שתף קטע נבחר

הפקק ישתחרר? בכניסה לת"א יוקם נתיב מהיר

חברת שפיר תחל בקרוב לבנות נתיב אגרה לת"א, ותפעיל אותו החל ב-2010. תמורת חמישה שקלים לרכב תוכלו לנסוע מנתב"ג לקיבוץ גלויות ב-11 דקות. בשעות העומס צפויים להיכנס ולצאת מהנתיב המהיר כ-‭1,600‬ רכבים בשעה

כביש האגרה המהיר לתל-אביב יוצא לדרך. ידיעות אחרונות מדווח הבוקר כי במקום הפקק של המדינה לאורך כביש 1 לקראת נתיבי איילון, צפוי לפעול נתיב מהיר המבטיח נסיעה של 11 דקות בלבד מנתב"ג לקיבוץ גלויות - בתשלום. אתמול חתם משרד האוצר רשמית על העסקה. החשב הכללי, ירון זליכה, אמר כי ישראל היא מעצמה במימון פרויקטים של תשתיות, והראשונה בעולם להקים כביש אגרה דינמי. בתוך 30 חודשים יהיה לנו נתיב מהיר לתל-אביב .

 

הנתיב יחל באזור נתב"ג, וימשיך דרך שפירים למחלף קיבוץ גלויות בתל-אביב. אורכו יהיה 12 ק"מ, ותהיה כניסה לכביש מאזור נתב"ג, וכניסה נוספת מאזור מחלף שפירים. לאחרונה התברר שחלקו האחרון של הנתיב המהיר מתנגש בתוואי הרכבת המתוכנן, אך ממשרד החשב הכללי נמסר כי יימצאו לכך פתרונות בשנה הקרובה, ומכיוון ששני הפרויקטים עדיין על הנייר - הפתרון יהיה קל לביצוע.


בקרוב: נתיב מהיר בכניסה לתל-אביב (צילום: ניב קלדרון)

 

אגרת הכניסה לכביש תשתנה בהתאם לעומס בכבישים החלופיים ולכמות הרכבים שנכנסים לנתיב המהיר. הכביש מתוכנן כך שתתאפשר מהירות נסיעה של 70 קמ"ש לפחות בכל שעות היום. בהתאם למהירות זו, משך הנסיעה מנתב"ג לשפירים יעמוד על חמש דקות, ומשפירים לקיבוץ גלויות על שש דקות. כלומר: בכל שעות היממה יתאפשר להגיע מנתב"ג לתל-אביב ב-11 דקות. חברת מעלות העניקה לפרויקט דירוג של A+, ואילו המדינה התחייבה למסור את הקרקע לזכיין, חברת "שפיר נתיב מהיר", בתוך 30 יום, ואז יחלו העבודות. הזכיין התחייב לסיים את העבודות בתוך שנתיים וחצי ממועד קבלת הקרקע.

 

כחלק מהפרויקט יוקם באזור שפירים מתחם "חנה וסע", ממנו ייצאו אוטובוסים לכיוון תל-אביב וחזרה - ללא תשלום. בשפירים יתאפשר לנהגים להשאיר את רכבם בחניון ללא עלות, ולקחת אוטובוס לקרייה בתל-אביב או לבורסה ברמת-גן. קווי האוטובוס מהחניון יפעלו בשעות השיא ‭6:30)‬־‭,(18:30-16:00 ;9:30‬ בתדירות של כל חמש דקות. בשעות העומס צפויים להיכנס ולצאת מהנתיב המהיר כ-‭1,600‬ רכבים בשעה. בשאר השעות יעבור אוטובוס בכל 15 דקות.

 

גובה האגרה המינימלי שקבעה המדינה הוא חמישה שקלים לרכב, אך כדי לעודד כניסת רכבים לנתיב בשעות השפל ניתן יהיה לקבוע אגרה נמוכה יותר. רכב עם ארבעה נוסעים ומעלה לא יחוייב בתשלום אגרת כניסה לנתיב המהיר, וגם רכבי תחבורה ציבורית יהיו פטורים מתשלום.

 

עלות פרויקט הנתיב המהיר לתל-אביב מוערכת ב-550 מיליון שקל. כ-480 מיליון שקל מהיקף העסקה ימומנו על-ידי בנק לאומי וחברת מגדל, המיוצגים על-ידי עו"ד יהודה גלאט ועו"ד רון ורד, ממשרד עו"ד יהודה רוה. בשלב זה, תממן מגדל כ-75% מהעסקה, והשאר ימומן על-ידי בנק לאומי. בהמשך עשויים להצטרף מממנים נוספים.

 

עסקת הנתיב המהיר מצטרפת לפרויקטים כמו כביש ‭,6‬ מתקן ההתפלה באשקלון, כביש ‭,431‬ הרכבת הקלה ואחרים שבוצעו בארץ בשיטת ‭,BOT‬ לפיה ניהול ומימון הפרויקט מתבצעים באמצעות הסקטור הפרטי, והתשתית נשארת בידיים ציבוריות.

 

כביש האגרה בכניסה לת"א במספרים

  • 5 שקלים: גובה האגרה המינימלי 
  • 11 דקות: משך הנסיעה הצפוי מנתב”ג לקיבוץ גלויות
  • 70 קמ”ש: מהירות הנסיעה המובטחת בנתיב האגרה
  • 12 ק”מ: אורכו של הנתיב החדש  
  • 550 מיליון שקל: העלות הכוללת של הפרויקט

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יפחית את העומס?
צילום: ניב קלדרון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים