישוי השנתי

אלפי כלי רכב בעלי מנועי דיזל, כולל רכב מסחרי, משאיות, מוניות ואוטובוסים זעירים משנות היצור 2001 עד 2005, עלולים לרדת מכביש. הסיבה: כל כלי הרכב האלה יכשלו בבדיקות זיהום האוויר במבחן הרישוי השנתי. זאת, אם תאושר תקנה חדשה - שאמורה להיכנס לתוקפה כבר בסוף חודש יוני - בנושא בדיקות זיהום לרכבי דיזל, אותה מוליך המשרד לאיכות הסביבה.

 

התקנה החדשה, שזכתה לתמיכת ועדת הפנים של הכנסת, קובעת בין היתר כי רמת פליטת חלקיקים מזהמים מכלי הרכב משנות יצור 2001 ואילך, תהיה ברמה של 30 יחידות הרטרידג' ברכב שהספק המנוע המרבי בו עולה על 200 כ"ס, ו-40 יחידות ברכב שההספק המרבי שווה או נמוך מ-200 כ"ס. לרכבי דיזל משנות יצור עד 2000, מותרת פליטה מיריבת של 50 -60 יחידות בהתאמה.

 

אלא שמסתבר כי כלי הרכב שהגיעו לארץ בשנים 2001 עד 2005, הותאמו לתקן זיהום אויר יורו 3 הפחות מחמירים, ולכן מרביתם לא יוכלו לעמוד בדרישות זיהום האוויר החדשות, לא יעברו טסט ויורדו מהכביש. מדובר ברכב מסחרי (כולל טנדרים), משאיות, מוניות ואוטובוסים זעירים.

 

משרד התחבורה מתנגד לתקנה החדשה בגלל ההשלכות הרחבות שיכולות להיות לה, בעיקר על מוניות ורכב ציבורי ועל משק ההובלה. בדיונים שנערכו התריע המשרד על-כך שמדובר בתקנה שהציבור לא יוכל לעמוד בה, והיא תגרום לעימותים של בעלי רכב אלה עם מכוני הרישוי ואולי אף להגשת תביעות משפטיות.

 

גם איגוד יבואני הרכב מתנגד לתקנה, וכך גם איגוד מכוני הרישוי. שם עדיין זוכרים את ההחמרה שהייתה בבדיקת זיהום כלי רכב עם מנועי בנזין, שגרמה לפסילת חלק גדול מכלי הרכב שהגיעו למבחן הרישוי ולעימותים קשים עם בוחני הרכב במכונים. איגוד המוסכים לא גיבש עדיין עמדה סופית בנושא, ופנה למומחה מהטכניון כדי לקבל ממנו חוות דעת לגבי משמעות ההחמרה הזו בתקן.

 

ביום שני הקרוב אמורה להיערך ישיבה נוספת של ועדת הפנים של הכנסת, ובה יעשה ניסיון נוסף לשכנע את חברי הוועדה שמדובר בגזירה חמורה שיהיו לה השלכות קשות על משק התחבורה. ויכוח נוסף מתייחס לשאלה מי יממן למכוני הרישוי את התאמת התוכנה לדרישות התקנה החדשה. מכוני הרישוי דורשים שמשרד התחבורה ישא בעלות, וזה מגלגל את ההוצאה לפתחו של המשרד לאיכות הסביבה.

 

אז אם יש לכם רכב דיזל מהשנים הללו, ומועד הטסט מתקרב, כדאי להזדרז ולעשות אותו מהר ככל האפשר כדי לא להסתכן בפסילת הרכב בגלל התקנה החדשה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכון רישוי: יהיו בעיות?
צילום: גלעד קוולרצ'יק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים