שתף קטע נבחר

העליון: דיון בכתובה? רק עפ"י המשפט העברי

שופטי בית המשפט העליון נדרשו להכריע בסוגיית אלמנה שתבעה את כתובתה. השופטת עדנה ארבל קבעה כי יש להכיל את דיני המשפט העברי על הכתובה ולמדה מהשולחן-ערוך מתי אישה זכאית לסכום שנקבע לה ביום הנישואים

בית המשפט העליון קבע היום (ג') בפסק דין כי אישה אינה זכאית לתבוע את כתובתה, בנוסף לזכויותיה במסגרת הסכם יחסי ממון שנתחם טרם הנישואים. השופטת ארבל הביאה מהמקורות בשולחן ערוך והדגישה כי בנושא הכתובה יש להחיל את חוקי המשפט העברי.

 

בפסק דין המתפרש על כ-30 עמודים ועיקרו נכתב בידי השופטת עדנה ארבל, עולה סיפורה של אישה שנישאה לגבר בשנת 1997, שהיה כבר אלמן ואב לשלושה ילדים. הגבר, שנפטר בינתיים, היה בעליו של מפעל לייצור מוצרי מתכת בצפון.

 

הזוג ערך הסכם יחסי ממון, מעט לפני החתונה, וזאת לאחר שהכיר כבר שלוש שנים, וההסכם אף אושר בבית המשפט לענייני משפחה. בהסכם קבעו בני הזוג שתחול הפרדה ברכוש שיש לכל אחד מהם, פרט לשני עניינים: הבעל התחייב להעביר על שם האשה מחצית הזכויות בבית בקיסריה בו גרו יחד, בית אשר הבעל רכש מכספו. כן התחייב הבעל כי במקרה של פטירה שלו תהא האשה זכאית לפיצויי הפיטורים המגיעים לו מהחברה. לאחר שההסכם אושר נישאו השניים והבעל ערך לאישתו הטרייה הסכם "כתובה" עליו חתם בסך של שלושה מיליון שקלים.

 

כחודשיים אחרי החתונה, ביום 24.8.97, ערך הבעל את צוואתו האחרונה על פיה, הילדים ירשו את כלל נכסיו, פרט לנכסים מסוימים אותם ציווה לאשתו. לאחר כשנה וחצי מיום חתונתם, נפטר הבעל.

 

לאחר פטירתו הגישה האישה, בקשה לבית המשפט למימוש הסכם הממון, כך קיבלה לידה את פיצויי הפיטורים להם היה זכאי הבעל, בסך של כמיליון שקלים חדשים, ואת חלקו בביתם המשתוף בקיסריה, בשווי של כמאתיים ושישים אלף דולר נוספים, ואת חלקו בחשבון הבנק המשתוף שלהם ובסך הכל מעט מעל שלושה מיליון שקל.  

 

אלא שהיא לא התספקה בכך וחודשים מספר לאחר קיום הצוואה, פתחה המבקשת בהליכים לתבוע את כתובתה. כאמור, במעמד החופה נקבע בכתובתה של המבקשת סך של 3,000,000 ש"ח. לטענתה, חובת תשלום הכתובה הינה חובה משפטית, המוטלת על העיזבון, בנוסף ובנפרד לזכויותיה האחרות של המבקשת על פי הסכם הממון או הצוואה. ילדיו של המנוח התנגדו לפירעון הכתובה והעלו מספר טענות, שעיקרן כי אביהם לא התכוון להתחייב בתשלום סכום כה גדול עבור הכתובה, בפרט על רקע העובדה שדאג לצרכי אשתו הן בהסכם הממון והן בצוואה.

 

בית המשפט לענייני משפחה דחה את תביעתה והיא עירערה למחוזי, אשר קיבל את בקשתה באופן חלקי וקבע כי "עריכת הצוואה לא הביאה ולא יכולה היתה להביא לשלילת זכותה של האשה לגבות את כתובתה".

 

מחפשים פתרון, במשפט העברי

עם זאת, סייג בית המשפט המחוזי את זכותה של בשלוש דרכים. ראשית, נקבע כי יש לנכות את סכום הכתובה מחלקה של האישה בירושה. שנית, נקבע שיש להגביל את גובה הסכום לו זכאית המבקשת על פי כתובתה עד למחצית שוויו של העיזבון. קביעה זו התבססה על "תקנת טוליטולה" שמקורה במשפט העברי. תקנה זו התקבלה במאה השלוש עשרה בקרב הקהילה היהודית שבעיר טולדו שבספרד ולפיה אלמנה הגובה את כתובתה אינה זכאית לגבות סכום העולה על מחצית העיזבון ושלישית, בית המשפט הוסיף וקבע, כי לצורך חישוב הסכום שהאישה זכאית לו, יש לראות את שווי הכתובה על פי הסכום הנקוב בה, ללא "הצמדה" למדד.

 

בית המשפט העליון קיבל את ערעורם של הילדים ודחה את ערעורה של האישה. בית המשפט תיאר את מוסד הכתובה ועמד על תכליותיה לחזק את יציבותו של מוסד הנישואין ולהבטיח את עתידה של האשה לאחר הגיע הנישואין לקיצם. זכותה של האשה לגבות את כתובתה מוגנת גם בחקיקה האזרחית של ישראל, ולא רק בדין הדתי, אך באשר לדין החל על כתובת האשה נקבע כי יש להחיל את המשפט העברי כיוון שהכתובה הינה מוסד מהמשפט העברי.

  

השופטת ארבל הסתמכה על השולחן ערוך אבן העזר סימן ק"ו סעיף א, לפיו נקבע כי אשה מאבדת כתובתה בהתקיים שני תנאים מצטברים: הבעל ציווה את כל נכסיו לילדיו, מלבד נכס כלשהו, אותו הוריש לאשתו וכן כאשר נודע לה על תוכן הצוואה, האשה לא מיחתה אלא שתקה. במקרה זה המנוח ציווה את כלל נכסיו לילדיו פרט לנכסים מסוימים שייחד בצוואה לאשתו. בכך ביקש המנוח להבטיח שנכסיו, פרט לנכסים שיוחדו לאשתו במפורש, יעברו לאחר מותו לילדיו. כשנודע למבקשת על תוכנה של הצוואה היא שתקה וניתן להניח שידעה על תוכנה של הצוואה עוד בחיי בעלה, ומכל מקום תוכנה היה ידוע לה במועד קיומה של הצוואה. משנודע לה על תוכן הצוואה לא הביעה המבקשת הסתייגות ועל כן אישר בית המשפט העליון את המסקנה כי המבקשת "איבדה את כתובתה" ואין היא זכאית לגבותה.

  

ילדי המנוח טענו, כי הכתובה חסרת תוקף מאחר שאביהם לא ייחס חשיבות לכתובה, מכיוון שלא היה אדם דתי וראה בכתובה רק מעין סמל דתי ולא ייחס לכך חשיבות. השופטת ארבל כתבה על כך, "איני רואה לקבל טענה זו. המנוח חתם על הכתובה ומסר אותה תחת החופה ובפני שני עדים לידיה של המבקשת. זאת, לאחר שמסדר הקידושין הקריא את הכתובה בפניו ובפני קהל המוזמנים".

 

בפסק דינה, הסבירה השופטת ארבל כי, "על פי רש"י, מוסד הכתובה קיים עוד מימי אברהם אבינו, אשר נתן שטר כתובה לאשתו שרה. מסכת שלמה במשנה, שעריכתה מלפני כמעט אלפיים שנה, יוחדה לדיני הכתובה – מסכת "כתובות". השופטת ארבל אף מצאה לנכון לצטט מדבריו של הרב הראשי לישראל לשעבר, הרב הרצוג, על רקע מצב משפטי בו האשה אינה יורשת את בעלה עם הבנים והבעל פעל במיוחד להבטיח את עתידה הכלכלי של האשה בצוואה.

 

השופטת ארבל, כאמור, דחתה את בקשתה של האישה וקבעה כי אין לזכות אותה בכתובתה, אליה הצטרפו השופטות איילה פרוק'ציה ומרים נאור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דן בליליטי
ארבל. נדרשה לרש"י
צילום: דן בליליטי
חותמים על הכתובה
צילום: גבי מנשה
אפשר "לזרוק" סכום
צילום: ישראל ברדוגו
מומלצים