שתף קטע נבחר

נוסעים על הגגות: סוללים כבישים מפסולת בניין

מעצ מרחיבה את השימוש בפסולת בניין כמצע מילוי לסלילת כבישים ומחלפים. בסלילה מחלף אשדוד ומחלף עד הלום נעשה שימוש נרחב בפסולת בניין שנגרסה והונחה כמצע מתחת לאספלט. במעצ מונים את היתרונות: איכות החומר טובה מחומרים אחרים, הוא מחליף חומרים טבעיים כמו חול שהולכים ואוזלים והוא מעודד קבלנים למחזר

איך ההרגשה לנסוע על כביש שהיה פעם מרפסת או חדר מדרגות? כנראה שאין שינוי רב לעומת כביש אספלט חדש רגיל, אבל התרומה לסביבה בהחלט ניכרת.

 

החברה הלאומית לדרכים (מעצ) מרחיבה את השימוש בפסולת בניין כחומר מצע לסלילת כבישים ומחלפים. "אם זה טוב לנו כגג על הראש, אז לא צריכה להיות סיבה שזה לא יהיה טוב לנו לנסיעה", אומרים במעצ.

 

מנהל אגף מחקר ופיתוח במעצ, שמעון נסיכי, הסביר כי השימוש בחומרי בנייה ממוחזרים כבר יושם בכמה פרויקטים לסלילת כבישי ברחבי הארץ. שני הפרויקטים הגדולים שבהם משתמשים בפסולת הבנייה הם סלילת מחלף אשדוד ומחלף עד הלום. לדברי נסיכי השימוש בחומר בבניית שני המחלפים הללו נחשב שימוש נרחב, "כי מדובר במאות אלפי מטרים מעוקבים של חומר".

איכותי וכלכלי. מצע פסולת בניין בכביש בתהליך סלילה (צילום: ליאוניד סוסקין, מעצ)

 

"בשנת 2003 התקבלה החלטת ממשלה להכניס חומרי בנייה ממוחזרים כחומרי תשתית. היינו צריכים לתרגם את ההחלטה למשהו מעשי, ובשנת 2005 עשינו פרויקט מחקר בכביש 531". בניסוי נלקח קטע ניסיוני שבו השוו את ההתנהגות חומר בנייה גרוס ממוחזר מול חומר מילוי קונבנציונלי, שהוא לרוב תוצר של מחצבות, או עודפי עפר טובים הנמצאים בתוך אתר הבנייה.

 

"תוצאות הניסוי הראו שהחומר הממוחזר טוב לשימוש ורוב תכונותיו ההנדסיות - חוזק, רגישות למים, אחידות וכד' אף עולות על אלו של החומר הרגיל", אומר נסיכי, "בעקבות זה אישרנו אותו לשימוש כמצע סוג ג', המהווה את אחת משכבות המבנה של הכביש, ובעל תפקיד מאוד חשוב בתוך מבנה הכביש".

 

עם הזמן שידרגו במעצ את מעמדו של חומר הבנייה הממוחזר והוא אושר כמצע סוג ב', וכן החלו להשתמש בפסולת כחומר מילוי בקטעי גישות לגשרים במחלפים וכד'. "היום הפסולת הממוחזרת היא חומר סלילה לגיטימי", מוסיף נסיכי.

 

הורסים, גורסים ומשתמשים מחדש 

בארץ יש כמה מפעלים אשר קולטים את פסולת הבניין מאתרי עבודה. במפעלים אלו החומרים עוברים תהליך של מיון וניקוי ראשוני, ולאחר מכן החומר נכנס לתהליך של גריסה. החומר נגרס לתערובת המכילה שברים בגדלים שונים, שיוצרת את החומר המתאים לסלילה.

 

"בתור חברה, יש לנו מחויבות לנושא של איכות סביבה. בנוסף, יש כאן גם חשיבה כלכלית הנדסית. נוצר חוסר בחומרי מילוי טבעיים והשימוש בחומרים ממוחזרים עוזר לפצות על המחסור, מה גם שעצם העובדה שמכניסים עוד חומר לשוק יוצרת תחרות ומביאה להורדת מחירים".

 

נסיכי מאמין כי אם לקבלן ישתלם מבחינה כלכלית להשתמש בחומר, הוא יעדיף את השימוש בו. מעצ עצמה לא כופה על קבלנים לבחור בחומר מסוים לסלילת כבישים, אך מנסה לעודד אותם לעשות זאת. "עצם העובדה שהחומר מוזכר במכרזים שהחברה עושה הופך אותו לאופציה לגיטימית. בנוסף, בגלל שהחומר נכנס למפרטים, הקבלן לא צריך אישורים מיוחדים לשם כך".

 

פרויקטים נוספים של מחזור חומרים שמעצ מבצעת הם פרויקט "אפר פחם" - שימוש באפר המתקבל מייצור החשמל בתחנות הכוח אשדוד ובחדרה כחומר מילוי לכבישים, שימוש בזכוכית באספלט וכן בדיקת שימוש בפסולת גומי גרוסה לאספלט.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ממחזרים בניינים. פסולת כחומר מילוי בכבישים
ממחזרים בניינים. פסולת כחומר מילוי בכבישים
צילום: לאוניד סוסקין, מעצ
מומלצים