שתף קטע נבחר

מאזדה 2 - עשתה שיעורי בית

גרסתה הקודמת של ה-2 הקטנה, לא הגיעה ארצה כלל. בדלק מוטורס המתינו בסבלנות למכונית שתתאים יותר לשוק הישראלי - ועשו בשכל

לפעמים, כדי להתקדם, צריך לחזור לאחור, למקורות, לדברים הבסיסיים. צה"ל הבין את זה רק אחרי שחטף מכה על האף במלחמת לבנון השנייה. במשך שנים, תקציבי הביטחון הלכו לפיתוח מזל"טים שיודעים להתחזות לחסידות, פצצות חכמות שלא מתפוצצות עד שמבקשים מהן, וטילים שיכולים ליירט את עצמם. רק עכשיו נזכרו לחזור ולהשקיע במי שבסופו של דבר מנצחים במלחמות: גולנצ'יקים ושריונרים.

 

גם במאזדה הבינו כבר בסוף שנות ה-80 שחזרה למקורות היא עניין מוצלח. ב-1989 הציגה היצרנית מכונית ספורט דו-מושבית בשם "מיאטה", שנבנתה על-פי נוסחה בריטית קלאסית: קלת-משקל, פשוטה לתפעול, מנוע קדמי, הנעה אחורית ומחיר צנוע. ההצלחה הפתיעה את כולם: נכון להיום, המיאטה היא מכונית הספורט הנמכרת ביותר בהיסטוריה.

 

 

ועכשיו, מאזדה חוזרת למקורות פעם נוספת. ה-2 החדשה בה אנו נוהגים, אמורה להיות סופר-מיני "כמו פעם": קטנה, קלה, זריזה וזולה באופן יחסי. יעדים שעומדים בניגוד מוחלט לאופנה הרווחת בשוק המכוניות הקטנות, לפיה כל הדגמים החדשים חייבים להיות גדולים, כבדים ויקרים מקודמיהם.

 

האם החזרה של מאזדה למקורות הצליחה? האם יש לדלק מוטורס סוף סוף מתחרה של ממש בקטגוריית הסופר-מיני הפופולרית? וגם, מי בדיוק ירוויח מכך שה-2 אמורה להיות קטנה "כמו פעם"? המבחן שלפניכם יענה על כל.

 

פנאטי זה טוב 

היפאניים הם עם פנאטי. כשהם מחליטים לעשות משהו, הם יעשו אותו בדיוק לפי התכנון, ולא יסטו במילימטר. לכן, אם במאזדה החליטו שה-2 תהיה מכונית קטנה וקלה, זה בדיוק מה שייצא משערי המפעל. עם משקל של 980 ק"ג, ה-2 החדשה קלה בכמעט 200 ק"ג ממכוניות סופר-מיני יריבות, כמו רנו קליאו ופיג'ו 207, ובכמה עשרות ק"ג ממתחרות מקומיות כמו סוזוקי סוויפט ודייהטסו סיריון. היא אפילו קלה בכ-100 ק"ג מה-2 הקודמת, שלא הגיעה לישראל בגלל שצוידה בתיבת הילוכים רובוטית.


 

והיא גם קטנה, בדיוק כמו שהיפאנים מבטיחים: אורכה 388.5 ס"מ בלבד - 10 ס"מ פחות מהקליאו, 15 ס"מ פחות מה-207. טויוטה יאריס דומה ל-2 בממדים, סוזוקי סוויפט אף קטנה ממנה. יתרונות הממדים הצנועים באים לידי ביטוי בעיקר בתוך העיר, איזור המחייה הטבעי של מכוניות קטנות.

 

כמובן שלמידות קטנות עשויים להיות חסרונות, כמו למשל מרחב מחייה מוגבל בתא הנוסעים. אבל ה-2 מתמודדת בכבוד עם המשוכה הזו. עם בסיס גלגלים של 249 ס"מ, הקטנה תארח ארבעה מבוגרים ללא בעיות מיוחדות. לחובתה נזקף רק מרווח ראש מעט מצומצם במושב האחורי.

 

אבל זה לא הדבר היחיד שנזקף לחובתה. את ההגה אפשר לכוון רק לגובה, וזה מקשה על מציאת תנוחת נהיגה אידיאלית. גם איכות הפלסטיק לא מרשימה, והיא אינה מיישרת קו מבחינה זו עם יריבות אירופיות. עיצוב תא הנוסעים מוצלח יותר, אולם ניכר חוסר אחידות מסוים: כך למשל הקונסולה המרכזית נאה ומודרנית, אבל סביבת המושב האחורי אפרורית ופלסטית מדי.

 

רשימת האבזור, בשתי רמות הגימור, מספקת בהחלט וכוללת את כל מכשירי החשמל המקובלים. בסעיף הבטיחות מופיעה בקרת יציבות סטנדרטית, ואילו מספר כריות האוויר משתנה בהתאם לרמת הגימור: שש ב"דינמיק" היקרה יותר, שתיים בלבד ב"אקטיב" הבסיסית.


 

ויש עוד נושא אחד שממש כדאי להתעכב עליו: עיצוב חיצוני. מעטות המכוניות שמושכות כל-כך הרבה תשומת לב, בוודאי כאשר מחלצותיה של ה-2 הקטנה צבועות ירוק-זרחני. אז נכון, אחת הסיבות להתלהבות היא העובדה שמדובר במכונית חדשה לחלוטין, וגם לקמפיין הטלוויזיוני יש כאן השפעה. אבל ה-2 בהחלט ראויה לתשומת הלב. עם קימורים שריריים, גלגלים שמוצבים בקצוות המרכב וקו שמשה קדמית משופע, הצליחו המעצבים היפנים ליצור מכונית נאה ומושכת להפליא.

 

תוכה כברה?

יש עוד משהו בנושא העיצוב שראוי לציון: הוא מעניק ל-2 מראה ספורטיבי, תזזיתי-משהו. למרבה השמחה, היא מגשימה את ההבטחה הנמרצת שגלומה בעיצוב. וזה לא ממש מפתיע. עם משקל של פחות מטון, ומנוע בנפח 1.5 ליטר שמפיק 103 כ"ס, יש ל-2 נקודת זינוק טובה למדי. תאוצה של 12.5 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש אמנם אינה מרשימה במיוחד, אבל על הכביש מרגישה ה-2 הקטנה נמרצת ומהירה. תיבת ההילוכים האוטומטית, עם ארבעה יחסי העברה, אינה מתוחכמת ואינה מציעה תפעול ידני. אבל היא יעילה ואינה מפריעה ל-2 למצות את כוח המנוע.

 

ומה עם ההתנהגות? מצוינת. גם בסעיף זה מגשימה ה-2 את ההבטחה שטמונה בעיצוב, וגם כאן המשקל הנמוך והמידות הקטנות תורמים רבות. ה-2 משנה כיוון בזריזות, המרכב מרוסן היטב והבולמים מתמודדים בהצלחה עם מגוון רחב של תנאי דרך. ההגה עשוי לאכזב מעט את חובבי הנהיגה בכל הקשור לתחושות, אבל הוא מדויק ומהיר. לעתים, הוא מהיר מדי: בשיוטים ארוכים ורגועים, יחס ההעברה הקצר של ההגה עשוי לעייף.


 

במפתיע, השבחים בצד הדינמי אינם גובים מחיר כבד מדי בתחום הנוחות. למרות בסיס גלגלים קצרצר, משקל נמוך וצמיגים בחתך נמוך (185-55 בגרסה היקרה), ה-2 נוחה למדי במרבית תנאי הנסיעה. סביר להניח שגרסת הגימור הבסיסית, שמגיעה עם צמיגים בחתך גבוה יותר, תהיה נוחה יותר. לתחושה הנינוחה תורם בידוד מוצלח מרעשים, כאשר רק המנוע מפריע לשקט המפתיע, בעיקר בסל"ד גבוה.

 

חזרה לצורך הצלחה 

אין שום ספק: ה-2 הותירה עלינו רושם מצוין. הסיבה העיקרית לכך היא כי מאזדה חזרה למקורות, וייצרה מכונית קטנה בדיוק כמו שמכונית קטנה צריכה להיות: צנועת ממדים, זריזה וחמודה למראה. למרבה השמחה, החזרה הזו למקורות לא באה על חשבון נוחות או שימושיות. ה-2 אמנם אינה מושלמת, אבל חסרונותיה קלים, ואינם פוגמים בחבילה הכוללת כהוא זה.

 

אה, ויש לה קלף חזק נוסף, העונה לתואר "מחיר". גרסת הבסיס עולה 101,500 שקל, ואילו גרסת "דינמיק" המאובזרת עולה 106,500 שקל. במחיר הזה, ה-2 זולה בכ-10,000 עד 15,000 שקל מיריבותיה האירופיות ומטויוטה יאריס, ומוצבת בדיוק מול הסוויפט המאד מצליחה של סוזוקי.

 

ובמילים אחרות: אם עכשיו אתם עדיין מסובבים אחריה את הראש, בקרוב היא ללא ספק תהפוך לחלק בלתי נפרד ומקובל של תמונת הכביש המקומי. ולטעמנו, בצדק.


מאזדה 2

מאזדה 2
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,498 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 103 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 14.0 קג"מ ב-4,000 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / אוטומטית, ארבעה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 388.5 ס"מ
רוחב 169.5 ס"מ
גובה 147.5 ס"מ
בסיס גלגלים 249 ס"מ
משקל 980 ק"ג
נפח תא מטען 250 ליטר
100-0 קמ"ש 12.5 שניות
מהירות מרבית 168 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 14.7 ק"מ לליטר
פליטת פחמן דו-חמצני 140 גרם לק"מ
מחיר 106,500 שקל
אחריות 36 חודשים
אבזור בטיחות 6 כריות אוויר, ABS ,ESP
כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל טרם נבחנה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מאזדה 2. קטנה וזריזה
המרווח והאיכות סבירים
יכולת הכביש גבוהה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים