שתף קטע נבחר

זמן רפורמה לרפורמות

על רקע הבעיות והאכזבות מתוצאות הרפורמות של בנימין נתניהו וקודמיו, צודק שר האוצר רוני בר-און בכוונתו לכונן ועדות ציבוריות לבחינתן בהשתתפות מומחים מהמגזר הפרטי ומהאקדמיה

שר האוצר לשעבר בנימין נתניהו הרבה להשתמש במילה "רפורמה". הוא לא המציא אותה; אגף התקציבים באוצר עשה זאת הרבה זמן לפניו. "חוק ההסדרים במשק המדינה", שצורף מדי שנה לחוק התקציב התניע בהליך חוקי מזורז שורה ארוכה של שינויים מבניים בכלכלה הישראלית, שכל אחד מהם ראוי לתואר רפורמה. לפחות שני שרי אוצר שקדמו לנתניהו, שלום ושוחט, הפעילו רפורמות בתחומים רבים, משוק ההון ועד תקשורת להמונים.

 

עם זאת, הרפורמות של נתניהו הצטיינו בעוצמתן, תעוזתן והיקפן. הוא לא היסס להלאים את קרנות הפנסיה ההסתדרותיות הותיקות ולהחליף את הסבסוד הסמוי שלהן, באמצעות אגרות חוב ממשלתיות מיוחדות, בסבסוד תקציבי גלוי. אגב כך כפה על הכנסת להאריך בשנתיים של גיל הפנסיה של העובדים ולקצץ בזכויותיהם הפנסיוניות הצבורות.

 

בין הרפורמות המבניות האחרות של נתניהו בולטות עוד שתיים: הפירוק של רשות הנמלים תוך ניסיון לייצר תחרות בין נמלי ישראל והאילוץ של הבנקים למכור את כל קופות הגמל וקרנות הנאמנות שבשליטתם ובבעלותם. הרפורמה בנמלים הושגה בתום משא ומתן ארוך עם הסתדרות העובדים והופעלה בהסכמתה, כשעובדי הנמלים מקבלים מראש פיצוי של מיליארדי שקלים (על מה קיבלו את הפיצוי, עדיין לא ברור). הרפורמה בבנקאות התבססה על דין וחשבון של ועדת פקידים – רגולאטורים – בראשותו של מנכ"ל האוצר דאז ד"ר יוסי בכר ונכפתה הר כגיגית על ענף הבנקאות. ציבור החוסכים, שלמענו חוקקה ושאמור היה להיות המרוויח הגדול ממנה, התייחס אליה מלהתחילה בפחד ואי-אמון.

 

מצד שני, כל שונאי הבנקים, הברוקרים, חברות הביטוח והאנשים שפרנסתם משוק ההון תתרחב: אנליסטים, יועצים, פרשנים, חברות פרסום, יחצ"נים ומוציאים לאור של עיתונים ומוספים לעניינים פיננסיים - הפכו לתומכיה ומשבחיה הקולניים ביותר של "רפורמת בכר". החוסך הקטן, לעומת זאת, לא קיבל דבר מן מהרפורמה בשוק ההון. העמלות לא הוזלו – הן התייקרו. הרפורמה הקשתה עליו לקבל יעוץ ולהשקיע בשוק ניירות הערך ובילבלה לגמרי את יוצרותיו. הדיווח על הנעשה בקופות הגמל לא נעשה שקוף יותר – הוא רק הסתבך. הריכוזיות עברה מבנקאות לביטוח. ולבסוף, הביצועים של הקופות שנמכרו לא טובים כיום ממה שהיו בעבר, בהתחשב בסביבה העסקית המשתנה. רק הסיכונים זינקו לשמיים. אם תבוא סערה לשווקים, לא ברור איך יתפקדו.

 

גם הרפורמה בנמלים טרם הביאה לתוצאות הרצויות ולא השיגה את יעדיה. המשתמשים בהובלה הימית, שהיו צריכים להיות המרוויחים העיקריים מפיצול הנמלים, מבקרים ומגדפים אותה במילים קשות. הגודש בכניסה לנמלים הפך לבלתי נסבל, העבודה בהם מתנהלת בעצלתיים, חברות ספנות זרות בורחות מהארץ והתחרות בין הנמלים לא קיימת.

 

על רקע הבעיות והאכזבות מתוצאות הרפורמות נכונים מאוד הדברים שאמר שר האוצר רוני בר-און בראיון ראש השנה ל"ידיעות אחרונות": צריך לבחון מחדש את הרפורמות של נתניהו, והפעם להטיל זאת על ועדות ציבוריות שלא תורכבנה על טהרת פקידי המדינה אלא ישתתפו בהן גם אישים ומומחים מהמגזר הפרטי ומהאקדמיה. שר האוצר ונגיד בנק ישראל יודיעו בקרוב על כינון ועדה ראשונה כזו, שתעסוק בשוק ההון ובראשה יעמוד מנכ"ל האוצר ירום אריאב. "חלק מהשינויים שחוללה רפורמת בכר היה בסדר", אמר לנו השר בר-און, "חלק לא בסדר וחלק נותר לא גמור. הועדה החדשה תבדוק האם נדרשים תיקונים והשלמות ותמליץ עליהם. כתב המנוי שלה יהיה רחב ולא יצטמצם רק לבנקאות".

 

הגיע הזמן לרפורמה ברפורמות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בנימין נתניהו לא היסס להלאים את קרנות הפנסיה ההסתדרותיות
צילום: ניב קלדרון
מומלצים