שלוש עבירות חמורות? שלילה לצמיתות
אישור לקריאה ראשונה: נהג שהורשע בשלוש עבירות תנועה חמורות, יאבד את רישיון הנהיגה שלו לצמיתות. גלעד ארדן: "מוכן לבדוק שלילה ל-15 עד 20 שנה בלבד"
מדינת ישראל עומדת להחמיר עוד יותר את העונשים הקבועים בחוק, והנוגעים לעבירות תנועה חמורות. היום אישרה ועדת הכלכלה לקריאה ראשונה הצעת חוק אותה הניח חבר הכנסת גלעד ארדן (ליכוד). לפי הצעה זו, נהג אשר יורשע במשך תקופה של 15 שנה בשלוש עבירות תנועה חמורות, יאבד לצמיתות את רישיון הנהיגה, אלא אם בית המשפט יחליט להקל עמו בנסיבות מיוחדות.
"אנחנו לא מסוגלים לסבול יותר את העובדה כי נהגים המעורבים בתאונות דרכים קשות, מתגלים מאוחר יותר כבעלי עבר עשיר של עבירות תנועה חמורות" אומר ארדן, ומוסיף כי במקום בו המשטרה אינה מסוגלת להוריד מהכביש נהגים בעלי סיכון גבוה, בית המשפט יעשה זאת. "צריך לזכור כי בארצות הברית, אדם מאבד את חרותו באופן אוטומטי, ללא שיקול דעת של השופט, במידה ונמצא אשם בעבירת אלימות. ואילו במקרה של שלילת הרישיון, מדובר בפגיעה בחופש התנועה בלבד" - כך מבהיר ארדן כי לדעתו מדובר בעונש שאינו דרקוני במידה דומה.
ברשימת העבירות הקשות על-פי חוק, ניתן למצוא נהיגה בשכרות או תחת השפעת סמים, סירוב לבדיקת אלכוהול, חציית מעבר רכבת שלא כחוק, נהיגה בזמן פסילה, וגרימת מוות בנהיגה רשלנית.

תאונת דרכים (צילום ארכיון: תומריקו)
לטענת ארדן, מטרת ההצעה היא להרחיק נהגים מסוכנים מהכביש, דוגמת כאלה שנתפסו במהלך פרק זמן של 15 שנה בביצוע שלוש עבירות חמורות. למרות שלדברי ההצעה מדובר בהליך שימנע אפילו שיקול דעת משופט, כן מתירה הצעת החוק לבית המשפט להורות על פסילה לתקופה קצרה יותר.
ארדן גם מוכן לשקול עוד לפני קריאה שנייה ושלישית, קיצור של תקופת הפסילה מ"לצמיתות", לפרק זמן של 15 עד 20 שנה. בנוסף הודיע ארדן כי רשימת העבירות עשויה להשתנות בעתיד הקרוב, בהתאם לשיחות שיתנהלו עם משרד המשפטים והתחבורה, כמו-גם עם משטרת ישראל. רשימה העבירות החמורות עשויה לגדול תוך תוספת עבירות נוספות, למשל חציית צומת באור אדום.
נציגת המשטרה בדיון הוסיפה ואמרה כי כיום יש כ-300 נהגים אשר צברו במהלך 15 שנה שלוש עבירות תנועה חמורות, ועונים על הקריטריון של "שלילה לצמיתות". נציג לשכת עורכי הדין, שי גלעד, טען כנגד בתי המשפט העושים לדבריו "שימוש מזערי בשיקול הדעת הניתן להם". לדבריו, יש לכלול ברשימת העבירות החמורות גם חציית צומת באור אדום, ואי מתן זכות קדימה, עבירות האחראיות לדבריו ל-30% מסך התאונות עם הנפגעים.