שתף קטע נבחר

קמפיין נגד סמים: נער מוצג כמחבל מתאבד

ברשות למלחמה בסמים הכינו סרטון חדש נגד שימוש בסמים הדומה לצוואות מוקלטות של מחבלים. הרשות השניה פסלה את התשדיר משום שהוא "יותר פוגע מאשר מועיל". הרשות למלחמה בסמים: פעם היינו עדינים, ושום דבר לא עבד

"אמא, אל תדאגי, אני הולך לגן עדן" - זו הסיסמה שתלווה את הקמפיין הפרובוקטיבי של הרשות למלחמה בסמים שייפתח היום (יום א'). בקמפיין, שנפסל לשידור על-ידי הרשות השניה, מוצג סרטון המצולם בדומה ל"צוואות" של מחבלים מתאבדים, ובו נראה נער הנפרד מהוריו ומספר להם שהוא עומד להתאבד ולהגיע לגן עדן. מנכ"ל הרשות בתגובה: "היינו יותר מדי עדינים בעבר. המטרה היא להציל חיים".

 

בסרטון נראה הנער עומד מול מצלמה כשהוא אוחז בבקבוק באותה הדרך בה אוחזים מחבלים מתאבדים בנשק. הוא מביט למצלמה ואומר: "אני, עומר קנדל, בן 16 מרעננה, נפרד היום מהורי רונית ושמואל ומאחותי קרן, ויוצא למסיבה בתל-אביב. יש רק דרך אחת להשתחרר באמת. נשתכר, ניקח סמים, נדפוק את הראש. אל תבכי אמא. אני הולך לגן עדן".

 

הסרטון יעלה לשידור בערוץ הראשון, בקול ישראל, בתחנות הרדיו האזוריות ובמודעות בעיתונים. הרשות השניה סירבה לאשר את פרסומו בערוצי הטלוויזיה המסחריים: "הנושא חשוב וראוי. התשדיר המדובר הוגש לנו לפני כחודש ונפסל כיוון שהוא מעורר אסוציאציה קשה של פיגועי התאבדות, ובמהותו עלול יותר לפגוע מאשר להועיל".

 

מנכ"ל הרשות הלאומית למלחמה בסמים, חיים מסינג, אמר ל-ynet כי "בחודשים האחרונים התרבו המקרים שבהם שילוב קטלני של סמים ואלכוהול הוביל למוות. החבר'ה מגיעים מתודלקים למועדון, שם הם משתמשים בסם מסוג כלשהו, נוסף לאלמנט האלכוהול. השילוב הזה הביא למותם של שבעה צעירים.

 

ביצענו עם חברת הפרסום שלנו בדיקה מול קבוצת מיקוד והמסקנות היו שהקמפיין צריך להיות יותר קיצוני, כך שבכל בית, בקידוש של שישי או במהלך השבוע, ההורים יסתכלו בעיני ילדיהם ויבינו שהשילוב הוא שילוב קטלני".

 

מסינג הוסיף ואמר: "אנחנו משתדלים להשתמש במוטיב המניעתי כדי להציל עוד נפש אחת. אני מודע לכך שישנה איזושהי פגיעה ברגשות כאלה ואחרים, בין השאר משפחות שיקיריהן נהרגו מפיגועים, אבל כולי תקווה שמשפחות אלו יבינו שבעזרת משדר זה נוכל להציל נערה או נער ויקבלו את זה בהבנה.

 

עובדתית, שום קמפיין אחר שמדבר על הטפות ועל הרתעות לא עבד. מניסיוננו הקמפיין הכי אפקטיבי שהרצנו היה אותו קמפיין על אמהות שנפטרו כתוצאה משימוש בסמים. עם כל ההבנה שקמפיין זה הוא קשה, אם אנחנו נדע שהצלנו מישהו - עשינו את שלנו. היינו יותר מדי עדינים בעבר, ואת הנוער של היום לא מעניינים סיפורים והטפות. אין לי בעיה שהם יכעסו עלי".


פורסם לראשונה 16/06/2007 23:24

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: הרשות הלאומית למלחמה בסמים
הנער המתאבד בקמפיין
צילום: הרשות הלאומית למלחמה בסמים
מומלצים