שתף קטע נבחר

מהפכת קווי האוטובוס יוצאת לדרך

משרד התחבורה יפרסם בזמן הקרוב תוכנית לשינוי מקיף ודרמטי בדרך פעילות תחבורת האוטובוסים, והיא תצא לדרך כבר ב-2008. המטרה: שיפור כל מערך התחבורה הציבורית

תשכחו מכל מה שאתם יודעים על קווי אוטובוס. ל-ynet נודע כי במסגרת המאמצים לשפר את מערך התחבורה הציבורית בישראל, צפוי משרד התחבורה להכריז בחודש הבא על מהפכה ברשת קווי האוטובוסים הארצית. על-פי התכנון, החל מ-2008 ייפרשו מחדש כל קווי האוטובוסים בשלושת המרכזים הגדולים: תל-אביב, ירושלים וחיפה.

 

בבסיס התוכנית עומדים שני מערכי קווים עיקריים, שיופעלו בערים הגדולות: קווי אורך מהירים וישירים, וקווי רוחב מאספים, שמשרתים את השכונות ומזינים את הקווים המהירים. מערך הקווים החדש, שהוצג לראשונה כבר לפני כשלוש שנים, מבוסס על סקר משתמשים שנערך ב-2003, וכלל כ-12,000 נסיעות ומאות אלפי נוסעים.

 

משרד התחבורה יכריז על שדרוג מערך הקווים במקביל לפרסום דו"ח ועדת סדן, שבחנה את הרפורמה בתחבורה הציבורית. ועדת סדן החלה לפעול לפני כחצי שנה, והיא אמורה להגיש את מסקנותיה בימים הקרובים. עיקרי הדו"ח יפורסמו לציבור בחודש הבא, ושר התחבורה, שאול מופז, צפוי לנצל את ההזדמנות כדי להציג תוכנית מקיפה וארוכת טווח לשיפור כל מערך התחבורה הציבורית בישראל.

 

אחד הנדבכים של התוכנית יהיה יישומו של מערך הקווים החדש. ל-ynet נודע כי ב-2008 צפוי השר להציב את נושא התחבורה הציבורית בראש סדר העדיפויות של המשרד, ולצורך כך תינתן לעניין עדיפות בהקצאת התקציבים.


מפה הממחישה את פריסת הקווים בגוש המרכזי (לתמונה מוגדלת, לחצו כאן )

*מער - מרכז עסקים ראשי, הכוונה לקווים המטרופוליניים

 

כך זה יעבוד

אחוז הנוסעים באוטובוסים מכלל תושבי ישראל, נמצא בירידה רצופה פחות או יותר מאז שנות ה-70: ב-1972, כ-64% מהאזרחים בישראל השתמשו באוטובוסים, ואילו ב-2005 עמד המספר על 30% בלבד. אפשר למצוא לתופעה מספר הסברים, למשל עלייה ברמת החיים וגידול משמעותי במספר כלי הרכב הפרטיים. אולם אפילו במשרד התחבורה מסכימים כי מערך קווי האוטובוסים כיום אינו מתאים למציאות של המאה ה-21, ולכן לוקה בסרבול-יתר. התוצאה במרבית המקרים היא איחורים, עיכובים ושירות ירוד לאזרח.

 

במטרה לשדרג את הקווים, מתכננים במשרד התחבורה שינוי תפיסתי. "המטרה ברורה מאוד", אומר ל- ynet אבנר עובדיה, דובר משרד התחבורה, "המערכת צריכה להיות קלה להתמצאות, תדירות הגבים תגדל וזמן הנסיעה 'מדלת עד דלת' צריך להיות קצר יותר". לצורך כך, באזור המטרופולין של תל-אביב, המשתרע מנתניה בצפון ועד אשדוד בדרום, יופעלו ארבעה סוגי קווים:

 

  • מטרופוליניים: קווים מהירים וישירים, המקשרים בין מרכזי העסקים בערים הגדולות, ופועלים בעיקר על צירי תנועה ראשיים.
  • יומיים: קווים ישירים שמקשרים בין השכונות בערים למרכזי עסקים ומרכזי תעסוקה.
  • גוש מרכזי: קווים בתדירות גבוהה שפועלים בעיקר ברחובות הראשיים של ערים שונות במטרופולין תל-אביב - בת ים, בני ברק, גבעתיים, חולון, רמת גן ותל-אביב-יפו.
  • מקומיים: קווים בתוך הערים ובשכונות, שגם מקשרים בין ערים שכנות. קווים אלה גם מזינים את הקווים המטרופוליניים ואת רכבת ישראל.

 

ולתושבי ירושלים וחיפה

גם מערך הקווים החדש בירושלים יעבור שינוי תפיסתי דומה לזה של תל-אביב, אולם עם התאמות הנדרשות למבנה העיר ולעובדה כי ב-2009 צפויה לפעול בה רכבת קלה. עם יישומו המלא של מערך הקווים החדש, יופעלו בעיר שלושה סוגי קווים:

 

  • שידרה: קווים המשתמשים בנתיבים ייעודיים בצירי התנועה הראשיים. בקווים אלה תופעל בעתיד הרכבת הקלה, וכן אוטובוסים בעלי קיבולת גבוהה. בגלל השימוש בצירים ייעודיים, קווים אלה אמורים להיות מהירים במיוחד.

  • מזינים: קווי אוטובוס שפועלים בתוך השכונות השונות, וגם מזינים את קווי השידרה.
  • מטרופוליניים: קווים שמחברים את ירושלים עם ערים אחרות, ומופעלים מתחנות שיוקמו במבואות העיר. על-ידי הקמת תחנות מחוץ למרכז ירושלים, מקווים במשרד התחבורה להקטין באופן משמעותי את מספר האוטובוסים הנעים בתוך העיר.


מערך הקווים החדש אמור לצמצם את זמני ההמתנה (צילום: יהודה כלתום)

 

הפעלת קווי האוטובוס בחיפה צפויה להשתנות גם היא, וזאת בהתאם לתפיסה החדשה של משרד התחבורה. בשלב הראשון, תופעל בשכונות רכס הכרמל מערכת קווים מהירים בצירים הראשיים, וקווים מאספים בתוך השכונות. בשלב מאוחר יותר, מערך קווי האוטובוס בקריות ישודרג בצורה דומה.

 

הטמעה והפרטה 

יישום התוכנית השאפתנית טומן בחובו לא מעט אתגרים למשרד התחבורה. הראשון והחשוב ביותר, הוא הטמעת רשת הקווים החדשה במקביל להמשך הפרטת מערך התחבורה הציבורית בישראל. מצב שבו פועלים מספר מפעילי

תחבורה ציבורית יכול להיות סיוט עבור כל המעורבים בעניין, ובמיוחד עבור הנוסעים. במשרד התחבורה שוקלים להקים רשות שכל עיסוקה יהיה לפקח על התחבורה הציבורית, כאשר אחת המטרות העיקריות של הרשות - לתאם בין המפעילים השונים.

 

עוד בעיה שדורשת התייחסות היא שילובה של רכבת ישראל - ובעתיד גם הרכבת הקלה - במערך הקווים החדש. על-מנת לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית, משרד התחבורה צריך אפשר לנוסעים ליהנות נסיעה מהירה ונוחה ככל האפשר - מדלת הבית לדלת המשרד. הדרך היחידה לעשות זאת היא לשלב בין אמצעי התחבורה השונים, ובראשם הרכבת וקווי האוטובוס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נו, מתי נוסעים? שר התחבורה, שאול מופז
צילום: אייל פישר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים