שתף קטע נבחר

הליסינג השתלט על שוק המשומשות

אולי לא שמתם לב, אבל שוק הרכב הישראלי נשלט באופן כמעט מוחלט על-ידי חברות הליסינג וציי רכב גדולים. עד כמה המצב קיצוני, איך זה קרה, ומה המשמעות מבחינתכם כלקוחות עתידיים. כדאי לכם לקרוא, לפני הרכישה

עומדים לרכוש מכונית משומשת? יש סיכוי גדול מאד כי בעברה הייתה בבעלות חברת ליסינג. למעשה, במצב השוק הנוכחי, למעלה מ-70% מהמכוניות המשומשות משנת הדגם 2003 ואילך שנמצאות כיום בבעלות פרטית, היו במקור בבעלות חברת ליסינג. בשנים האחרונות, המצב רק הולך ומקצין - מכוניות שהיו במקור בבעלות פרטית, מהוות אחוז קטן מאד משוק הרכב המשומש בישראל. כך עולה מנתונים שעובדו על-ידי החטיבה לתכנון וכלכלה ברשות המסים, והגיעו לידי ynet.

 

  • מכונית מליסינג? לאו דווקא האיכות לה ציפיתם

 

ראוי לזכור שמלבד השליטה בשוק המשומשות, חברות הליסינג שולטות כיום גם בשוק הרכב החדש: כ-70% מכל המכוניות החדשות נמסרות ללקוחות של חברות ליסינג. לטענת רבים בענף הרכב, הסיבה לעלייה הדרמטית בכוחן של חברות הליסינג - ב-1995 הן רכשו רק 30% מכלל המכוניות החדשות - היא העלות הנמוכה של שווי השימוש ברכב צמוד. שווי השימוש הוא המס שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד מהעבודה.

 

תעשה מחיר 

ואיך משפיעה השתלטות זו על שוק הרכב? "שוק המשומשות בישראל נהיה הרבה יותר משוכלל," אומר ל-ynet לוי יצחק, המוציא לאור של מחירון הרכב הנפוץ בישראל. "זאת מכיוון שבפני הצרכנים עומדים היום הרבה מאד מקורות מהם אפשר לקנות מכונית משומשת", הוא מסביר. לוי מעריך כי כניסתן של חברות הליסינג לשוק גרמה לירידה של כ-10% בממוצע במחיר מכוניות משפחתיות משומשות.


יד ראשונה מליסינג - זה טוב או רע? (צילום: צביקה טישלר) 

 

אבל צריך להיזהר בניתוח הירידה במחירי המשומשות. "צריך לאזן את התמונה. יכול להיות שלקוח פרטי היה קונה היום מכונית חדשה במחיר נמוך יותר, אלמלא נדרש לסבסד את ההנחות הניתנות לחברות הליסינג", אומר לוי. השפעה נוספת ומאד משמעותית עשויה להיות על איכותן של המכוניות המשומשות המסתובבות בשוק. לוי: "יש כאן תופעה נוספת - לפעמים, מי שלוקח מכונית בליסינג תפעולי לא שומר עליה כראוי, ויש לכך השפעה על הרבה מאד היבטים".

 

לוי סבור שלמרות השליטה של חברות הליסינג בשוק המשומשות, מי שרוצה למכור מכונית חדשה מבעלות פרטית, אינו נתקל בקשיים. למעשה, הוא סבור כי המצב הפוך: "יש דרישה למכוניות מבעלות פרטית, כך שזה לא קשה יותר למכור אותן מיד ראשונה".

 

הכל כלכלי 

באופן טבעי, לשליטת חברות הליסינג גם בשוק המכוניות החדשות, וגם בשוק המשומשות, יש השפעה על תחזוקת צי הרכב הישראלי. רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, סבור שהשתלטותן של חברות הליסינג על שוק המשומשות היא תופעה מסוכנת: "אין על מי לסמוך - זו הבעיה הכי קשה. התחרות שיצרו חברות הליסינג היא רק על מחיר, ולא על איכות, ולכן הצרכן לא יודע מה לקנות וממי לקנות".

 

לדברי לוי, המודל העסקי של חברות הליסינג דוחף אותן להתפשר על איכות התחזוקה השוטפת ועל איכות תיקוני הנזקים הנגרמים בעקבות תאונות. "קח למשל צמיגים," אומר לוי, "השיקול היחיד של חברות הליסינג הוא כלכלי,
מקור הבעלות על רכב משומש
שנת הדגם פרטי חב' ליסינג/ציי רכב ציים באחוזים
...1995 80,608 8,364 9%
1996-1998 74,388 15,227 17%
1999-2000 49,612 30,515 38%
2001-2002 53,932 62,784 54%
2003-2004 23,484 57,582 71%
2005-2007 8,070 24,078 75%
בסך הכל 290,094 198,550 41%

ולעתים הוא משדל אותן לתקן צמיגים במקום להתקין חדשים, ולעתים הן שמות צמיגים חדשים מאיכות נחותה, שלא עומדים בהוראות היצרן".

 

לוי סבור שבתיקונים של נזקי תאונות, המצב חמור יותר: "בגלל שלפעמים מטפלים במוסכים לא מורשים, ובגלל שלפעמים משתמשים בחלפים לא חדשים או לא איכותיים, יכולה להיות כאן גם סכנה לצרכן".

 

לטענת לוי, חברות הליסינג מחזיקות במכוניות לתקופה של 2.2-2.5 שנים, ולאחר מכן מוכרות אותן ללקוחות פרטיים או לסוחרי רכב. "הן (חברות הליסינג, ש.ה) צריכות לשמור על המכוניות רק לתקופה מוגבלת, ולכן בחלק מן המקרים איכות התחזוקה נחותה". עם זאת, לוי מסכים כי יש גם מקרים שבהם חברות הליסינג מתחזקות כיאות את המכוניות שלהן: "ברור שיש גם מכוניות טובות שמגיעות מחברות ליסינג, אבל צריך לברור אותן".

 

את האצבע המאשימה לוי אינו מפנה רק לכיוונן של חברות הליסינג, אלא גם לכיוונה של הממשלה: "אין בקרה, אין אכיפה, ואין פיקוח נאות על ענף הליסינג - ובגלל זה הכל פרוץ".

 

מה כואב לבעלי המוסכים?

ומה אומרים על טענותיו של לוי בחברות הליסינג? מוני בר, מנכ"ל חברת באדג'ט ויו"ר הארגון הישראלי להשכרת רכב וליסינג, דוחה בתוקף את הטענות: "99% מהמכוניות שמחזיקות חברות הליסינג מטופלות במוסכים מורשים, ורובן אף מטופלות במוסכים מורשים מטעם היבואן". בר אומר כי חברות הליסינג מקפידות לערוך טיפולים שוטפים ותיקונים על-פי הוראות היצרן, ועם חלפים שעומדים בדרישות משרד התחבורה.

 

בר מתרעם על הטענות של לוי בדבר איכות תחזוקה נחותה בקרב חברות הליסינג, אך סבור שאפשר להבין אותן: "ברור שכאשר נכנס לקוח פרטי, המוסך מטפל בחשבון שלו יותר מאשר במכונית שלו. חברות הליסינג מגיעות עם כוח הקנייה שלהן, ומוזילות את העלויות של התיקונים במוסכים - ולכן זה כואב לבעלי המוסכים".

 

ובניגוד ללוי, אך באופן צפוי, בר סבור שחברות הליסינג עושות רק טוב לשוק המשומשות בישראל: "עד להופעת הליסינג, אי אפשר היה למצוא מלאי כמעט זמין וכל-כך גדול של מכוניות משומשות צעירות. השוק הזה פורח, וההוכחה היא שאין מספיק מכוניות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שוק הרכב הישראלי - ליסינג שולט
צילום: ניב קלדרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים