שתף קטע נבחר

מדריך קניה: בחרו מערכת סטריאו לבית

קנו רק בחנויות ייעודיות לאודיו, הביאו את אוסף הדיסקים שלכם מהבית לחנות, ובדקו אם הרמקולים מתאימים לגדול החדר שלכם. מדריך לרוכשי מערכות אודיו

רוצים לרכוש מערכת סטריאו או מגבר ורמקולים? התהליך יכול להיות מעניין, אך גם מפרך – איפה כדאי לקנות, על מה חשוב להקפיד בקניה, אילו נתונים חשוב לבדוק, איך בודקים את המערכות ואחרי שכבר בחרנו ואנחנו רוצים לקנות - איך מזהים מערכת טובה? טיפים ועצות לרוכשים המבולבלים.

  

 

פרמטרים לבחירה

לפני שיוצאים לקנות, חשוב לדעת אילו רמקולים ואיזו מערכת מתאימה לכם. פרמטרים שחשוב לשים אליהם לב הם גודל החדר שלכם, וסגנון המוזיקה העיקרי אליו אתם מתכוונים להאזין.

 

גודל החדר - הגודל הוא פרמטר חשוב ביותר בבחירת מערכת סטריאו טובה, חשוב מאוד להתאים את הרמקול לגודל החדר וזאת על מנת למנוע בעיות אקוסטיות שיגרמו לרמקול להישמע שלא במיטבו.  בעיה נפוצה היא בס מהדהד ומודגש במקרים בהם הרמקול גדול מדי ולא מתאים לחדר.

 

יש לקחת בחשבון גם כי רוב הרמקולים עובדים בצורה מיטבית אם מעמידים אותם במרחק מינימלי של 30-50 ס"מ מהקיר הקרוב ביותר. מרחק קטן מזה יבליט את הבס על חשבון תדרים אחרים.

 

לחדר שינה ממוצע מומלץ, לרוב, לבחור רמקול המוצב על מדף (רמקול מדפי). ניתן גם להתאים רמקול ריצפתי קטן עד בינוני, אך קחו בחשבון כי אם בחירתכם תהיה רמקול ריצפתי אתם צפויים לצאת למסע איזון אקוסטי שיכול לכלול פתרונות אקוסטיקה שונים כמו הצבת ספוגים בפינות החדר.

 

סגנון המוזיקה אליו אתם מאזינים הוא אולי הפרמטר החשוב ביותר בבחירת מערכת סטריאו ויש להתייחס אליו בכובד ראש.

לא כל הרמקולים מסוגלים להתמודד בצורה שווה עם סגנונות מוסיקה שונים.

 

אדם שנוהג להאזין למוסיקה קלאסית קלה או ג'אז עדין - יבחר ברמקול מאוזן ומפורט ולעיתים יסכים לוותר על תחום התדרים הנמוך.

 

מי שמאזין למוסיקה אלקטרונית או רוק כבד, לא יהיה מוכן לוותר על רמקול ש"יבעט לו בבטן" בכל מכת תוף רגל, ויהיה לו חשוב שידע לנגן בעוצמה גבוהה כשצריך.

 

ממי לקנות?

בשוק האודיו הביתי ניתן למצוא מוצרים רבים המכונים "מוצרי מדבקה". כלומר, התווית היא של חברה שבעבר הייתה איכותית, ולאחר שהפסיקה לייצר, מכרה את שמה לחברה אחרת שמייצרת רמקולים או כל מוצר אודיו אחר - איכותיים פחות. 

 

הצרכן התמים רואה רק את השם המפורסם מתנוסס על תיבת הרמקול, לא תמיד בידיעה שהחברה המקורית כבר לא קיימת. לכן, חשוב לבדוק מי החברה שמייצרת בפועל את הרמקול, ולבדוק גם מי היבואן (ומי מספק שירות ואחריות).

 

בדיוק כמו שלא נרכוש מכונית בסופר, ובטח שלא במכולת, כך גם נרצה לרכוש את ציוד הסטריאו בחנות מתמחה ומקצועית. ישנן חנויות המתמחות בתחום הסטריאו שאינן מערבבות מכונות גילוח ותנורי מיקרוגל ביחד עם ציוד לאוהבי מוסיקה. רצוי מאוד לבחון את החנות לפני שבוחנים את המוצר. חנות מתמחה בדרך כלל לא תחזיק במרכולתה מוצרי מדבקה.

 

על איזה נתונים להסתכל?

וואטים - מיתוס נפוץ - הוואטים (Watt) לא תמיד קריטיים. רוב הצרכנים מסתכלים על המפרט הטכני של הרמקול ומייחסים חשיבות גבוהה מידי למושג וואט.

 

התנגדות הרמקול (עכבה) מהווה פרמטר חשוב ביותר. היא נמדדת ביחידות אום; רמקול עם התנגדות ממוצעת של 4 אום יהיה קשה יותר להנעה מאשר רמקול בעל התנגדות ממוצעת של 8 אום, מה שיגרום למאמץ גדול יותר של המגבר. למעשה, רמקול של 100 וואט בעל התנגדות 4 אום יהיה פחות טוב מאשר רמקול של 80 וואט ו-8 אום.

 

עכבה שכתובה בנתוני הרמקול הינה עכבה ממוצעת, לדוגמא, רמקול שבנתוניו רשום נתון של 4 אום יכול לנוע בפועל בין עכבה של 8 אום ועד עכבה של 2 אום. ב-2 אום, הרמקול זקוק למגבר חזק בעל יכולת אספקת זרם גבוהה.

 

איך נדע האם רמקול הוא אכן בעל עכבה "קלה" של 8 אום כפי שכתוב בנתוני היצרן? נקרא על הדגם בביקורות של גולשים בפורומים, נתייעץ עם מי שמכיר את הרמקול וכמובן נבדוק אותו עם ציוד ההגברה שנרצה לשדך לו.

 

נצילות DB (דציבל) מהווה גם כן פרמטר חשוב. רוב הרמקולים נעים בין 88 ל- 91 DB. נצילות מנבאת לנו את עוצמת הצליל שניתן להוציא מהרמקול בווליום מסויים.

 

לדוגמא, אם נכוון את חוגת הווליום לרבע סיבוב, רמקול בעל נצילות 91DB ישמיע צליל חזק יותר בהשוואה לרמקול בעל נצילות 88DB.

 

רמקול בעל נצילות פחותה מ- 88 מתחיל להחשב לרמקול פחות ידידותי להגברה, אלא אם העכבה שלו מעל 4 אום, ואז הוא יעבוד יותר טוב ולא ייאמץ את המגבר. חשוב לציין שאין קשר בין איכות הרמקול לנצילותו, אך פרמטר זה יכול להקשות או להקל עלינו בבחירת ההגברה.

  

לבוא עם דיסקים מהבית

חשוב להגיע לחנות עם חבילת הדיסקים שאתם אוהבים ומכירים. יש לתפוס מקום ישיבה במרכז בין ומול הרמקולים. במקרה שמדובר בחנות, בה מאוחסנים הרמקולים בתוך כוך או נישה, חשוב לבקש מהמוכר להוציא את הרמקולים ולמקמם בחלל הפתוח.

  

אל תתביישו להאזין לכל רמקול בקפידה וללא לחץ. חשוב מאוד לבקש מהמוכר לשמוע את הרמקול על מגבר סטריאו אמיתי ולא על רסיבר קולנוע ביתי.

 

אם בכל זאת אתם הולכים להשתמש עם רסיבר קולנוע גם כמגבר סטריאו, בקשו מהמוכר לשים את רסיבר הקולנוע על מצב סטריאו Direct ללא תוספת עיבוד מיותר / אפקטים דיגיטלים של הרסיבר. חשוב שהמקור (CD/DVD) יהיה מתאים למוסיקה בלבד כלומר לא נגן DVD, אלא נגן CD. ברוב המקרים CD יעודי ישמע טוב יותר מאשר DVD.

 

נסו שילובים שונים של מגברים ורמקולים

אחרי שהאזנתם לרמקול שבחרתם, בקשו מהמוכר להאזין לעוד שני זוגות רמקולים לפחות, על מנת לקבל פרופורציה. בכל רמקול האזינו לאותם השירים, בסדר השמעה דומה. אל תתבישו לבקש מהמוכר להיות בשקט ולא להסיט את תשומת ליבכם במהלך ההאזנה.

 

במידה ואהבתם רמקול ספציפי נסו למקסם את התוצאה על ידי החלפה של המגבר, יש סיכוי שהחלפת המגבר אכן תשפר את התוצאה. אם לא קיבלתם שיפור המשיכו עם מגברים נוספים על מנת להיות בטוחים בבחירתכם.

 

סאב וופר וסטריאו אומנם חברים, אך לא של כל אחד. שילוב סאב וופר במערכת סטריאו הוא אולי אחד הדברים הכי קשים בתחום הסטריאו, לכן חפשו רמקול שיספק אתכם בתחום הבס הנמוך והשתדלו להמנע משילוב יחידת בס נפרדת שעלולה להוות מקור לבעיות איזון קשות.

 

איך מזהים מערכת טובה?

כשמאזינים למוזיקה, כדאי לשים לב לקטעים של מוזיקה קלאסית למשל, או קטעים מורכבים המכילים מספר רב של כלים המנגנים בו זמנית. מגבר לא טוב לא יצליח להפיק צליל נקי וצלול, ולא תצליחו להבחין בכלים השונים.

 

סאונד סטייג' (בימת הצליל): רמקול טוב אמור לתת לכם תחושה של הופעה חיה ועומק צליל, כאשר אתם יושבים בין שני הרמקולים.

 

יש לכוון אותם בהטיה אליכם כאשר אתם יושבים בקצה המשולש הדמיוני במרחק שווה מהרמקולים. תחושת הבמה צריכה להיות כזו בה הצליל לא יוצא בדיוק מהרמקול מוקרן באויר.

 

אימג'ינג (תמונה): הרמקול אמור ליצר תמונת סטריאו טובה כלומר: כאשר אתם מאזינים ליצירה קלאסית או קטע ג'אז לדוגמא, הרמקול אמור למקם את הנגנים במרחב הבמה הדמיונית, הזמרת אמורה לשיר (בדרך כלל) מאיזור המרכז והנגנים אמורים להיות פזורים סביבה.  מערכת סטריאו איכותית שממוקמת נכון תייצר תמונה בה אנו מסוגלים למקם כל נגן בדיוק במהלך ההאזנה.

 

איזון טונאלי: יחידת הבס (וופר), יחידת המיד ויחידת הטוויטר, אמורות לנגן בו זמנית ולהשתלב בצורה מאוזנת האחת עם השניה. היחידות אמורות להמשיך זו את תדריה של השניה כך שאין "חורים" בתדרים אותם הם מנגנים.

 

ברמקולים זולים, ישנה נטיה להדגיש את התדרים הגבוהים בצירוף עודף בס, אבל לעיתים חסר החלק האמצעי (המיד) שנשמע פחוס.

 

בס: רמקולים רבים מרשימים בתחום הנמוך שלהם, אך אל תפלו בפח ותחשבו שכל מה שמרעיד את קיבתכם נחשב לטוב.

 

כאשר אתם בוחנים רמקול ומרגישים את הבס נסו לבחון כמה הוא הדוק וכמה הוא נשמע ריאליסטי, שימו לב למהירות שלו, האם הוא מספיק מוזיקלי או שמא מדובר בבס מרוח שמטרתו היא רק להרעיד אותנו עד פחד. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מה לבחור?
צילום: ליאור קורן, dtown
dtown.co.il
מומלצים