שתף קטע נבחר

יבוא מקביל? לא מה שציפיתם

שוק הרכב המקומי יתפח כנראה לבסוף ליבוא מקביל, אך המשמעות עבור הצרכן תהיה מינורית, אם בכלל. סיבה למסיבה לבטח אין כאן

האם היבוא המקביל סוף סוף מגיע? במשרד התחבורה משלימים בימים אלה ניסוח צו המבטל סופית את מעמדם הבלעדי של יבואני הרכב הוותיקים. המשמעות היא כי בעתיד, כבר ב-2008 במקרה הטוב - יוכלו גורמים נוספים להיכנס לענף היבוא, ולשווק בארץ מכוניות חדשות, ללא קשר ישיר עם יצרנית הרכב. ההערכות הן כי בתחילת הדרך, גם אם התכנית תאושר, יהיו רק מעטים שיקפצו על העגלה, ויעשו זאת בעיקר עם כלי רכב יקרים מאד, שם מרוויחים היבואנים נתח נכבד מכל מכירה.

 

בשלב זה נראה כי בעיקר חברות השכרה וליסינג, בעלות קשרים טובים עם הבינלאומיות שהן מייצגות בענף ההשכרה, ינצלו את האפשרות החדשה וירכשו דרכן מכוניות. אולם, גם זאת, כנראה במחירים שלא יהיו רחוקים משמעותית מאלה אותן הן יכולות להשיג מנציגי המותגים בארץ. כעת נוח לציי הרכב הגדולים לתמרן בין יבואנים ולקבל הנחות משמעותיות מאד על המכוניות שהם רוכשים. ברגע בו יחלו להתחרות ביבואנים המקומיים, סביר להניח כי יאבדו לפחות חלק מהסדר ההנחות הקיים.


מי מייבא את המכונית שלי?  

 

ההערכה היא כי ניסוח הצו החדש לפתיחת השוק לתחרות, יושלם כבר בשבועות הקרובים על-ידי צוותים מקצועיים במשרד התחבורה. לאחר מכן יועבר הצו לחוות דעת משרד המשפטים, ולאחר מכן יוגש לוועדת הכלכלה של הכנסת. זאת, רק לאחר שתאשר את הצו המבטל רישום שנת המודל לרכב.

 

מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן, אמר אמש כי הוא מעריך שגם אם ניתן יהיה לפתוח את השוק, עדיין תידרש תקופת מעבר לצורך הסתגלות למצב החדש. מחד יפתור הצו את משווקי הרכב החדשים מקשר עם היצרנית, מאידך יוטלו עליהם דרישות אחרות, בהן מתן אחריות רכב לתקופה של שנתיים לפחות, התחייבות למסור הודעות על קריאות תיקון (ריקול) של יצרנית הרכב, הון עצמי מינימלי של 50 מיליון שקל, הפקדת ערבות בגובה 20-15 מיליון שקל - אותה ניתן לחלט אם היבואן אינו עומד בתנאים הנדרשים ממנו, התחייבות לאולם תצוגה בגודל 500 מ"ר והפעלת מוסך שירות.

 

ואלה לא כל המגבלות העלולות למנוע תחרות עם היבואנים. כך למשל ידרשו המתחרים להתקשר בחו"ל רק עם משווקי מכוניות שהיקף המכירות שלהם עומד על לפחות 100 אלף יחידות בשנה.

 

דרישות סף אלה אינן מאפשרות להרבה גורמים להיכנס לשוק הפוטנציאלי, וזאת עוד לפני שיבואני הרכב, בעלי הקשרים הטובים עם היצרניות, ינסו לטרפד ניסיונות שכאלה. צריך לזכור כי כיום מקבלים מרבית היבואנים מחירים זולים מאד למכוניות שהם רוכשים, בעיקר עקב המיסוי הגבוה בארץ. התחרות תהיה אם כך קשה במיוחד במכוניות עממיות, "הלחם והחמאה" של ענף הרכב. ועוד לא התחלנו לדבר על הקושי הצפוי להרגיל את הצרכן המקומי לרכוש מכונית חדשה מיבואן שאינו מכיר, ושאין לו קשר ישיר ליצרנית.

 

ובמילים אחרות, אם אתם מתכננים לרכוש מכונית משפחתית, אין שום סיבה שתמתינו לפתיחת השוק לייבוא מקביל. גם אם ניתן יהיה לרכוש בו מכוניות זולות מאלה המשווקות כאן באופן סדיר, לא מדובר יהיה ברכב שאתם מעוניינים בו, או מסוגלים לרכוש. יבוא מקביל אמיתי ומשתלם לא רק שבשלב זה לא יוזיל מחירים, הוא אפילו לא בפתח.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדרישות לייבוא המקביל מחמירות
צילום: חיים זיו
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים