שתף קטע נבחר

לנוסעים במונית - המדריך השלם

השאלה "מונה או מחירון" מלחיצה אתכם? לא ברור לכם למה המחיר קופץ בכמה שקלים בסוף הנסיעה? גם אם אתם משתמשים כבדים במוניות, יש בכל זאת כמה דברים שכדאי לכם לדעת

מתי מותר ומתי אסור לנהג המונית לשאול אתכם את השאלה "מונה או מחירון", איך אפשר להוזיל את מחיר הנסיעה והאם הנהג חייב להנמיך את מכשיר הקשר לבקשתנו. קבלו מדריך לנסיעה במונית.

 

מה עדיף, מונה או מחירון?

שיטת "מונה או מחירון" נכנסה לענף המוניות לפני כשנה, ללא מסע הסברה מתאים. שיטה זו מותרת רק בנסיעות בינעירוניות, ולכל נסיעה יש מחירון רשמי המקובע במונה. הנהג אמור להראות לנוסע את המחיר במונה, ולרוב גם אינו יודע בעצמו מה עדיף.


דעו את זכויותיכם בעת נסיעה במונית (צילום אילוסטרציה: אלי שאולי)

 

אז מה באמת עדיף? אם הנסיעה היא בשעות העומס וצריך להגיע לנקודה מרוחקת בתוך העיר - העדיפו את המחירון. אם הנסיעה היא רגילה (ממרכז עיר אחת לאחרת ללא פקקים) - העדיפו את המונה. הסיבה: התעריף הבינעירוני חושב מראש על-ידי מומחים, לפי הדרך הקצרה ביותר ממרכז עיר אחת לאחרת.

 

לעתים מגיע הנוסע להסכמה עם הנהג על המחיר. "אין בעיה עם זה",‬ אומרים במשרד התחבורה, "כל עוד הנהג מדפיס קבלה".‬

 

איך נוכל לשלם פחות?

למרות שכל המונים מכוילים בצורה שווה וכל התעריפים הבינעירוניים קבועים ושווים, ריבוי המוניות ומצוקת הנהגים מאפשרים הורדת מחירים גם בלי להתמקח יותר מדי.

 

האינטרנט משחק כאן תפקיד חשוב: די להקליד בגוגל "מונית מת"א לנתב"ג" ולעיניכם יקפצו אינספור אפשרויות ומחירים. כנ"ל אם תחפשו תחנות מוניות בדפי זהב.

 

כך לדוגמה, למרות שהתעריף הרשמי מהעיר נתניה לנתב"ג הוא 190 שקל, בדיקה טלפונית אקראית שערכנו בכמה תחנות בנתניה, העלתה מחירים נמוכים יותר: 180 שקל בתחנה אחת, 170 שקל בתחנה שנייה ו-140 שקל בלבד בתחנה שלישית. נוסעים קבועים שרוצים לחסוך לעצמם חיפוש מחודש בכל נסיעה, יוצרים קשר סלולרי עם הנהג שלהם, שמעניק להם מחירים נוחים במיוחד.

 

האם אתר ההזמנות יעיל?

לתחום נכנס גורם חדש, שמעודד את התחרות אפילו יותר: אתר "טקסי פור מי".‬ האתר מיועד לנסיעות בינעירוניות בכל הארץ ועל פניו ידידותי למשתמש: מקליקים את היעד, האתר מאתר נהג פנוי בסביבה ושולח אותו אליכם.

 

הנסיעה, במקרה כזה, תעלה 30% פחות מהתעריף הרשמי, שזו הנחה גדולה. אם אין בנמצא נהג בקרבת מקום אפשר להתקשר למוקד הטלפוני של האתר, ולהזמין נהג ב-10% הנחה. 

 

עם זאת האתר, שיצא לדרך לפני כחודשיים, עדיין מקרטע. מתוך 10 נסיונות שערכנו בשעות שונות של היום, הצלחנו רק פעם אחת למצוא מונית בהנחה של ‭.30%‬ "האתר עדיין בהרצה",‬ אומר בעל החברה יאיר שיינפלד, שהחליט להקים את המיזם כדי לתת מענה לא רק לנוסעים, אלא גם לנהגים.


זקוקים למונית? (צילום ארכיון: תומריקו)

 

"נהג מתבאס כשהוא צריך לחזור ריק אחרי שהביא נוסע ליעד. אם הוא רשום אצלנו אנחנו יכולים להביא לכך שיחזור עם נוסעים ולכן גם יוריד את המחיר",‬ הוא מסביר.

 

מה מותר לבקש מהנהג?

"על הנהג להיענות לבקשות הנוסע, כולל הדלקת מזגן, כיבוי מקלט הרדיו או הנמכת מכשיר הקשר",‬ אומר אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה. לא כך הוא לגבי נסיעה עם בעלי חיים. מלבד כלב נחייה, הנהג לא חייב לקחת כלב, חתול, או כל חיית מחמד אחרת. אם הוא כן לוקח, לא אמורה להיות על כך תוספת תשלום.

 

"מאז שכמעט כל אחד יכול לקבל רישיון אחזקת מונית, הענף נמצא בקשיים ורוב הנהגים לא גומרים את החודש",‬ מספר נהג מונית ותיק. "מאחר שנסיעה ללא מזגן חוסכת לפחות 10% מתצרוכת הדלק, בוחרים נהגים רבים לוותר עליו".‬ כך או כך, עליו ליידע את הנוסע על כך לפני שהוא נכנס למונית.

 

איך מגישים תלונה?

פניות בנושאים ה"מככבים" במצעד התלונות, כמו אי-הפעלת מונה, הפקעת מחירים או התנהגות בלתי הולמת, וכן בנושאים אחרים כמו אי-הסעה בדרך הקצרה ואיסוף נוסע נוסף ללא הסכמה - ניתן להפנות ישירות בכתב לאגף תחבורה ציבורית, על פי המחוז שבו נעברה העבירה (מרכז, ירושלים והדרום או חיפה והצפון‭.(‬ בתלונה יש לציין פרטים מלאים וברורים, כולל תאריך האירוע, מספר הרישוי של המונית או מספר ה"כובע" שעל דופן המונית או הגג.

 

רצוי לצרף את חשבונית המקור ולציין את פרטי המתלונן. המתלונן יתבקש למסור עדות בפני חוקר משרד התחבורה ולהביע את הסכמתו למסור עדות בבית המשפט, במידה שיידרש.

 

תלונות בנושא עישון על נהג מונית יש להפנות למשרד הבריאות, תלונות בנושא עבירות תנועה יש להפנות למשטרה.

 

על מה מתלוננים הנוסעים?

בכל שנה מוגשות כ-800 תביעות משפטיות בגלל התנהגות בלתי הולמת של נהגי מוניות. רוב התלונות הן על אי-הפעלת מונה, הפקעת מחירים או "התנהגות בלתי הולמת" כלפי הנוסע. התביעות מוגשות רק לאחר שהתלונות נחקרו במשרד התחבורה ונמצאו מוצדקות.

 

למה נכים משלמים יותר?

לעמותת נגישות ישראל מגיעות תלונות רבות על סירוב לקחת נוסעים קשישים, מוגבלי תנועה עם מקל או הליכון, ואפילו עיוור עם כלב נחייה. "על פי החוק, נהג מונית חייב להסיע כל נוסע, כולל נוסעים עם מוגבלויות",‬ אומר יובל וגנר, יו"ר העמותה. "יתרה מזאת. על הנהג גם מוטל לסייע לנוסע בהיכנסו למונית ובצאתו ממנה. למרבה הצער, רבים מהנהגים מתחמקים מחובה זו".‬

 

לדברי וגנר, משרד התחבורה אישר הכנסת כ-10 מוניות מיוחדות, המכונות "מוניות לונדון" ומאפשרות נסיעה לאנשים על כיסאות גלגלים, בעלות של מונית רגילה. "לאחרונה החלה תופעה לא חוקית, לפיה חלק מנהגי מוניות לונדון דורשים מחיר גבוה בהרבה מהמחיר הרשמי",‬ מספר וגנר. "פנינו בנדון למשרד התחבורה. חשוב גם שהמשרד ידרוש שבכל תחנה יהיו מוניות נגישות לנוסעים עם מוגבלויות".‬

 

ממשרד התחבורה נמסר כי הנושא נמצא בדיונים מתקדמים וכי מנכ"ל המשרד, גדעון סיטרמן, מתכוון להוציא נהלים ברורים בנושא הסעת נכים ובעלי מוגבלויות בתחבורה ציבורית. "לגבי הפקעת מחירים של מוניות לונדון - חשוב שהנכים יתלוננו כאשר זה קורה",‬ אומר דובר המשרד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דלית שחם
מונית (ארכיון)
צילום: דלית שחם
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים