שתף קטע נבחר
 

מנכ"ל אל על: "ה'ביזנס' שלנו טוב משל לופטהנזה"

יום לאחר פירסום הדו"חות לרבעון השני, מדבר חיים רומנו בראיון ל-ynet על הצורך בהמשך צעדי ההתייעלות, התחרות בענף התעופה וההתמודדות עם ה"שמיים הפתוחים", והשינויים שחלו בחברה תחת ניהולו

שנתיים וחצי מאז מונה לכהן כמנכ"ל אל על, ניצב היום חיים רומנו מול אחד האתגרים הגדולים ביותר שלו. חברת התעופה הלאומית בראשה הוא עומד נמצאת היום בעיצומו של תהליך התייעלות, שמעורר לא מעט התנגדויות בקרב ועד העובדים.

 

מאז נכנס לתפקיד במהלך חודש מרץ 2005, עברה אל על לא מעט קשיים שפגעו בתוצאותיה הכספיות: התייקרות הדלק, פתיחת השוק לתחרות, היחלשות הדולר, חרם צרכני של החרדים ומלחמת לבנון שהביאו לפגיעה קשה בהכנסות.

 

עם פרסום דו"חות הרבעון השני של 2007 בו מציגה אל על התאוששות, תוך גידול של 6% בהכנסות ומעבר לרווח של 12.6 מיליון דולר, רומנו לא יוצא מגידרו. בראיון ל-ynet מסכם רומנו את ההתפתחויות בחברה ובענף מאז נכנס לתפקיד.

 

בסוף השנה מסתיים ההסכם הקיבוצי עם העובדים; הפשרה בפתח?

 

אני לא יודע להעריך מתי נגיע לפשרה עם העובדים. אנו נמצאים היום בעיצומו של מהלך התייעלות לא פשוט, שמצריך הבנה מצד העובדים שאין מנוס מצעד כזה. בסופו של דבר נהיה חייבים להגיע להסכם, אין דרך אחרת.  

 

האם אינך סבור שגובה שכרך החריף את הסכסוך עם העובדים?

 

"מנכ"ל אל על הוא אחד התפקידים המורכבים ביותר במשק ושכרו צריך להיות לצידו. אין לי ספק שמנכ"ל של חברת התעופה הלאומית צריך להרוויח יותר ממנכ"ל של חברת סלולר או אינטרנט. אם מסתכלים על התמונה הכוללת, לא נכללתי בצמרת מקבלי השכר במשק באותה שנה, אלא במקום ה-126".

 

מה דעתך על הטענה לפיה ראוי היה למנות באל על מנכ"ל מחו"ל עם ניסיון?

 

"לדעתי מנכ"ל שאינו ישראלי היה חווה חבלי קליטה לא פשוטים בחברה כמו אל על - עובדה שהייתה הופכת את משימת הניהול לכמעט בלתי אפשרית".

 

הגעת לאל על מתחום של שירות. מה השתנה בחברה בנושא זה?

 

"במהלך השנתיים האחרונות השקענו כמיליארד ורבע שקל בשידרוג צי המטוסים והצטיידות במטוסים חדשים. בנוסף, שידרגנו את מערכת המושבים בכל המחלקות, את מערכת הבידור ויצאנו בשורת שיתופי פעולה עם החברות המובילות במשק הישראלי. כל זאת לאחר תקופה בה המדינה לא רכשה מטוסים ולא שידרגה את המערכות.  

 

"במקביל, הצלחנו להגדיל את נתח השוק בתחום הפרימיום וכיום, למעט 2 קווים באירופה, אין כמו מחלקת העסקים של אל על. לאחר שהגדלנו בהשקעה של 20 מיליון דולר את המרווח בין המושבים ל-67 אינץ' אני בהחלט חושב שהמוצר שלנו היום טוב יותר משל לופטהנזה הגרמנית, ומתחרה בכבוד מול חברות כמו קונטיננטל, סינגפור ובריטיש איירליינס".

 

כיצד תשפיע עליכם מדיניות "השמיים הפתוחים"?

 

"כיום אין מצב שמישהו מונע מחברה זרה לפעול בישראל. אנו תומכים בתחרות חופשית והסרת מגבלות מיותרות, אבל עם זאת התחרות צריכה להיות הוגנת. מצב זו עלויות הביטחון מסתכמות ב-56 מיליון דולר לצד סיבסוד הפעילות של החברות הזרות על ידי הממשלה יוצר עיוות.

 

"בנוסף, חברות התעופה הזרות מטיסות חלק ניכר מנוסעיהן ליעד שלישי, דרך נמלי הבית שלהן, לעומת החברות הישראליות שלא יכולות לתת מענה תחרותי בשל המצב הגיאופוליטי הנוכחי. הדבר עלול להוביל למכירת כרטיסי טיסה במחירי היצף ולסגירות קווים כדוגמת הקו לטורקיה, שנסגר כיוון שלא היה רווחי.  

 

"למרות הכל גם היום לאחר גידול של 36% במספר המושבים, אנו מצליחים להתמודד עם התחרות ולראיה ברבעון האחרון צמחנו בהכנסות בעיקר כתוצאה מעלייה בהכנסות מנוסעים ושיפור שיעור התפוסה במטוסי הנוסעים, שעמדו על 86.5%".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סיון פרג'
חיים רומנו, מנכ"ל אל על
צילום: סיון פרג'
מומלצים