סוחרי רכב: משתלם יותר להיות חאפר
סוחר רכב מרוויח 8,400-7,600 שקל למכונית משומשת. סוחרים שפועלים ללא מגרשים מוסדרים רושמים שיעור רווח גבוה יותר מחברות הליסינג
חשבתם שכדאי להיות סוחר רכב? צדקתם. נתוני מס הכנסה חושפים כי סוחרי רכב פרטיים, הפועלים ללא מגרש מכוניות, הם המרוויחים הגדולים ממכירת מכוניות משומשות.
הסוחרים הפרטיים ("חאפרים") מקבלים 8,400-7,600 שקל במכירת כל מכונית - רווח גולמי של 25% (לפני מס והוצאות.( בהרבה מקרים סוחרים אלה נמנעים מתשלום מס. הם נזקקים לארבעה שבועות בממוצע כדי למכור מכונית. אחריהם, במקום השני ברווחיות בענף הרכב במשומש, עומדים סוחרי רכב בעלי מגרשים מוסדרים.
הרווחיות הגולמית של סוחרים מסודרים מהווה כ-22% מהמכירה - 6,700-5,000 שקל. הם רוכשים את כלי הרכב מאנשים פרטיים, מחברות ליסינג
סוג | רווח למכונית בשקלים |
סוחרים פרטיים ("חאפרים") | 8,400-7,600 |
סוחרים בעלי מגרש מוסדר | 6,700-5,000 |
קבלני משנה של היבואנים | 9,800-8,800 |
ליסינג תפעולי והשכרה | 2,900 |
טרייד-אין של היבואנים | 6,100-5,000 |
וממכרזים. כמה זמן הם צריכים כדי למכור את המכונית? 3 שבועות בממוצע.
במקום השלישי נמצאים קבלני המשנה, הרוכשים בדרך-כלל מכוניות משנתון די חדש מהלקוח, במחיר שקרוב למחירון, ומוכרים אותן הלאה. כדי לפצותם על המחיר הגבוה יחסית שהם משלמים למוכר הרכב, הם מקבלים מענקים מיבואני הרכב עצמם. שיעור הרווח הגולמי של קבלני המשנה מגיע ל-17.5%. בגלל המחירים הגבוהים של המכוניות שהם מוכרים, הם מרוויחים בממוצע 9,800-8,800 שקל למכונית (כולל המענקים מהיבואנים).
אחריהם ממוקמות חברות הליסינג התפעולי וחברות ההשכרה. כאן הרווח הגולמי על מכירת רכב מגיע ל-,9.6% כ-2,900 שקל למכונית. החברות מוכרות כ-30 אלף כלי רכב בשנה.
בתחתית הדירוג נמצאות מחלקות הטרייד-אין של יבואני הרכב עצמם. היבואנים נוהגים לחשב את הרווח הגולמי של המחלקות הללו לפי 8% בלבד, 6,100-5,000 שקל למכונית. משך הזמן הממוצע למכירת מכונית כזו עומד על שלושה שבועות.
לפי נתוני מס הכנסה, היקף המסחר ברכב משומש מפעילותם של כל סוחרי הרכב, נע בין 36 אלף ל-56 אלף כלי רכב בשנה. הסכום לא כולל 30 אלף עסקאות בשנה שמבצעות חברות הליסינג.