שתף קטע נבחר

"מופז הוא שר הליסינג"

יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, יוצא למתקפה נגד שר התחבורה וטוען כי הוא פוגע פגיעה אנושה בשוק הרכב הישראלי ובצרכנים הפרטיים: "כ-50% מהמכוניות הפרטיות שינועו על הכביש ב-2013 יהיו בעלות מקדם בטיחותי נמוך ותחזוקה לקויה"

"שאול מופז הוא לא שר התחבורה והבטיחות בדרכים, הוא שר הליסינג". רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, פסימי באשר לעתידו של שוק הרכב בישראל - והאשם לדעתו הוא שר התחבורה, שאול מופז. בראיון ל-ynet, תוקף לוי את מופז בחריפות ובישירות שאינן נפוצות בענף הרכב: "שר התחבורה, בהתנהגותו ובהחלטותיו, מוכיח שהצרכנים הפרטיים אינם עומדים לנגד עיניו". ומי כן עומד לנגד עיניו? לטענת לוי, חברות הליסינג זוכות אצל מופז לעדנה, ומעשיו מאיצים את שגשוגן, וזאת על חשבון הצרכנים הפרטיים.

 

כולם דופקים את הצרכן הפרטי

זו אינה הפעם הראשונה שבה לוי תוקף את ענף הליסינג, אולם המתקפה החזיתית כנגד שר התחבורה היא בהחלט ראשונה וחריגה. לוי מצביע על שלוש החלטות של מופז מהעת האחרונה, המוכיחות לטענתו כי שר התחבורה שומר על האינטרסים של חברות הליסינג: "מופז חתם על תקנת חובת רישום לחלקים משומשים, שממשיכה את המצב של חוסר פיקוח ובקרה על ענף הליסינג. הוא גם חתם על תקנות להסדרת ענף הליסינג, שמתעלמות לחלוטין מנושא התחזוקה. ובנוסף הוא מתנגד לתוכנית האוצר לייקר את שווי השימוש ברכב צמוד".


שר התחבורה, שאול מופז. דואג רק לליסינג? (צילום: דודי ועקנין)

 

ואיך כל זה משפיע על הצרכן הפרטי? לוי סבור שצעדיו של מופז מחזקים את חברות הליסינג, ובכך פוגעים באינטרסים של הצרכנים הפרטיים. "למשל, התקנה של חובת רישום חלקים משומשים, מאפשרת לחברות הליסינג לקחת מכוניות שספגו נזק חמור, ובמקום להשבית אותן - הן יכולות לתקן את הנזק ואחר-כך למכור את המכוניות ללקוחות פרטיים".

 

לוי, כמו רבים בענף הרכב, מאמין שהצרכן הפרטי מסבסד את ענף הליסינג: "מחירי הרכישה של מכוניות חדשות גבוהים יותר, כדי לסבסד את ההנחות לחברות הליסינג, ועלויות הטיפולים במוסכים גבוהות יותר, כדי לסבסד את עלויות התיקון הנמוכות שכופות חברות הליסינג על המוסכים. בפועל, כולם משתמשים בצרכנים הפרטיים כדי לסבסד את תופעת הליסינג".

 

"מתעלם מהדרג המקצועי"

אפשר כמובן לטעון כנגד לוי כי הוא מנסה לשפר את מצבם של בעלי המוסכים, שנתונים מאז כניסתן של חבורת הליסינג בלחץ מתמיד להוריד מחירים. אולם, לוי מקפיד לדבר על הצרכנים הפרטיים כנפגעים העיקריים: "שר התחבורה היה צריך לבחון את המצב מנקודת מבט של הצרכן, שרוצה לקבל מכונית בטוחה ורוצה שתהיה תחרות על בטיחות ולא רק על מחיר. ובמקום זה, מה הוא יקבל? המכוניות של חברות הליסינג - שבסופו של דבר נמכרות כמשומשות ללקוחות פרטיים - יקבלו צמיגים מאיכות נחותה, שמנים מאיכות נחותה, וחלפים מאיכות נחותה".

 

לוי גם מאשים את מופז בכך שהתנהגותו סותרת את עמדתם המקצועית של רבים במשרד התחבורה, שלטענתו דווקא תומכים בצעדים שיגבירו את הפיקוח על ענף הליסינג. "מופז נותן הכשר להתנהלות של חברות הליסינג, ובכך הוא מתעלם מהצוות המקצועי שלו במשרד התחבורה".

 

הבעיה הגדולה עוד לפנינו

אולם, לדעת לוי, הבעיה הגדולה הנובעת מהחלטותיו של מופז עוד לפנינו: "הנזק שגורם ענף הליסינג לשוק הרכב הוא מתמשך ומצטבר". לוי מתייחס בדבריו לשליטה המוחלטת של חברות הליסינג בשוק הרכב החדש ובשוק המשומשות הצעירות: כ-70% מהמכוניות החדשות כיום נרכשות על-ידי חברות ליסינג, וכ-70% מכל המכוניות המשומשות משנת הדגם 2003 ואילך - מקורן בחברות ליסינג.

 

ומה כל זה אומר על העתיד של שוק הרכב בישראל? לוי מסכם: "בין 90 ל-100 אלף מכוניות שנמכרות מחברות ליסינג ללקוחות פרטיים - האחזקה שלהן לקויה. וזה אומר שבשנת 2013, בין 40% ל-50% מצי הרכב הפרטי בישראל יהיה בעל מקדם בטיחותי נמוך ותחזוקה לקויה".

 

תגובת משרד התחבורה:

"ראוי לתמוה על כך שמר לוי מתרעם על כך שתקנות חובת רישום חלקי רכב, מחייבות אותו לסחור בחלקי חילוף רשומים בלבד. כמייצג הענף, ידוע לו כי בעלי מוסכים רבים עודדו את מכת גניבות כלי הרכב, על-ידי כך שסחרו בחלקי חילוף גנובים ובכך פגעו בבטיחות ובכיס של אזרחי ישראל.

 

"ניתן היה לצפות מאדם המתיימר לייצג ציבור של בעלי מוסכים ואשר מעיד על עצמו כי טובת הצרכנים הפרטיים לנגד עיניו, להיות ראשון בין ראשונים וליזום בעצמו את האיסור על סחר בחלקי חילוף לא רשומים.

 

"יצוין כי השר חתם על התקנה, למרות התנגדות נחרצת של בעלי חברות הליסינג אשר ראו עצמם דווקא פגועים מהסעיף בתקנה, שמחייב אותם לרכוש חלקי חילוף מקוריים של היצרן במהלך השנתיים הראשונות לחיי הרכב.

 

"גם ליתר הטענות האמורות בכתבה אין כל שחר. השר איננו מתנגד להעלת שווי הרכב אלא התנגד להחלתה באופן מיידי ללא התייחסות להעדר החלופה של תחבורה ציבורית.

 

"הסדרת הליסינג הינו מהלך מתבקש לנוכח ההפקרות ששררה בתחום במשך יותר מעשור, ויש דווקא להגביר את המאמצים בתחום זה כולל בתחום התחזוקה. יצוין כי מהלך זה נועד להגביר את השקיפות בסחר הרכב, לטובת הציבור, על-ידי חובת הרישום של שימושיו הקודמים של הרכב".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים
צילום: יונתן שאול
ליסינג - שורש כל רע?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים