שתף קטע נבחר

המדינה נלחמת סוף סוף בזיהום האוויר

ועדת שרים לאיכות הסביבה החליטה אתמול (א') על שורת צעדים מרחיקי לכת - גם אם לא ישימים מיידית - להפחתת זיהום האוויר מכלי רכב. הכניסה לתל-אביב תוגבל, עידוד תחבורה ציבורית, אכיפה מוגבת נגד כלי רכב מזהמים ועוד. הפרטים המלאים בפנים

דואגים לאוויר שאתם נושמים? ועדת השרים לאיכות הסביבה אישרה אתמול (א') שורה של צעדים שנועדו להפחית את זיהום האוויר הנגרם על-ידי כלי רכב. הצעדים שאושרו כוללים איסור כניסת רכבי דיזל מיושנים ומזהמים למרכז תל-אביב, עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, אישור תוכנית לגריטת כלי רכב ישנים, ומתן תמריצים לדלקים "נקיים". כמו-כן אושרה תוכנית רשות המסים להטיל מס קנייה על כלי רכב חדשים, שיתבסס על כמות זיהום האוויר שהם פולטים.


נפרדים מהערפיח המטרדי? אולי, בעתיד הלא רחוק (צילום: איתן מזאה)

 

 

שורת הצעדים שאושרו היום מתבססת על תוכנית משותפת של שר התשתיות, בנימין בן אליעזר, והשר להגנת הסביבה, גדעון עזרא. התוכנית הוצגה לראשונה לפני כחצי שנה, ומהווה כעת מעין מסמך עקרונות, ועדיין לא תכנית אופרטיבית ליישום.

 

עידוד תחבורה ציבורית

כחלק מהצעדים, החליטה הממשלה להכין תוכנית שתעודד עובדים לזנוח כלי רכב פרטיים, ולהגיע למקום עבודתם בתחבורה ציבורית. החלטה ברוח דומה כבר נכללה בתקציב המדינה ל-2008. בשלב זה לא ידוע מה יהיו הקווים המנחים של התוכנית, אולם ידוע כי בין הצעדים שנשקלים כלולים תמריצי מס שונים, כמו פטור ממס הכנסה להוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית למקום העבודה, ושינוי היקף ההכרה בהוצאות חנייה של מעסיקים לצורכי מס.

 

צעד נוסף שאושר על-ידי הממשלה היום, הוא איסור כניסת רכבי דיזל שגילם מעל חמש שנים למרכז תל-אביב החל מינואר 2008, אלא אם הותקנו בהם אמצעים להפחתת זיהום. בטרם הדבר יקרה, יצטרכו משרד התחבורה ועיריית תל-אביב לקבוע מה יעלה בגורלם של עשרות אלפי אוטובוסים, מוניות שירות, משאיות חלוקה ושאר כלי רכב, שבוודאי לא יוכלו לעמוד באיסור. שאלה חשובה נוספת הדורשת תשובה היא כיצד בדיוק ייאכף האיסור.

 

כמובן שהמדינה תצטרך לתת את דעתה גם להשלכות הכלכליות של המהלך: מאין יגיע המימון לשדרוג צי האוטובוסים המיושן הנע ברחבי תל-אביב, והאם יזכו תושבים בעלי רכבים מיושנים לסבסוד כלשהו, שיעזור להם לעמוד בהוצאות התקנת אמצעים להפחתת הזיהום.

 

בנוסף, אישרה הממשלה להחמיר עוד יותר את בדיקות זיהום האוויר במבחן הרישוי השנתי, וכן ניתן אישור לתוכנית הגריטה של כלי רכב ישנים. החלטות נוספות נוגעות להגברת האכיפה נגד כלי רכב מזהמים: ועדת השרים אישרה להקצות תקציב מיוחד לגיוס מפקחים שייפקחו על בדיקות זיהום אוויר במכוני הרישוי. כמו-כן הוחלט כי מפקחי המשטרה הירוקה יוסמכו למסור הודעה על אי-שימוש ברכב לבעל רכב שאינו עומד בערכי הפליטה המרביים.

 

דלק שאינו מרעיל

עוד החליטה ועדת השרים כי יש לתת תמריצים כלכליים לקידום דלקים אלטרנטיביים, הגורמים לזיהום מופחת בהשוואה לדלקים מבוססי תזקיקי נפט. כאמור, הוועדה אישרה את תוכניתה של רשות המסים, להטיל מס קנייה שיתבסס

על "מדד ירוק": המדד, שגובש על-ידי ועדה בין-משרדית ל"מיסוי ירוק", קובע ציון לכל מכונית חדשה על-פי זיהום האוויר שהיא פולטת.

 

כדאי לשים לב כי למרות אישור התוכנית, מס קנייה המבוסס על זיהום אוויר אינו צפוי להכנס לתוקפו באופן מיידי, וכך גם בנוגע לתמריצי מס עבור דלקים אלטרנטיביים. בימים אלה מגבשת הוועדה הבין-משרדית את הנוסח הסופי של תוכנית "מיסוי ירוק", ורק לאחר שתאושר - במלואה או בחלקים - יוחל ביישומה.

 

החלטה נוספת שהתקבלה על-ידי ועדת השרים קוראת לממשלה להסב את רכבי השירות שבבעלותה לרכבים ידידותיים לסביבה. כמו במקרה של איסור הכניסה לתל-אביב, גם כאן מדובר בצעד שלפחות בשלב זה נראה הצהרתי בעיקרו: מספר החלופות העומדות לרשות המדינה כיום מצומצם מאד.

 

עוד הוחלט על הקמתה של מעבדה לאומית שתסייע בבחינת עמידתם של כלי רכב בתקנים מתקדמים.

פורסם לראשונה 09/09/2007 19:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנסים להקטין את הזיהום
צילום: index open
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים