שתף קטע נבחר

הכי פשוט: להוריד ילד מטיסה

ילד בן 11 שהיה אמור לטוס בטיסת אל על מציריך לישראל בליווי דייל, הורד מהטיסה ברגע האחרון מבלי שעדכנו את משפחתו, ונותר להמתין בשדה התעופה. אל על מוסרת בתגובה כי החברה לוקחת אחריות על המקרה, למרות שכרטיס הטיסה של הילד לא נרכש מאל על. מנכ"ל אל על, חיים רומנו, הוסיף הבוקר (ה') כי למרות שהילד לווה כל העת ע"י דיילת של החברה השוויצרית, הוא רואה את העניין בחומרה ואף יקים ועדת בדיקה בראשות סמנכ"ל המבצעים

מאיה (שם בדוי) עברה בראשית השבוע את אחת החוויות הקשות ביותר שהורה יכול לעבור, כאשר בנה בן ה-11, שהיה אמור לשוב מחופשה אצל חברים בציריך בטיסת אל על לתל אביב, הורד מהטיסה ללא ידיעתה.

 

הבן היה מתוכנן לטוס לישראל לבדו ביום א' (15 ביולי), כנוסע של חברת סוויס (לשעבר סוויסאייר) בטיסת אל על שהמריאה משדה התעופה ציריך בשעה 21:00. לפני הטיסה, הגיע הילד בליווי המשפחה המקומית שאירחה אותו, לדלפק אל על בשדה התעופה, כשבידיו כל המסמכים הדרושים, כולל אישור תשלום בסך 50 דולר ששילמה אמו לשרות "דייל מלווה" של אל על.

 

בדלפק הבידוק אמרה מנהלת התחנה לילד כי יש בעיה עם הליווי של אל על, ולכן צריך להמיר את כרטיס הטיסה של סוויס שבידיו לכרטיס של אל על. לאחר המרת הכרטיס, עבר הילד בידוק וקיבל כרטיס עלייה למטוס אל על. לבקשת צוות הקרקע, נפרד הילד מהמשפחה שליוותה אותו לשדה התעופה, ולווה על ידי דיילת של אל על עד לשער העלייה למטוס.

 

התפנית המפתיעה בסיפור התרחשה כאשר הגיעו הנוסעים לשער העלייה למטוס.
בזמן העלייה, ניגשה דיילת אל הילד והסבירה לו באנגלית שהטיסה מלאה והוא לא יכול לעלות על המטוס. "צריך לזכור שמדובר בילד ישראלי שטס לבד, ומדבר אנגלית ברמה של כיתה ה'. מה ציפתה הדיילת מהילד, שיתווכח איתה?", זועמת האם.

 

מאחר ומדובר בילד הטס ללא ליווי מבוגר, ענדו עליו שרשרת עם הפרטים שלו ושל הוריו, כולל מספרי הטלפון השונים, אך איש לא טרח להתקשר להורים ולעדכן אותם במצב. "הבן שלי היה אמור לעלות על הטיסה של 21:00, לא היה ברשותו טלפון נייד, והמלווים שלו שוחררו על ידי הצוות של אל על. כל אותו זמן אף אחד מחברת התעופה לא עדכן אותנו שהוא לא עולה לטיסה המתוכננת, למרות שמספרי הטלפון שלנו היו עליו", היא מספרת.

 

הפנו אותנו מדלפק לדלפק

האם מדגישה ש"האבסורד הוא שהדבר נודע לנו במקרה מילדה נוספת שהייתה איתו ועלתה על הטיסה. היא התקשרה אלינו מהמטוס, ומסרה לנו שהבן שלנו נשאר בציריך. מה היה קורה לולא התקשרה הילדה והודיעה לנו? היינו מגיעים לנתב"ג ומחכים לשווא לילד, אכולים מדאגה". בהמשך, מספרת האם כי את השעתיים הבאות בילו בחיפושים אחר הילד "התקשרנו לציריך והפנו אותנו מדלפק לדלפק, אף אחד לא ידע לתת לנו תשובות, נשארנו חסרי אונים ללא ידיעה היכן נמצא הילד שלנו".

 

לילד, שהורד מהמטוס, נאמר שהוא יעלה על טיסת סוויס שתמריא שעה וחצי לאחר הטיסה הזו, והוא הועבר לחדר המתנה, עד להמראה בשעה 23:00.

 

מבירור שערכה האם עם סוכנת הנסיעות שלה התברר שהטיסה המקורית
כלל לא הייתה מלאה, ולא הייתה שום סיבה להשאיר את הילד בציריך. בהמשך, באמצעות קשריה של האם עם קב"ט אל על בציריך, נודע לה כי אחד הנוסעים על הטיסה היה אדם חולה שזקוק לשישה מקומות כדי ליצור "מיטה", ולכן בחרו להוריד את הילד מהטיסה.

 

על הבחירה להשאיר את הילד בשדה התעופה ולא לבקש מאחד הנוסעים המבוגרים לרדת מהטיסה, אומרת מאיה, "זה הכי פשוט להוריד את הילד. האם אל על מזלזלת בנו עד כדי כך שהיא יכולה לנטוש ילד שטס לבדו בנמל התעופה בארץ אחרת? האם הנוסע החולה שווה יותר מילד בן 11 שטס לבד ושילם מחיר מלא על כרטיס הטיסה?"

 

בינתיים שוקלת האם לתבוע את אל על. אבל מעבר לעניין המשפטי, היא מוסיפה בכעס, "סמכתי על אל על, אבל לא אעשה את זה שוב. טסתי הרבה מאוד בחיים שלי וחשבתי שילדים יכולים לטוס לבד, ושתמיד דואגים שיגיעו ליעדם. אני את הלקח שלי למדתי לכל החיים".

 

לוקחים אחריות

בתגובה ראשונית נמסר אתמול (ד') מאל על כי החברה בודקת ביסודיות את המקרה ורואה בחומרה רבה את הישארותו של ילד לבד בשדה התעופה. כרטיס הטיסה של הילד לא נרכש מאל על אלא מחברת סוויס עבור טיסת קוד שייר (שת"פ במסגרתו חברת תעופה אחת רוכשת מקומות על טיסה של חברת תעופה אחרת, א.א.) עם אל על, מציריך לתל אביב.

 

אל על לוקחת אחריות על המקרה למרות שאינה נושאת באחריות זו לבדה שכן כאמור מדובר בטיסת קוד שייר. לאור החשיבות הרבה שאל על מייחסת לנושא, הוחלט להעניק למשפחה פיצוי הולם.

 

מונתה ועדת בדיקה בראשות סמנכ"ל המבצעים

לאחר בדיקה לילית שנערכה באל על מסר הבוקר מנכ"ל החברה, חיים רומנו, את הפרטים הבאים:

 

במהלך הלילה ערכתי בירור מקיף בנושא יחד עם סמנכ"ל השירות של החברה בכלל זה התנהלה שיחה עם אימו של הילד. במהלך הבדיקה התבררו הדברים הבאים:

1. כרטיס הטיסה נקנה בחברה השוויצרית סוויס.

2. הילד הגיע לדלפק סוויס בנמל התעופה ציריך.

3. הדיילת שפנתה לילד הייתה דיילת של חברת סוויס פורט.

4. הילד כלל לא עלה לטיסה.

5. הילד לווה כל העת ע"י דיילת של החברה השוויצרית, עד לטיסה הבאה שלו, ולרגע אחד לא היה לבד.

 

יחד עם זאת לאור החומרה שאנו רואים את המקרה, למרות שהנוסע היה של חברת סוויס. החלטתי למנות ועדת בדיקה ברשותו של סמנכ"ל המבצעים של אל-על קברניט ראשי יבור. על-מנת לוודא שלעולם מקרה מסוג זה לא יתרחש בשנית.

 

חיים רומנו אמר עוד כי למרות שהילד היה מלווה כל העת ע"י דיילת סוויס, חברת אל-על פיצתה באופן מידי את האם והבן בכרטיס טיסה של אל-על וזה עוד טרום הבדיקה.

פורסם לראשונה 18.07.07, 20:07

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"חשבתי שתמיד מעלים ילדים"
"חשבתי שתמיד מעלים ילדים"
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הטיסה כלל לא הייתה מלאה
הטיסה כלל לא הייתה מלאה
צילום: חגי אהרון
מומלצים