שתף קטע נבחר

אף פעם לא מאוחר: הכינו רכבכם לחורף

הגשם בקושי הגיע, אך ללא ספק יחזור. זמן מצוין להקדים תרופה למכה, ולכאב הלב והכיס. לקראת חודשי החורף הרטובים והיותר קרים שלפנינו, מספר פעולות בסיסיות שיהפכו את הנהיגה לבטוחה, מהנה ונוחה יותר

החורף השנה בקושי הגיע, אך ימי הגשם הסוערים חשפו עבור נהגים רבים את הבעיות עמן יאלצו להתמודד בחודשים הבאים עלינו לטובה. שכן הגשם לבטח יחזור, הטמפרטורות לבטח יצנחו, והמכוניות שלנו יסבלו לא אחת. זמן מצוין לרענן ולהגיש לכם שוב את מדריך "הכן רכבך לחורף" השנתי.

 

 


עניין של חיים ומוות. רגע לפני החורף, בדקו את תקינות המכונית (צילום: גדי קבלו)

 

הקדמה חשובה

כמו כל כלי מכאני ואף גוף אנושי, גם מכונית זקוקה לטיפול מתחשב בדמות תחזוקה שוטפת במהלך כל השנה. וכמעט ללא יוצא מהכלל, אנחנו נוטים להתעלם ממנה לעיתים קרובות מדי. בדיוק כמו גוף האדם, גם המכונית - אגב, ללא קשר לעונות השנה - זקוקה לטיפול, רענון ובדיקה.

 

עם זאת, החורף הקר והרטוב יותר, בעייתי יחסית לקיץ. זו העונה בה נתמודד לעיתים קרובות יותר עם תנאי כביש בעייתיים. עם אספלט רטוב שמאפשר פחות אחיזה לצמיגים ולכן עם מרחקי בלימה ארוכים משמעותית, עם סיכוי החלקה גדול יותר ועם בעיות האצה ופנייה.

 

הראות פחות טובה ולא רק כאשר יורד גשם או יש ערפל, אלא גם בגלל אדים על השמשה מבפנים, ולכלוך בוצי מבחוץ. לעיתים קרובות התגובות שלנו איטיות יותר בגלל לבוש מסורבל מדי, וגם עקב חימום יתר של תא הנוסעים. החלונות סגורים ולכן שומעים פחות, ושעות האור מעטות יותר.


ביקור במוסך יכול לחסוך הרבה עוגמת נפש (צילום: רועי צוקרמן)

 

מוסך

פנו לעצמכם שעתיים, ובקרו במוסך המטפל ברכב באופן שוטף. שם ישמחו לערוך לכם ביקורת מקיפה למכללי הרכב, לעיתים קרובות ללא כל תשלום. עזבו את מספר הקילומטרים שעשיתם מאז הביקור האחרון, את הטסט שחידשתם לפני חודש ואת ההרגשה הכללית. הרבה יכול היה לקרות מאז, ובכל מקרה, למה לקחת סיכון? תנו למומחים שמכירים את המקצוע ואת הרכב שלכם, להחליט. אגב, לא מעט יבואנים דואגים למבצעי חינם עבור לקוחותיהם, וגם אם לא, העלות יכולה להסתכם בכמה עשרות שקלים בלבד.

 

ערכת חירום 

לא משנה אם אתם עורכים נסיעות ארוכות או לא. ברכב שלכם חייבת להימצא "ערכת חירום". ולא רק ערכת עזרה ראשונה עם אבזרי חבישה, חיטוי וקיבוע, אלא גם כזו שתאפשר להשלים נסיעה ללא בעיות. תמיד מומלץ לאחסן ערכת נורות מתאימות. תאורה קדמית בצד אחד בלבד בלילה גשום וערפילי, אינה מומלצת. אם יש לכם רכב לא-חדש, כדאי להצטייד בכבלי התנעה לבוקר בו המצבר ישבוק חיים. בנוסף, כדאי שיהיה בערכה גם חומר מבודד דוחה-לחות, שישמור על מוליכי המתח למערכות החשמל, אפוד זוהר, פנס, כלים הולמים וכמובן מגבה (ג'ק).

 

צמיגים  

שמעתם עליהם המון, אבל זה לא מספיק. פעם אחר פעם מתגלה כי הנהג הישראלי - אגב, לא רק הוא - אינו מודע לחשיבות הצמיג התקין, המתאים והמטופל היטב. ובעונת החורף, יותר מאי-פעם, הצמיג חשוב במיוחד. בסופו של דבר, הצמיג מאפשר לכם לבלום כהלכה, להאיץ ולפנות בבטחה, ולשמור על הרכב יציב והרחק מסכנה. אם החלפתם צמיגים רק לפני 20 אלף ק"מ, או לפני שני קייצים, כדאי שתפנימו כי לאחר מספר חודשים לוהטים, עם אספלט רותח וגומי סובל, דפנות וסוליית הצמיג עשויים לפתח בעיות שונות. 


צמיגים. חשובים תמיד, ובחורף עוד יותר (צילום: רועי צוקרמן)

 

כך למשל, חשוב לוודא כי בדופן הצמיג אין חריצים המעידים על יובש מתקדם. גם הסוליה צריכה להיות נקייה מחתכים שאינם במקומם. חשוב כמובן לבדוק את מצב החריצים בצמיג, שתפקידם לנקז את המים על הכביש ולאפשר כמה שיותר מגע בין גומי לאספלט. חריצים בעומק שאינו מספק, ימנעו ניקוז נאות ויגרמו ל"ציפה" על-פני הכביש, שתתבטא בחוסר יכולת לשלוט במכונית. בנוסף, צמיגים כאלה יגדילו משמעותית את מרחק הבלימה ויקשו על ההיגוי.

 

באותה הזדמנות, בדקו כי לחץ האוויר בצמיג מתאים להמלצות יצרן הרכב. לחץ אוויר נמוך או גבוה מדי, יפגום לא רק בנוחות אלא גם ביכולת הדינאמית של הרכב. לדיירי אזורים בעלי סיכוי רב לשלג ובוץ, מומלץ לשקול רכישת צמיגים ייעודיים לתנאים אלה, במיוחד לחודשי החורף. כך ישפרו משמעותית את הבטיחות במשך מספר עונות רטובות. שווה את הכסף והטרחה.

 

מתלים, היגוי  

בכל השנה, אלה מערכות חשובות - בחורף הן חשובות יותר. מדי פעם רצוי לבדוק, לאזן ולכוון במידת הצורך את מערכת המתלים וההיגוי. כאן נדרשת עזרתו של עסק המתמחה בתחום ואולי גם עלות נפרדת, אבל זה מאד מומלץ. לא רק מכיוון שמכונית לא מאוזנת גורמת לשחיקה לא אחידה של הצמיגים על כל המשתמע מכך (קיצור חיי הצמיג, צריכת דלק מוגברת). בעיקר לקראת החורף, בו אנו זקוקים לכמה שיותר אחיזה באספלט, כדאי לנו לוודא שמערכות אלה עובדות באופן אופטימלי, מבלי "לבזבז" חלקים משטח הצמיג.

 

מגבים  

הצמיג הוא הקשר בין המכונית לכביש? המגבים הם הקשר בין העין לדרך. ברור כי במהלך כל השנה מומלץ לשמור על מגבים תקינים, אבל בחורף בכל זאת יש סיכוי גבוה יותר ללכלוך על השמשה. זכרו כי גם כאן, חודשי הקיץ הלוהטים לא עושים חסד עם הגומי. הוא עשוי להיות יבש, נוקשה, ולא יעיל. בדקו את המגבים והחליפו במידת הצורך. זה עולה כמה עשרות שקלים, ויוכיח עצמו בפעם הראשונה שמשאית כבדה תותיר על החלון הקדמי שכבת בוץ במהירות של 100 קמ"ש על הכביש המהיר.

 

באותה הזדמנות בדקו כי במיכל השטיפה יש מספיק נוזל. מומלץ לעשות שימוש בתוסף מיוחד למים הרגילים, שיאפשר ניקוי מהיר ויעיל יותר. אגב, גם למגב האחורי, במידה ויש כזה, מגיע טיפול דומה.

 


בלי מגבים תקינים, איך תראו לאן אתם נוסעים? (צילום: עופר מאיר)

 

מערכת חשמל

ראשית, כדאי לעשות סדר: מדליקים אורות במהלך כל שעות היום, ובמהלך כל חודשי השנה. אמנם מה-1 בנובמבר כולם מחויבים על-פי חוק, אבל אנחנו בפירוש ממליצים לעשות זאת כל הזמן. ואם כבר, אז כדאי לעשות את זה כמו שצריך. וזה אומר שמלבד בדיקת תקינות התאורה, כדאי גם לוודא שהיא מתפקדת כמו שצריך, ואלומת האור על הכביש מנוצלת במלואה. זה אומר שכיסוי המנורה חייב להיות נקי לא רק מלכלוך, אלא גם מסדקים, ושגוף התאורה (רפלקטור) אמור להיות במצב הולם, ולא עם כתמי חלודה.

 

וכמובן המצבר, מקור לא אכזב לבעיות התנעה בכל עונות השנה, ובעיקר בחורף. כאן אין חוכמות. מצבר חלש ועייף, יחזיר לכם במטבע היחיד שהוא סוחר בו - תסכול ועצבים ברגע הכי פחות מתאים, כשהפגישה החשובה מתחילה בעוד זמן קצר. כדאי לדאוג שכל המוליכים יהיו במצב תקין, וכך גם לגבי המצתים. גם הם אחראים על התנעה קלה ומהירה, ופעולה סדירה וחסכונית של המנוע.

 

ואם כבר, אסור לשכוח גם את הכבלים שסבלו בחודשים האחרונים. במסגרת בדיקת המצבר ניתן לבדוק גם את איכות ההולכה בהם. גם כאן, מומלץ להחליף במידת הצורך.


מומלץ: לבדוק מצבר, נוזלים ותאורה (צילום: איי פי)

 

מערכת חימום-קירור-מיזוג  

במזגן תשתמשו פחות בחודשי החורף, אך לא במעברי האוויר. כדאי לבדוק כי פתחי האוורור נקיים מעלים יבשים למשל, ולוודא שפעולת החימום-קירור תקינה. לא רק כדי לשמור על חום גוף נאות, אלא גם לאפשר אוורור של חלל הרכב בד בבד עם הזרמת אוויר חם לתוכו. חשובה לא פחות היא מערכת הפשרת אדים על השמשה מלפנים ומאחור. באותה הזדמנות, בדקו את מערכת המיזוג: שילוב מזגן עם חימום מרבי, יחד עם הזרמת אוויר לתוך הרכב, היא פעולה משולבת יעילה במיוחד להפרשת אדים.

 

נוזלים  

השמן הוא אותו שמן, נכון? לא בדיוק. השמנים כיום הם רב-דרגתיים אמנם, ומסוגלים לטפל בטווח טמפרטורות רחב מאד, ובכל זאת: מי שאת הקילומטרים הראשונים עושה בתנאי קפיאה, חשוב שידע כי סיכוך נאות למכלולים נעים הוא קריטי לשלמותם ולאורך החיים שלהם. מומלץ לבצע רענון מתאים של שמן המנוע, אבל לא רק: גם שאר הנוזלים עשויים לאבד תכונות חשובות במשך הקיץ. אגב, מומלץ (מאוד) לבדוק את הנוזל נגד קפיאה במצנן, ובאותה הזדמנות לבדוק האם הוא אטום. התיקון, אם נדרש, הוא פשוט וזול בדרך כלל, ויחסוך הרבה מאד עוגמת נפש.

 

הערה: הכתבה התפרסמה במקור ב-2007, אך עברה מאז שינויים


פורסם לראשונה 06/10/2007 01:39

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עמית מגל
ויש מקרים שפשוט עדיף לקנות סירה...
צילום: עמית מגל
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים