שתף קטע נבחר

הרכבת לדרום הושבתה - האוטובוסים בקריסה

כתוצאה משיפוץ מסילת הרכבת הושבתה תנועת הרכבות בקו לבירת הנגב, ומספר הנוסעים באוטובוסים באזור הוכפל. נוסעת: "הרגשנו כמו תרנגולות במשאית". חברות האוטובוסים: לא ניתן להחליף את הרכבת

דחיפות ומרפקים כל הדרך אל האוטובוס. הנסיעה בקווי התחבורה בין באר-שבע לתל-אביב הפכה בימים האחרונים למשימה לבעלי עצבים חזקים, ולא פחות מזה - לבעלי שרירים חזקים. כתוצאה משיפוץ מסילת הרכבת הושבתה תנועת הרכבות בקו ומספר הנוסעים באוטובוסים באזור הוכפל. מתברר, כי חברות האוטובוסים אינן מסוגלות לספק מענה לכמות הנוסעים, ואלה הם המשלמים את המחיר. "הרגשנו כמו תרנגולות במשאית", אומרת אחת הנוסעות.

  

שלשום (ב') הופסקה תנועת הרכבת בקו תל אביב באר שבע, לצורך שיפוצים שיימשכו שבוע. בשל העובדה כי קו זה משרת ביום ממוצע אלפים מתושבי הנגב, הוכפל מספר הנוסעים בקווי האוטובוס של חברות "מטרופוליין" ו"אגד תעבורה", ואלו לא מצאו פתרון לעומס הרב. התוצאה: אלפי תושבים הצובאים על דלתות האוטובוס, נאבקים רק כדי לתפוס את מקומם בדרך ליעדם.

 

"לא היתה שום היערכות לעניין הזה", מספר יובל גולן, נוסע בקו "מטרופוליין" שהזדעזע ממה שחווה בדרכו לתל-אביב. "מאות אנשים, צעירים ומבוגרים, קשישים ואמהות עם תינוקות, עומדים בחום של אוגוסט ונלחמים על מקום באוטובוס. היו שם דחיפות, מכות ואיומים כשהצעירים מנסים לעקוף מהצדדים. הנהגים ממלאים את האוטובוס עד אפס מקום, עד כדי שאנשים מבוגרים יושבים על המדרגות".  

 

בין הנדחקים לאוטובוסים הבוקר הייתה מלי ברזילי. היא העריכה כי נסיעתה חזרה הביתה לקריות מבאר-שבע תתארך בשעה לפחות. בקרב נוסעים אחרים נשמעו דעות חלוקות: אחדים רטנו על אי הסדר בתחנה, על תורים ארוכים, ואפילו על סכנה בטיחותית בשל הדוחק בסביבת הרציפים; אחרים טענו שאמנם, ההמתנה מתארכת, אך במידה נסבלת - ואכן נראה שנעשים מאמצים לגשר על הבעיה.

  

"התחלתי לבכות, והגעתי לבאר שבע כמעט מעולפת"

מילה זלצמן, נוסעת בקו "אגד תעבורה" שחזרה אמש מתל אביב לבאר שבע, עדיין מתקשה היום להירגע מהנסיעה. "יש לי על הגוף סימנים כחולים מהמכות שקיבלתי. צבטו אותי, דחפו אותי והרביצו לי. אם לא היה שם חייל שימשוך אותי החוצה הייתי נחנקת למוות. הייתי בשוק והתחלתי לבכות, והגעתי לבאר שבע כמעט מעולפת".

  

זלצמן מצהירה היום כי היא איננה מתכוונת להשתמש עוד בקווי האוטובוס, ומעתה תעשה את הדרך ברכבה הפרטי. "מעודדים את המדינה לנסוע בתחבורה ציבורית אבל התחבורה הזו היא קטסטרופה. מה שהיה אתמול זה פשוט צער בעלי חיים, איך מתייחסים ככה לבני אדם? למה זה מגיע לתושבי הנגב?"

 

לדברי אילן קרני, מנכ"ל חברת "מטרופוליין", בעקבות השיפוצים בקו הרכבת "הוספנו 40 אוטובוסים לתגבור הקו מבאר שבע לתל אביב כדי להתמודד עם העומס, מתוך דאגה לנוסעים וחשיבות נושא השירות". עם זה, הוסיף קרני, כי "למרות התגבור, לא נוכל להחליף את הרכבת שנותנת שירות להרבה מאד נוסעים".

 

קרני מתח ביקורת על שרכבת ישראל לא נתנה לחברות האוטובוסים מספיק זמן להתארגן, לקראת העומס המתוכנן על הקווים. "נודע לנו שהרכבת לא תעבוד בסוף השבוע והיתה לנו אפס הכנה, ולמרות זאת הספקנו להסיט אוטובוסים לשירות הזה. מן הראוי שהרכבת תיידע את הגופים החלופיים על כך שהיא מתכוונת לבצע עבודות על מנת שייערכו בהתאם".

 

לדברי מנהל סניף דרום של החברה, ברוך ברקוביץ', בימים אלה שילשו חברות האוטובוסים את תדירות הקווים בשעות הלחץ, כדי להקל על הנוסעים.

 

נורה סיפרמן, מנכ"לית "אגד תעבורה", אמרה בתגובה ל-ynet כי בשל העומס הוסיפה החברה אוטובוס נוסף לקו התחבורה. "אנחנו לא יכולים לפגוע בשירות במקומות אחרים לטובת קו התחבורה הזה ואנחנו מתגברים לפי מיטב יכולתנו. ל"אגד תעבורה" יש 150 אוטובוסים בסך הכל, מתוכם 60 מתאימים לסוג הפעילות הזו ומפוזרים בכל הדרום".

 

ומה אומרים ברכבת ישראל? דוברת הרכבת, מלי כהן אמרה ל-ynet כי הסיבה להפסקת הקו נובעת מפרויקט נרחב בעלות מיליארד וחצי ש"ח של הקמת מסילה נוספת שמפתור את העומס ותגביר את התדירות והדיוק. "בתקופת הביניים הזו יש הפרעה זמנית שאנחנו לא מקלים בה ראש אך אי אפשר למנוע אותה. עדכנו את חברות האוטובוסים של אזור הדרום כדי למצוא גיבוי, אבל זה לא הפיתרון האולטימטיבי". לדבריה, ביום א' הקרוב יחזור קו הרכבת לפעילות סדירה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ריק ברכבת
צילום: יובל הראל
מומלצים