שתף קטע נבחר

רוב בוועדת הכספים למתנגדי הרפורמה בשווי הרכב

היו"ר מיסז'ניקוב: "מדיניות הממשלה לעידוד התעסוקה מיועדת לעודד את הביקוש המקומי, אבל היא יורה לעצמה ברגל. כי אחת הדרכים לעידוד הביקושים היא בהורדת נטל המס בעיקר ממקבלי המשכורות הבינוניות, ולא בהגדלת הנטל"

היום התברר כי בוועדת הכספים יש רוב מוחלט למתנגדי הרפורמה שמציע האוצר במיסוי שווי השימוש ברכב צמוד. "שאיפת האוצר לתקן עיוותי מס ברכב צמוד מחטיאה את היעד שהממשלה קבעה בחבילת הרפורמות שבחוק לעידוד התעסוקה", התריע יו"ר הוועדה, ח"כ סטס מיסז'ניקוב, בפתח הדיון הראשון בתקנות.

 

"מדובר בהטלת מס נוסף על שכבות הביניים, שבמקום לעודד אותם בהורדת מסים, מטילים עליהם מס נוסף ופוגעים במאות אלפי אזרחים", אמר והסתמך על ניסיונו האישי כמי ששכרו לפני שבא לכנסת עמד עד 15,500 שקל כולל רכב צמוד, ואחרי הרפורמה היה מפסיד 600 שקל.

 

"הייתי צריך לוותר על כמה דברים חשובים, מה שלא יעלה על הדעת, כי מחר האוצר עוד יחליט להטיל מס גם על השימוש במחשב המשרדי לצרכים אישיים בגלל כמה מיילים שאני מקבל", אמר מיסז'ניקוב, "מדיניות הממשלה לעידוד התעסוקה מיועדת לעודד את הביקוש המקומי, אבל היא יורה לעצמה ברגל. כי אחת הדרכים לעידוד הביקושים היא בהורדת נטל המס בעיקר ממקבלי המשכורות הבינוניות, ולא בהגדלת הנטל".

 

המנהל בפועל של רשות המסים יהודה נסרדישי וסגנו הבכיר בועז סופר, הסבירו שהתקנות גובשו באוצר אחרי עבודה של שנה וחצי שבמהלכן שונו בהתאם לביקורת שהושמעה מגורמים שונים. לפיכך הוחלט שהשינוי בשווי השימוש יהיה מדורג ויתבצע במשך 3 שנים, החל מיולי השנה (מחצית השנה תחושב לפי השיטה הקיימת והמחצית השנייה לפי החדשה).

 

לדוגמה: בקבוצה מס' 1 השווי לצורך מס יעלה השנה מ-1,180 שקל ל-1,560 שקל, ב-2008 הוא יעלה ל-1,940 שקל ומ-2009 ואילך ל-2,310 שקל. בקבוצה 2 השווי יעלה השנה מ-1,330 ל-1,810 שקל ובשנתיים הבאות ל-2,290 עד 2,770 שקל; בקבוצה 3 השווי יעלה השנה מ-1,740 ל- 2,260 שקל, ובשנתיים הבאות ל-2,780 ועד 3,330 שקל.

 

"המשך של הישראבלוף"

נסרדישי וסופר מעריכים שסולם המס החדש לא רק נועד לתקן את העיוות הנמשך שהעניק הטבות מס מופלגות ל-20% ממחזיקי הרכב במדינה ולחלק אותן באופן יותר צודק. השינוי יכניס לאוצר 2.5 מיליארד שקל שכולם נועדו למימון הטבות המיסוי השלילי והטבות מס אחרות בחבילת החוקים לעידוד התעסוקה וצמצום הפער החברתי.

 

"לא הכסף מעניין אותנו גם אין פה שום ניסיון לגנוב כספים", אמר סופר. "כל שקל ילך למימון הפחתות מס אחרות וחבל על הניסיון להלך עלינו אימים, כי לא המסכנים הם מקבלי ההטבה של הרכב הצמוד".

 

חברי הוועדה שהפריעו להם בצעקות איימו שלא יתמכו בחבילת החוקים שהובאו לאישורם במקשה אחת. "חבילה לא תהיה", צעק ח"כ אלי אפללו (קדימה), "אנחנו לא חוטבי העצים ושואבי המים שלכם".

 

סופר בתגובה: "הניסיונות שלכם להלך עלינו אימים הם המשך של הישראבלוף שאנחנו מבקשים לתקן בהזדמנות זו כמו התיקון של ועדת בן-שחר מלפני 30 שנה. לא במקרה נמצאים פה כל המעבידים שנהנים מהמצב הנוכחי שבו כל ההוצאות שלהם מוכרות, והם יכולים להשתיק עובדים עם רכב צמוד, שזה עוד ישראבלוף אשר שולח גרורות של עיוותי מס לכל ענף השכר".

 

"אל תמרחו אותנו בסיסמאות ובנתונים מטעים", אמר ח"כ חיים כץ (ליכוד). "מפריע לכם שהמעבידים והעובדים נהנים? לא מגיע לעובדים רכב צמוד כמרכיב של כבוד? מה זה הטבה גדולה? למה אתה לא אומר כמה מס אתם גובים על החזקת רכב פרטי? אתם באוצר משטים בציבור ובכנסת. בשום דירקטוריון לא היו נותנים לך להופיע בפעם השנייה כמו שאתה מופיע כאן".

 

ח"כ חיים אורון (מרצ) אמר שיצביע נגד הרפורמה אם תוגש בחבילה אחת עם חוק מס הכנסה שלילי. המיסוי המוצע לרכב הצמוד נכון בעיניו כי הנהנים העיקריים מהטבת המס שלו הם כ-50 אלף מקבלי השכר הגבוה, ובהצעת האוצר יש אפליה רוחבית של עובדים במעמד שווה באותו מפעלי שנהנים מתנאים שונים.

 

ברוש: "חבילה פופוליסטית תחת לחץ"

לתוקפי האוצר הצטרף נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, שאמר כי הרפורמות שמציע האוצר היא "חבילה פופוליסטית שהתקבלה תחת לחץ", אשר רק תגדיל את העוול וכל הדיבורים על שוויוניות הם "בדיחה עצובה". ברוש הביא אתו את היועץ המשפטי של לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, עו"ד לוי דורון שטען כי לשר האוצר (או לממלא מקומו) אין סמכות להתקין את התקנות לפני תיקון החקיקה הראשית בפקודת מס הכנסה.

 

רו"ח עופר מנירב, לשעבר נשיא לשכת רואי החשבון, ציין שהעיוותים הגדולים במיסוי הרכב לא תוקנו. שווי השימוש מחושב לפי מחיר הרכב החדש גם אם העובד מקבל רכב משומש ושוויו לא משתנה גם אם קבל רכב חדש אבל משתמש בו לאורך שנים. הוא מכיר לא מעט מקרים שבהם שווי השימוש המוכר מכסה את השווי בפועל בתוך מספר חודשים. עו"ד שוש שחם מלשכת עורכי הדין הצביעה על עיוותים אחרים מפלים לרעה את מקבלי החזקת הרכב הפרטי השכירים שלא מכירים להם בנסיעות למקום העבודה ובחזרה, או את העצמאים שמכירים להם רק ברבע מההוצאות במקום בשני שלישים.

 

נציג בעלי המוסכים, רונן לוי, חשף היבט שלילי של תעשיית הליסינג, הודות לשיטת המיסוי שהכפילה את היקפה. לדבריו מתנהל כאן "שוק פרוע" ללא ביטוחים מקיפים, במאמצי חיסכון להגדלת הרווחים על חשבון בטיחות כלי הרכב. הוא טען שכלי רכב מתוקנים במוסכים לא מורשים או מעבר לקו הירוק, בחלפים מזויפים או בחלקי פח משומשים. עובדי תעשיות ההי-טק דברו בשני קולות. נציג אחד תמך בשיטה הקיימת וחברו ייצג קבוצת עובדים שמוכנה לוותר על הרכב הצמוד משיקולי הפחתת העומס בכבישים ואיכות הסביבה.

 

חברי הוועדה, כאמור, יצאו כמעט פה אחד נגד האוצר. הח"כים אפללו ואלחנן גלזר (גמלאים) הציעו להגביל את שינוי שווי השימוש מקבוצה 4 שהיא קבוצת הרכב הצמוד שניתן להם מטעם הכנסת. ח"כ ראובן ריבלין (ליכוד) אמר כי יש היגיון רב ברפורמה אבל יתנגד לה בגלל הפגיעה בזכויות העובדים שהרכב הצמוד נהפך לחלק מהשכר. ח"כ שלי יחימוביץ (עבודה) טענה שהרפורמה היא "סימפטום של מדינה מתפוררת שדוחפת את מעמד הביניים למעמד הנמוך".

 

ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה) התפלא על האבסורד שבחבילה המוצעת שפוגעת בעצמאים פעמיים: בחוק המסוי השלילי האוצר לא מכיר בהם ובהחזקת הרכב הפרטי מקפחת אותם. "זה הישראבלוף במיטבו", אמר ליצמן, "ואתם יודעים למה אין לשקר רגליים? כי יש לו גלגלים".

הדיון יימשך במועד אחר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיסז'ניקוב. יפסיד 600 שקל
צילום: עטא עוויסאת
צילום: גיל יוחנן
ליצמן. "זה הישראבלוף במיטבו"
צילום: גיל יוחנן
מומלצים