שתף קטע נבחר
צילום: ויז'ואל / פוטוס

תוכנית הפחתת הזיהום באירופה נתקלת בקשיים

התנגדות חריפה מצד יצרניות הרכב הגרמניות, בסיוע הנציב הגרמני באיחוד האירופי, גורמת לשינויים בתוכניות לצמצום זיהום האוויר הנפלט ממכוניות

בשורה רעה לשוחרי איכות הסביבה. באיחוד האירופי החלו להישמע קולות הקוראים לשנות את תוכנית הפחתת זיהום האוויר, במסגרתה היו נדרשות יצרניות הרכב להפחית משמעותית פליטת פחמן דו-חמצני (CO2) ממכוניותיהן, מרמה של 160 גרם לק"מ, ל-130 בלבד. וגם זאת, לאחר שבאיחוד חזרו בהם מכוונה להוריד את רמת הפליטה ל-120 גרם בלבד.

 

במקום התוכנית המקורית, שכבר שונתה פעם אחת, שוקלים כעת באיחוד האירופי לפעול בדרך שונה: פליטת המזהמים המרבית שתותר תהיה מדורגת, ותשתנה לפי משקל המכונית.

 

מדובר בבשורה טובה ליצרניות הרכב הגרמניות, שמרבית מכוניותיהן גדולות וחזקות, ולכן ייתקשו לעמוד בתקני זיהום מחמירים. תקן מדורג, לעומת זאת, יצמצם את הצורך בפיתוח טכנולוגיות מתקדמות והנעה אלטרנטיבית. בקרב יצרניות אירופיות אחרות, פיאט, פיז'ו-סיטרואן ורנו למשל, נרשמה התנגדות פחותה משמעותית - זאת מכיוון שכבר היום, מכוניותיהן פולטות הרבה פחות CO2 מחלק מהמתחרות.


היצרניות הגרמניות נעמדו על הרגליים האחוריות - והרפורמה האירופית בנושא זיהום האוויר בסכנה

 

פיאט למשל, עומדת על רמה של 139 גרם לק"מ בממוצע, לא הרחק מיעד האיחוד האירופי שייכנס לתוקף ב-2012. לשם השוואה, באודי הממוצע הוא 179 גרם לק"מ, בב.מ.וו 190 גרם, ואילו פורשה מפריזה בפחמן דו-חמצני - 280 גרם בממוצע לק"מ.

 

בעקבות כך, פנו ראשי היצרניות הגרמניות לנציב המדינה באיחוד באירופי, והתריעו בפניו על ה"סכנה" לדבריהן בתקנים המחמירים. לטענתן, תקנות

שיצמצמו באופן דרסטי את פליטת המזהמים, עשויות להסב להן נזקי עתק, ולהוביל כך לפגיעה בכלכלה הגרמנית. יצרניות הרכב במדינה המערב-אירופית הגדולה ביותר נחשבות לגורם כלכלי רב השפעה, ומעסיקות רבבות עובדים בשלל מפעלים - מה שמעניק להן כוח פוליטי לא מבוטל.

 

הנציב הגרמני באיחוד האירופי, גונטר ורהוגן, אמר בראיון ל"בילד אם סונטג", כי לדעתו יש להקל על מכוניות כבדות בתקנים החדשים. "מטרת היעד לא יכולה להיות זהה לכל המכוניות", אמר ורהוגן, שבעבר הצליח כבר לכופף את האיחוד האירופי, ולהעלות את יעד ה-CO2 לשנת 2012 מ-120 גרם לק"מ, ל-130.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פיאט. מתרכזת במכוניות קטנות, ולכן נהנית מיתרון בזיהום אוויר
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים