שתף קטע נבחר

תאונות דרכים: ירידה של 9% בחציון

בששת החודשים הראשונים של 2007 נרשמה ירידה ניכרת במספר התאונות וההרוגים בתאונות הדרכים. לשר התחבורה יש לכך הסבר פשוט

מאז תחילת השנה נהרגו על כבישי ישראל 210 בני אדם בתאונות דרכים. זהו מספר מזעזע, אך נמוך בכ-9% לעומת נתוני המחצית הראשונה של 2006, אז נהרגו 231 בני אדם. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (ד') הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

 

שיפור בכל התחומים כמעט

גם במדדים אחרים ניכר שיפור: מספר הפצועים באורח קשה ירד אף הוא ב-9%, ומספר הפצועים קל ירד ב-15%. ויש גם ירידה במספר התאונות: בששת החודשים הראשונים של 2007 אירעו 180 תאונות קטלניות, המציינות ירידה של 11% לעומת 2006. עוד נרשמו 870 תאונות קשות (ירידה של 7%) ו-6,940 תאונות קלות (ירידה של 11%).


תאונת דרכים קשה, ממנה נרשמו השנה פחות מקרים

 

עוד עולה מהנתונים כי חלה ירידה ניכרת במספר הולכי הרגל שנהרגו בכבישים: מאז ינואר 2007 נהרגו 62 הולכי רגל, וזאת לעומת 75 בתקופה המקבילה אשתקד. גם במספר רוכבי הדו-גלגלי שקיפחו את חייהם נרשמה ירידה: מ-21 הרוגים בששת החודשים הראשונים של 2006, ל-17 הרוגים מאז תחילת 2007.

 

נתון נוסף בעל חשיבות רבה מתייחס למגזרים השונים בישראל: עיקר השיפור במצב הבטיחות בדרכים נרשם במגזר היהודי, בו נרשמו 136 הרוגים בתאונות דרכים, לעומת 156 בתקופה המקבילה אשתקד. במגזר הערבי לא חל כל שינוי: 74 הרוגים מתחילת השנה, לעומת 75 אשתקד.

 

ומי לוקח אחריות לשיפור?

במשרד התחבורה ממהרים לקשור את הירידה במספר התאונות לפעילות המשרד. שר התחבורה, שאול מופז, מכריז בפה מלא: "הנתונים שהוצגו היום הם עדות לכך שניתן, תוך השקעת המשאבים המתאימים ובדרכים הנכונות, להציל חיים ולצמצם את מספר הנפגעים בתאונות דרכים". מופז מזכיר גם את הרשות הלאומית בדרכים כאחראית לשיפור: "מאז קמה הרשות החדשה, יש מי שמרכז ומנהל את האינטגרציה של כל הגופים העוסקים בבטיחות בדרכים".

 

גם ליאור כרמל, מנהל ההקמה של הרשות הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים - ומקורבו של שר התחבורה, שסומן זה מכבר להיות מנכ"ל הרשות הבא - שמח להעיד על ההצלחה: "בחודשים האחרונים, הבטיחות בדרכים 'יצאה מהארון', והפכה לדיון לגיטימי במרחב הציבורי. הרשות יצאה בשלושה קמפיינים, שחידדו את האחריות לכל מי שיכול למנוע תאונות: הורים, נהגים והולכי רגל".

 

ואיך לנתח את הנתונים באמת?

כדאי להזכיר שלמרות טפיחת השכם העצמית של השר הממונה והמנכ"ל המיועד, במדינת ישראל לא התקיים ולא מתקיים מחקר שיטתי של תאונות הדרכים, כזה שיכול להעניק תשובות לשאלת מיליון הדולר - למה יש עליה או ירידה במספר התאונות וההרוגים. בשיחה אתמול עם ynet, הסביר ד"ר משה בקר, ממומחי התחבורה הבולטים בישראל, כי "לא נעשתה עבודה יסודית שמבודדת את הגורמים לירידה בתאונות, ואת ההשפעה שהייתה לפעולות הרשות (הלאומית לבטיחות בדרכים, ש.ה) על הורדת מספר התאונות". לכן, סיכם בקר, אי אפשר לקשור את הירידה בתאונות באופן ישיר לפעילות הרשות.

 

מה בכל זאת מוכר כמשפיע? בכל העולם נרשמת ירידה בתאונות דרכים, המקושרת בעיקר לעובדה כי המכוניות כיום בטוחות מאי-פעם. עוד גורם שוודאי תורם לירידה במספר ההרוגים, הוא השיפור המתמיד במערך רפואת החירום, וכמובן היכולת המשופרת לדווח בזמן אמת על תאונות. מאלה, התעלמו השניים באופן כמעט מופגן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דני הרשקוביץ, מד"צ זק"א
תאונה עם הרוגים. השנה היו פחות
צילום: דני הרשקוביץ, מד"צ זק"א
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים