שתף קטע נבחר

ההתרסקות בתאילנד: האם הרוח גרמה לאסון?

יום לאחר האסון האווירי בפוקט, סבורים גורמי תעופה בתאילנד כי ייתכן שהרוח העזה וההפכפכה גרמה להתרסקות המטוס. מתמליל השיחה בין מגדל הפיקוח למטוס עולה כי הטייס הוזהר מפני השינויים בכיוון הרוח, אך הוא החליט לנחות בכל זאת. גורמים רשמיים הבהירו כי יעברו שבועות - אם לא חודשים - עד אשר תתברר התמונה המלאה

חוקרים סרקו היום (ב') את שרידיו המפויחים של מטוס הנוסעים שהתרסק אתמול והביא למותם של 89 בני אדם. על המטוס היו בשעת התאונה עשרה נוסעים ישראלים; שניים מהם ניצלו ואילו שמונת האחרים עדיין נעדרים. בכיר בחברת התעופה טען היום כי ייתכן שהרוח העזה שנשבה באזור ושינתה כיוון באופן חד גרמה לאסון.

 

ברשימה בלתי רשמית שערך משרד החוץ של תאילנד נכתב כי בין הרוגי התאונה נמנים שישה אזרחים בריטים, שלושה ישראלים, שני אמריקנים, שני צרפתים, אוסטרלי אחד, גרמני אחד, איראני אחד, אירי אחד, ושבדי אחד. עם זאת מדובר ברשימה חלקית בלבד, מאחר שטרם זוהו 30 הרוגים זרים.

 

המטוס של חברת התעופה המוזלת One-Two-Go נשא בעת התאונה 123 נוסעים ושבעה אנשי צוות. המטוס עשה את דרכו מבנגקוק לפוקט, ובשעת הנחיתה - שאירעה בגשם שוטף וברוח עזה - החליק על מסלול הנחיתה. הוא התרסק ועלה באש, וכמה מהנוסעים לא הצליחו להימלט מהתופת. סגן שר התחבורה התאילנדי, סנסרן וונגצ'אום אמר לעיתונאים כי 89 בני אדם, בהם 53 זרים, נספו באסון. 41 אחרים נפצעו. הטייס וטייס המשנה נמנים עם ההרוגים.

 

מזכ"ל משרד התחבורה התאילנדי, צ'ייסק אונגסוואן, אמר בראיון לתחנת טלוויזיה מקומית כי מתמליל השיחה שהתקיימה בין מגדל הפיקוח לבין טייסי המטוס עולה כי הגורמים בנמל התעופה הזהירו את הטייס האינדונזי, ארייף מוליאדי, מפני השינויים החדים בכיוון הרוח בנמל התעופה, אך הוא החליט לנחות למרות זאת. לדבריו, "המילים האחרונות שאמר הטייס הוא 'אני נוחת'". שינויים בכיוון הרוח עלולים לפגוע ביכולתן של הכנפיים לשאת את המטוס.


חוקרים באתר ההתרסקות הבוקר. הטייס אמר "אני נוחת" (צילום: AFP) 

 

"אנחנו עדיין לא יודעים מה גרם לתאונה", אמר שר התחבורה, טהירה האוצ'רואן. "הקופסאות השחורות של המטוס נמצאו ונשלחו לבדיקה בארצות הברית. אני מקווים שתוך שבועות ספורים נוכל לדעת מה אירע", סיכם. גורמים רשמיים אחרים טענו כי חקירת התאונה תארך זמן רב יותר - אפילו שנה.

 

קג'יט הבננונדה, נשיא חברת אוריינט-תאי איירליינס שבבעלותה נמצאת חברת התעופה One-Two-Go, ציין כי ייתכן שהשינויים ברוח היו גורם משמעותי באסון. "יש סיכוי שזו הסיבה להתרסקות", אמר קג'יט, והוסיף כי גם הגשם הסוחף שירד בנמל התעופה תרם לאסון.

 

הנמל נפתח לתנועה

מפקד המשטרה של האזור הכולל את האי פוקט, סנתן צ'יאנון, ציין כי גופות ההרוגים יישארו בתוך מיכלים מצוננים עד שיזוהו על ידי קרובי משפחה ונציגי המדינות. הוא הוסיף כי הרשויות אספו דגימות דנ"א מההרוגים שטרם זוהו.

 

נמל התעופה של פוקט, שנסגר לאחר האסון, נפתח היום לתנועה לאחר שסולקו ממנו שרידי המטוס המפויח. ראש ממשלת תאילנד, סוראיוד צ'ולונונט, היה על הטיסה הראשונה שנחתה בו לאחר פתיחתו. הוא ערך ביקור אצל הפצועים שעדיין מאושפזים בבית החולים.

 

התאונה היא אסון התעופה הקשה ביותר שידעה תאילנד מאז דצמבר 1998 - אז התרסק מטוס של חברת התעופה הלאומית כאשר ניסה לנחות בגשם סוחף בנמל התעופה של סוראט תאני, 530 קילומטרים דרומית לבנגקוק. 101 בני אדם נספו אז, ו-45 ניצלו.

 

האסון עורר תהיות באשר למידת בטיחותן של חברות התעופה המוזלות בדרום-מזרח אסיה, שנהנו בשנים האחרונות מגידול בהכנסותיהן, ולא פעם מתקשות למצוא טייסים מנוסים. חברות אלה משתמשות במטוסים ותיקים יחסית, שנרכשו מחברות תעופה אחרות אחרי שהיו בשימוש במשך שנים. המטוס שהתרסק אתמול, מדגם MD-82 של חברת מקדונל-דאגלס, היה בן 24 שנים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מפנים את שרידי המטוס מנמל התעופה
צילום: איי פי
פינוי שברי המטוס
צילום: איי פי
מומלצים