שתף קטע נבחר

במכללות למורים נלחמים על "התנסות מעשית"

שעות העבודה המעשית וההדרכה במכללות להכשרת מורים קוצצו באופן ניכר, כחלק מהקיצוצים בתקציב משרד החינוך. מרצים, מורים וסטודנטים זועמים: "ללא התנסות עשירה ומונחית, יגיעו מורים וגננות אל ה'שטח' כאדם שלומד לנהוג במכונית על ידי לימודי תיאוריה בלבד"

מאות מרצים, מדריכים, מורים וסטודנטים לחינוך יוצאים למאבק נגד הקיצוץ בשעות העבודה המעשית ובהדרכה המונחית הניתנות כחלק מהכשרת מורים וגננות. בעקבות כניסתן לתוקף של המלצות ועדת אריאב של המועצה להשכלה גבוהה, הצטמצם מספר השעות המעשיות מ-20-22 שעות שבועיות על פני שלוש ל-9-15 שעות בלבד ולדברי המתנגדים מדובר ב"פגיעה חמורה בהוראה".    

 

במסגרת לימודי ההוראה מתנסים הסטודנטים בשיעורים מעשיים בגני הילדים ובכיתות, כחלק מההכנה לתפקיד שימלאו בעתיד. הקיצוץ בשעות ההתנסות וההדרכה נעשה כחלק מהקיצוץ הכללי, בסך של 45 מיליון שקל, עליו החליט משרד החינוך.

 

"הפגיעה בהוראה היא חמורה ביותר מפני שלמעשה העבודה המעשית וההדרכה שמלווה את הסטודנטיות היא מאוד משמעותית להכשרה", אומרת יעל סמית, מדריכת הוראה לגיל הרך בדידקטיקה במכללת דוד ילין בירושלים. "הרי זה מה שמייחד את המכללות להכשרת מורים מהאוניברסיטה. זהו לב ההכשרה. זה כמו מנתח שמראים לו חולה במצגת ואחר כך הוא צריך לנתח חולים באופן מעשי. גם תפקיד המדריכה הוא משמעותי ומסייע לסנן מהלימודים אנשים שמבחינה אקדמית היו מצוינים, אבל לא הצליחו ליצור קשר עם ילדים.

  

עדה סוידובסקי, גם היא מדריכה לבתי ספר יסודיים במכללת דוד ילין, מוסיפה "תיאוריה שאינה מקושרת לפרקטיקה, ללא מפגש חינוכי אמיתי בגנים ובכיתות בית הספר באופן מונחה, אינה יכולה לפתח אישיות מורכבת של גננת ומורה. ללא התנסות עשירה ומונחית, יגיעו מורים וגננות אל ה'שטח' כאדם שלומד לנהוג במכונית על ידי לימודי תיאוריה בלבד. סביר להניח, שבמצב זה הנשירה ממקצוע ההוראה תלך ותגדל. יתרה מכך, איכות החינוך שיקבלו תלמידי ישראל תינזק ביותר".

 

סקר שערך מכון סמית בנושא תומך בטענה כי מרבית המורים רואים בשעות ההתנסות המעשית בבתי הספר חשיבות רבה.85% מכלל המורים אמרו כי הם בעד המשך הגישה הקיימת במכללות, בהן הלימודים משולבים בהתנסות רבה. כמו כן 70% מהמורים חשבו שיש צורך במלווה מקצועי מטעם המכללה בתקופה זו. 

 

לדברי פרופסור תמר אריאב, שעמדה בראש הוועדה, "טווח השעות שהוועדה מציעה משקף היטב את המדיניות בעולם המערבי. השינוי שנעשה, למרות צמצום השעות הכולל, שומר על יחס זהה של שעות התנסות מעשית מכלל שעות הלימודים בתואר. עם זאת, כל מוסד יכול לבחור לחרוג מהשעות שמציעה הוועדה במידה ויגיש בקשה מיוחדת".

 

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב, מסר בתגובה: "בשלוש השנים האחרונות היה קיצוץ של 45 מיליון שקלים בתקציבי המכללות. עם זאת, בשנה האחרונה מנענו את הקיצוץ הנוסף הצפוי ולא מקצצים בהן יותר. זה עדיין לא פותר את הבעיה. מבחינה עקרונית, השרה מצדדת בהעברת מכללות מאחריות תקציבית של משרד החינוך לאחריותה של הוועדה לתקצוב ותיכנון במועצה להשכלה גבוהה. לשם כך יש לגייס תקציבים גדולים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התנסות מעשית. לב ההכשרה
צילום: צביקה ישראלי, לע"מ
מומלצים