ברזיל: הטייס ניסה להמריא שוב, אך לא הצליח
מחקירה ראשונית של התאונה האווירית הקשה שאירעה לפנות בוקר בברזיל עולה כי הטייס ניסה להמריא מחדש כדי להימנע מהתנגשות, אך לא הצליח. טייסים כינו את מסלול הנחיתה בשדה התעופה בסאו פאולו "נושאת מטוסים" מפאת אורכו הבלתי מספק. יום קודם לתאונה, החליקו עליו שני מטוסים בשל מזג האוויר הגשום
הטייס של מטוס הנוסעים שהתרסק לפנות בוקר (ד') בעת הנחיתה על המסלול הרטוב בסאו פאולו ניסה כפי הנראה להמריא מחדש, אך סטה וירד מהמסלול אל הכביש הסואן והתנגש בתחנת דלק. כך עולה מחקירה ראשונית של התאונה האווירית הקשה שאירעה לפנות בוקר בברזיל.
עוד בנושא:
- 200 הרוגים בהתנגשות מטוס בתחנת דלק
- "מסלול הנחיתה בברזיל היה חלק כמו סבון"
- הדיילת פספסה את הטיסה - וניצלה
- האח של רונאלדיניו ניצל בנס
על המטוס מדגם איירבוס-320, של חברת התעופה הברזילאית "טאם", היו בעת התאונה 186 נוסעים ואנשי צוות, אך באסון נהרגו כפי הנראה גם עוברי אורח. מניין ההרוגים הרשמי באסון עלה ל-189, אך המניין הסופי צפוי להיות גבוה עוד יותר.
"המטוס האיץ כאשר הגיע לקצה מסלול הנחיתה וניסה שוב להמריא, כדי שלא לרדת לכביש - אך הוא התרסק לתוך המבנה והתפוצץ", סיפר עד ראיה, ז'וניור מטוס, לסוכנות הידיעות AFP.

פעולות החילוץ. אין סיכוי שאיש מהנוסעים ניצל (צילום: רויטרס)
מסלול ההמראה והנחיתה בשדה התעופה קונגונהאס היה ידוע לשמצה בשל אורכו הבלתי מספק, ובשל העובדה שהוא היה בליבה של שכונה מיושבת בצפיפות. יום קודם לתאונה, החליקו עליו שני מטוסים בשל מזג האוויר הגשום. טייסים נהגו לכנות את המסלול "נושאת מטוסים", והם לא פעם הונחו להמריא מחדש אם לא הצליחו לנחות ב-300 המטרים הראשונים של המסלול. "נראה שהטייס לא הצליח לנחות בתחילת המסלול, ולכן ניסה להמריא מחדש", סיפר סרן מרקוס, דובר שירותי הכיבוי של סאו פאולו.
מסלול הנחיתה, שאורכו 1939 מטרים, זופת לאחרונה מחדש - אך הוא נפתח מחדש מבלי הציפוי המגביר את החיכוך בין גלגלי המטוס לקרקע, שנועד לאפשר למטוסים בלימה בטוחה בתנאי מזג אוויר גשומים. על פי התכנון, השלמת העבודה על המסלול היתה צפויה להסתיים עד סוף יולי. בחודשים האחרונים התלוננו כמה טייסים על מצבו של המסלול.
המטוס, שהגיע מהעיר פורטו אלגרה, פרץ את גדר שדה התעופה וירד לכביש המהיר, אך התנגש בתחנת דלק ובמבנה של חברת התעופה. כתוצאה מההתנגשות פרצה דליקה, והטמפרטורות בתוך המטוס הגיעו ל-1,000 מעלות צלזיוס. משום כך סברו הרשויות שאין סיכוי שאף אחד מהנוסעים ניצל מהתופת.
במטוס, מדגם איירבוס, היו 162 נוסעים, 18 עובדים של חברת התעופה, ועוד שישה אנשי צוות. צוותי החירום מסרו כי לפחות שלוש גופות של עוברי אורח חולצו מהמבנה המפויח, אך הביעו חשש שישנם הרוגים נוספים על הקרקע. 14 פצועים הועברו לבתי חולים, ומצבם אינו ידוע. תשעים גופות מפויחות - וכן הקופסא השחורה של המטוס - חולצו מתוך ההריסות.
להאריך את המסלולים
בשל האסון האווירי - השני בברזיל תוך שנה - הכריז הנשיא, לואיס אינאסיו לולה דה סילבה, הכריז על שלושה ימי אבל. כזכור, בספטמבר שעבר התרסק מטוס נוסעים של חברת "גול" מעל יערות האמזונס, לאחר שהתנגש במטוס קל. 154 בני אדם נהרגו בתאונה ההיא, שנתפסה עד היום כתאונה האווירית הקשה ביותר שאירעה במדינה.
דובר הנשיא מרסלו באומבך אמר כי מוקדם מדי לחפש אחראים לתאונה, אך יצויין כי זה שנים שטייסים וגורמים אחרים בתעשיית התעופה בברזיל הזהירו מפני אפשרות של תאונה שכזו כאשר מטוסי נוסעים כבדים נוחתים בשדה התעופה קונגונהס, במזג אוויר גשום.
בתוך כך, קראה היום התאחדות ארגוני הטייסים העולמית לרשויות התעופה בעולם להתקין "מסלולי ביטחון" בכל נמלי התעופה בעולם כדי למנוע מחריגות שגרתיות ממסלולי הנחיתה להפוך לאסונות כבדים.
"הטרגדיה בסאו פאולו ממחישה שוב את הצורך להתקין אזורי ביטחון בסוף מסלולי הנחיתה", נכתב בהודעה שפרסמה ההתאחדות, המאגדת כ-105 אלף טייסי נוסעים בעולם כולו. כבר שנים שההתאחדות, שבסיסה בבריטניה, דורשת שלפחות אחד ממסלולי ההמראה בנמלי תעופה בינלאומיים יוארך ב-300 מטרים כדי למנוע תאונות.
בנוסף, לאחרונה נקלעה תעשיית התעופה בברזיל למשבר, בעקבות פרשה שזכתה לכינוי "פרשת החושך האווירי". הפיקוח האווירי בברזיל נעשה על ידי הצבא ולא על ידי גוף אזרחי מוסמך, ולפני חודשים ספורים פתחו פקחי האוויר בשביתה ודרשו מהממשלה להעלות את משכורותיהם, אך דרישותיהם נתקלו בביורוקרטיה קשה הקשורה במסגרת הצבאית שבה הם עובדים. רצף של שביתות שיתק את המדינה, ולמרות הבטחותיו של נשיא המדינה, הבעיה טרם טופלה.