נתב"ג: אין שביתה, השיבושים נמשכים גם הבוקר
ועד עובדי שדות התעופה ביטל את השביתה הגורפת עליה הודיע מוקדם יותר. עם זאת, גם הבוקר נמשכות ההפרעות למערכת הקשר בין מגדל הפיקוח למטוסים בשל שידורי הרדיו הפיראטיים, כפי שהיה במהלך היממה האחרונה, - וההמראות יוצאות במרווחי ביטחון של 20 דקות. אם המצב יחמיר - יוקפאו ההמראות. נציג פקחי הטיסה: "המצב כרגע הוא בלתי נסבל, ועל זה יש הסכמה מוחלטת. אין דברים כאלה בעולם"
ועד עובדי רשות שדות התעופה חזר בו הלילה מהכוונה להשבית באופן גורף את הנחיתות וההמראות בשדה התעופה בן-גוריון היום (ה'), ואולם לצד זאת נמשכים השיבושים כפי שהיו אתמול, בהתאם להפרעות הנגרמות כתוצאה משידורי תחנות הרדיו הפיראטיות. ביממה האחרונה חלו עיכובים רבים בלוח הזמנים, ולמשך שעות רבות הוקפאו ההמראות, לאחר ששידורי הרדיו גרמו תקלות במערכת הקשר בין מגדל הפיקוח למטוסים. הלילה חלה הפוגה בשיבושים, ושדה התעופה פעל ברציפות כדי להדביק את העומסים, אולם בבוקר שוב התחדשו השיבושים - והטיסות יוצאות במרווחי ביטחון של 20 דקות זו מזו.
מנכ"ל רשות שדות התעופה, גבי אופיר, הורה הלילה כאמור להפעיל את שדה התעופה ברציפות עד הבוקר, בתנאי שלא יהיו כל הפרעות קשר. ההוראה ניתנה במטרה להדביק את הפער של הטיסות הרבות שהתעכבו משעות הערב. אופיר הגיע בשעות הלילה למגדל הפיקוח עם נציגי משרד התקשורת ואמר: "המצב בלתי אפשרי. הפקחים מתלוננים שאי אפשר להוציא כלל טיסות. בשלב זה אני שמח שבשיתוף פעולה עם הוועד הוחלט כי השדה לא יושבת. נפעל כרגיל וננסה לעלות על מוקדי השידור הפיראטי ולאפשר את יציאת הטיסות כרגיל".
בשעות הערב, לאחר שאישרו לכמה מטוסים להמריא במרווחים של כעשר דקות האחד מהשני, הודיעו עובדי נמל התעופה כי אינם מוכנים לסכן חיי אדם, ועל כן בכוונתם לא לאפשר היום המראות ונחיתות משמונה בבוקר עד חמש אחר הצהריים. ועד העובדים, בראשותו של פנחס עידן, חזר בו לאחר שיו"ר ההסתדרות, עופר עיני, שוחח בטלפון עם שר התחבורה, שאול מופז, שהבטיח לו כי יגיע לדיון דחוף בנתב"ג עם שר התקשורת, אריאל אטיאס, כדי למצוא פתרון מהיר לבעיה.
"המצב שבו פקחי הטיסה עובדים תוך סיכון חיי אדם בלתי אפשרי", הסבירו בוועד העובדים. "הגיע הזמן שאחת ולתמיד הרשויות המוסמכות בישראל יפעלו להפסקת התופעה של תחנות רדיו פיראטיות אשר מצליחות להשתלט על תדרי הקשר של בן-גוריון".
למרות שקיים קונצנזוס לגבי הסכנה שנגרמת כתוצאה מהשידורים הפיראטיים, והחשש כי שיבושי הקשר בין מגדל הפיקוח לטייסים יביאו לאסון גדול, היתה מחלוקת במשך כל הערב בין הנהלת רשות שדות התעופה לוועד העובדים בנוגע להשבתה היום. בהנהלה ביקשו לקיים יום עבודה כרגיל, בד בבד עם המאמצים לפתור את הבעיה, והמנכ"ל גבי אופיר אף פנה אל השר מופז כדי שיעלה את הנושא לדיון בממשלה. ואולם בוועד העובדים החליטו שמה שקרה אתמול הוא בבחינת קו אדום שנחצה, ואין באפשרותם לעבור על כך לסדר היום. כאמור, בסופו של דבר הוחלט כי ההשבתה לא תהיה גורפת, אך לא יתאפשרו המראות אם שידורי הרדיו ישבשו שוב את מערכות הקשר.

גיא שני, נציג פקחי הטיסה בוועד העובדים, אמר ל-ynet: "המצב כרגע בלתי נסבל, ועל זה יש הסכמה מוחלטת. אין דברים כאלה בעולם. אנחנו נותנים הוראות הטסה ופתאום מאבדים קשר. אתמול, לדוגמה, מטוס שהיה אמור להיכנס לנחיתה ולהנמיך לקראת הכניסה לקו החוף שלנו, איבד איתנו את הקשר והמשיך לטוס בגובה של 21 אלף רגל - שזה גובה של טיסות חיל אוויר. אנחנו נותנים הוראה למטוסים ופתאום הטייס לא שומע אותנו וממשיך בלי לדעת לאן. אין לנו כלי עבודה אחר חוץ ממכשיר הקשר. זה בדיוק כמו שמנתח יטפל בחולה עם כפית, במקום עם סכינים".
שני סיפר כיצד מתגברים על התקלות הרבות: "קורה מצב שאתה מאבד קשר, כלומר נכנסים לך לשידור תחנות רדיו פיראטיות, ובאוויר יש שלושה או ארבעה מטוסים. זה לא פשוט הסיפור הזה. אז חלקם מכירים את התדרים החלופיים ועוברים, אבל יש כאלה שלא מכירים ולפעמים גם התדרים החלופיים תפוסים. זו תופעה ייחודית אך ורק למדינת ישראל. רצינו להשבית את הטיסות כדי שלא יעמידו פקחים שלנו למשפט אחרי תאונה אווירית, וישאלו אותנו למה לא התרענו. הנה אנחנו מתריעים".
משרד התקשורת: ככל שסוגרים תחנות, נפתחות יותר
דובר משרד התקשורת, ד"ר יחיאל שבי, ניסה להסביר מדוע התחנות הפיראטיות ממשיכות לשדר באין מפריע, למרות שידוע זה זמן רב כי הן מסכנות את המטוסים הממריאים והנוחתים בנתב"ג. "בכל פעם שאנחנו סוגרים תחנות הם פותחים יותר, והפתרון הוא בהחמרת האכיפה. בשנה שעברה נסגרו 130 תחנות, מתחילת השנה הנוכחית סגרנו כ-50 תחנות והשבוע סגרנו תשע. אבל זה לא פתרון - לב הבעיה היא בהחמרת האכיפה נגד אותם פורעי חוק".
לדברי שבי, במהלך יום רביעי נסגרו על ידי הצבא ארבע תחנות המשדרות מרמאללה וגרמו לשיבושים במערכת הקשר בין מגדל הפיקוח למטוסים. תחנה נוספת היא "קול המזרח" המשדרת מירושלים, שנסגרה על ידי המשטרה. "זו תופעה שחוזרת כל קיץ. המשדרים של התחנות הפיראטיות זולים מאוד והם נוטים להתחמם בימים כאלה. כאשר הם מתחממים - הם גורמים לשיבושים".
שבי הדגיש כי משרד התקשורת ימשיך להיאבק בתחנות הפיראטיות ללא קשר למוצאן, או את מי הן מייצגות. בעקבות האירועים האחרונים יתקיים הבוקר דיון דחוף במשרדי רשות שדות התעופה שבו ישתפו שר התקשורת וראשי אגף הפיקוד של נתב"ג כדי להכין תוכנית פעולה נרחבת לטיפול בבעיה. בנוסף תתכנס בהמשך החודש הוועדה הבין-משרדית שהקים שר התחבורה עם אלוף (מיל') עמוס לפידות, בשיתוף עם המשטרה.
בעל תחנה לשעבר: אף אחד לא מסכן חיי אדם ביודעין
שבי סיפר כי משרד התקשורת מפעיל יחידת פיקוח ואכיפה שמקבלת פניות ממגדלי הפיקוח של שדות התעופה ומתחנות רדיו וגורמים אזרחיים נוספים, העובדים ברשת רדיו. "אנו אחראים לאתר את התחנות, ולאחר מכן הטיפול עובר למשטרה, לפרקליטות ולבתי המשפט. ואולם שם לא נעשית מספיק אכיפה (מתוך 150 בעלי תחנות שנתפסו בשנה האחרונה רק אחד ישב בכלא, לשמונה חודשים. היתר סופגים קנסות מזעריים, מ.צ). חייבים להגדיל את מספר כתבי האישום שמוגשים נגד פורעי החוק האלה - העבריינים האלה שמסכנים את חיי הציבור. צריך להעניש את המפרסמים בתחנות האלה וכך לפגוע בהכנסות. זה מה שיביא לסגירת התחנה ויוריד את הלגיטימציה לפתוח תחנות".
מי שהקים את "קול המזרח" - מהתחנות הפיראטיות הראשונות בישראל - הוא האמרגן והמפיק המוזיקלי ישראל בונדק. זה עשר שנים שבונדק כבר אינו קשור לתחנה. לדבריו, "אני לא מאמין שמישהו מקים תחנה כזאת בידיעה שהוא מסכן חיי אדם. אם יש איזשהו ספק שאכן זה כך, אז יש לפעול בחומרה. האם אייבי נתן ששידר 25 שנה הפיל מטוסים? אלו האשמות מופרכות. הקמתי את התחנה על מצע אידיאולוגי, משום שבמשך 20 שנה אני נלחם על השמעת מוזיקה מזרחית".
בונדק הדגיש כי אין באפשרות מנהלי התחנות הפיראטיות לשדר באופן חוקי בגלל החוקים הנוקשים של משרד התקשורת. "כשעלו התחנות האזוריות הוחלט שכל ארבע שנים יצא מכרז ושהתחנות החדשות יתמודדו מול הישנות, אבל עברו 12 שנה ולא נעשה דבר. אני בהתכתבויות עם משרד התקשורת כבר המון זמן, אבל מעולם לא קיבלתי תשובות".