שתף קטע נבחר

יונדאי i30 - דלת לאירופה

אחרי ארה"ב, רוצה יונדאי לכבוש גם את אירופה. את זה היא מתכננת לעשות בתפריט המוכר והאהוב שם - חמש דלתות. מה זה אומר לגבינו? ימים יגידו

בתחילת שנות האלפיים, עברו סניפי מקדונלד'ס בצרפת מהפכה. העיצוב האחיד פינה מקום למשהו עם קצת יותר שיק צרפתי, והתפריט התרחב והחל להציע פריטים כמו "קרוק מק'דו" - סנדוויץ' עם גבינה מותכת ונקניק, ששמו הושאל מצמד כריכים צרפתיים מפורסמים, "קרוק מאדאם" ו"קרוק מסייה". המהפכה הצרפתית של מקדונלד'ס הצליחה, והקפיצה את המכירות של הרשת.

 

מה שמקדונלד'ס הבינה, הוא שלא כל מה שטעים באמריקה, טעים גם באירופה. וכעת, יצרנית הרכב הקוריאנית יונדאי מנסה ללכת בדרך דומה, ולתרגם את ההצלחה המרשימה שלה באמריקה, להצלחה דומה באירופה. i30 היא מכונית משפחתית חדשה לחלוטין, והראשונה בסדרת מכוניות שנועדו לענות על הטעם האירופי. הרחקנו עד וינה ומאות פסלי הגברים בגרביונים שלה, כדי לבדוק אם ה-i30 תצליח במשימת הכיבוש של אירופה.


 

שלמה ארצי מבחוץ

מאחר ש-i30 היא המחליפה של האלנטרה, המשימה שעמדה בפני מעצבי יונדאי לא הייתה קשה: "תעצבו משהו מוצלח יותר". וזה לא בגלל שהאלנטרה הייתה מכוערת. היא פשוט עוצבה כמו כוס מים, כלומר, שקופה.

 

לעומת קודמתה, ה-i30 היא מכונית נאה, אפילו אלגנטית, למרות שאינה מפתיעה או מלהיבה במיוחד. אפשר למצוא בה השפעות של ב.מ.וו סדרה 1 באזור הזנב, וגם דמיון מסוים למאזדה 3 בצללית. אבל מה שחשוב, הוא שהתוצאה נעימה לעין: ה-i30 היא כמו שיר של שלמה ארצי - כל אחד יכול למצוא בה משהו לאהוב. אגב, ה-i30 חולקת פלטפורמה עם הסיד החדשה של חברת הבת קאיה, והקרבה המשפחתית ניכרת לעין.

 

הפרט החשוב ביותר בהופעתה של ה-i30 הוא תצורת המרכב: האצ'בק חמש דלתות. שימו לב: זו התצורה היחידה, ולא תהיה גרסת סדאן, עם ארבע דלתות ותא מטען נפרד (בארה"ב למשל תשווק אלנטרה חדשה בגרסת סדאן, על בסיס אותה פלטפורמה, אך זו לא תגיע ארצה). את האירופים זה כמובן לא ממש מטריד, מאחר שהם מאוהבים בהאצ'בקים. אבל עבור היבואן הישראלי, זו בהחלט מהמורה. הרוב המוחלט של המשפחתיות הנמכרות בישראל הן בתצורת סדאן, ושיווקה של ה-i30 ללא גרסה שכזו, עלול לצנן את התלהבותם של לא מעט לקוחות.


 

שלמה ארצי מבפנים

כמו במקרה של העיצוב, גם בתא הנוסעים של ה-i30 ניכרת קפיצה קדימה בהשוואה לקודמתה. איכות החומרים השתפרה, העיצוב נאה, והרגשה של "מכונית קוריאנית זולה" שאפפה את האלנטרה, התפוגגה. אפילו המושבים, נקודת תורפה מוכרת של יונדאי, נוחים ומציעים תמיכה צדית סבירה.

 

מי שיקרא את הפסקה הקודמת בעיון, יגלה שחסרה בה התלהבות. וזה לא מקרי. למרות השיפור, ניכר כי יונדאי מעוניינת ליישר קו עם הממוצע בקטגוריה, ולא לקבוע סטנדרטים חדשים. שוב, ה-i30 בוחרת להיות שיר של שלמה ארצי - נעימה, אבל לא מרגשת.

 

קצת התלהבות בכל זאת מצליחה לחלחל כשמגיעים למושב האחורי. עם בסיס גלגלים של 265 ס"מ וגובה של 148 ס"מ, ה-i30 מציעה מרחב מחייה מספק מאד לארבעה נוסעים. לשם השוואה, טויוטה קורולה החדשה מסתפקת ב-260 ס"מ וב-147 ס"מ (בהתאמה). תא המטען של ה-i30, עם שפת הטענה גבוהה ולא נוחה ונפח של 340 ליטר, מרשים פחות.

 

אבל למי חשוב תא מטען, כאשר מלפנים אפשר למצוא שקע חיבור ל-iPod. ול-USB. ולנגן MP3 חיצוני. וכמובן שיש גם מערכת שמע מקורית, בקרת אקלים אופציונאלית, שש כריות אוויר ואפילו בקרת יציבות. השאלה הגדולה היא מה מכל אלה יגיע לארץ. מאחר שהמפרט הסופי של הגרסאות "הישראליות" טרם סוכם, נאלץ להתאזר בסבלנות, ולחכות לבואן.


  

שלמה ארצי על הכביש

סבלנות תידרש גם בזמן הנהיגה, מאחר שה-i30 לא ממש ממהרת. וזה לא משנה אם תבחרו במנוע 1.6 ליטר (122 כ"ס) או ב-2.0 ליטר (143 כ"ס). עם שתי גרסאות הבנזין שנכחו באירוע ההשקה, ה-i30 יותר "צוברת מהירות" מאשר מאיצה. מתברר שיונדאי שוב בוחרת להיות שיר של שלמה ארצי - רגועה, אבל לא מסעירה.

 

מבין שתי הגרסאות, דווקא ה-1.6 ליטר הרשימה יותר, למרות רצועת כוח צרה יחסית ושאון מנוע מוחשי. עם זאת, יתרונה של גרסת ה-1.6 נבע בחלקו מכך שהיא צוידה בתיבה ידנית. לישראל היא תגיע עם תיבה אוטומטית בעלת ארבעה הילוכים בלבד, וזה לא צפוי לעשות טוב לביצועים. גרסת ה-2.0 ליטר, עם תיבה אוטומטית מיושנת, הייתה עצלה למדי. היתרון "על הנייר" - מעמידה ל-100 קמ"ש ב-10.6 שניות לעומת 11.0 ב-1.6 ידנית - נשאר על הנייר.

 

מי שלא נשארת "על הנייר" היא הבטחת יונדאי לייצר מכונית עם התנהגות "אירופית". אז נכון, ה-i30 אינה מכונית מהנה לנהיגה, כמו מאזדה 3 למשל, אבל היא בטוחה, צפויה ובעלת ריסון מרכב טוב. מחיר כל השבחים האלה הוא נוקשות במהירות נמוכה, אבל כיול טוב של הבולמים שומר על הנוסעים מפני זעזועים. בכל מקרה, את מבחן הנוחות האמיתי תעבור ה-i30 רק כשתגיע לישראל, על כבישים סדוקים ושבורים כראוי.

 

סימני שאלה?

חבל להשחית מילים לריק: i30 היא מכונית משפחתית טובה ומודרנית, עם עיצוב נאה, תא נוסעים מרווח והתנהגות כביש בטוחה. המנועים אינם מרשימים, אבל סביר להניח שעבור מרבית הלקוחות הם יהיו מספקים. ובעזרת מוניטין האמינות של יונדאי, אין סיבה שה-i30 לא תצליח לכבוש מקום גבוה בטבלת המכירות של המשפחתיות.

 

סימני השאלה היחידים המרחפים מעל ה-i30 אינם נוגעים למכונית עצמה: היבואן עדיין אינו יודע מתי המכונית תגיע לישראל (אפשר להמר על 2007), מה יהיה מחירה המדויק, וכמה יחידות יוכל היצרן לספק. אמנם טווח המחירים קבוע מראש - 114 אלף שקל לגרסה הבסיסית, כנגזרת של קבוצת שווי שימוש 2. אולם, נותר לראות אילו תמרונים יאלץ היבואן לעשות כדי לעמוד במחיר, ועל אילו אביזרים תאלץ ה-i30 לוותר, בדרך לציי הרכב וללקוחות הפרטיים. 


יונדאי i30

יונדאי i30
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,591 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 122 כ"ס ב-6,200 סל"ד
מומנט מרבי 15.7 קג"מ ב-4,200 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / ידנית, חמישה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 424.5 ס"מ
רוחב 177.5 ס"מ
גובה 148 ס"מ
בסיס גלגלים 265 ס"מ
משקל 1,193 ק"ג
נפח תא מטען 340 ליטר
100-0 קמ"ש 11.0 שניות
מהירות מרבית 192 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 16.1 ק"מ לליטר
מחיר טרם נקבע
אבזור בטיחות 6 כריות אוויר, ESP, ABS
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל לא נבחן

 

הכתב היה אורח חברת יונדאי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אלגנטית, אבל לא מסעירה. יונדאי i30
נאה, אבל לא מרגשת
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים