שתף קטע נבחר

האוצר: "נטל המסים בארץ גבוה במיוחד"

על פי דו"ח מינהל הכנסות המדינה, נטל המס בישראל עומד על 37% מהתוצר לעומת 32% במדינות המתועשות; המיסוי בקרב המשתכרים מעט נמוך לעומת המערב - אך גבוה יותר בקרב בעלי ההכנסות הגבוהות; גם נטל המיסוי העקיף בישראל גבוה בהשוואה למערב עקב בסיס מע"מ רחב ושיעורי מס הקנייה הגבוהים

חושבים שאתם משלמים יותר מדי מסים? לא תאמינו, אבל במשרד האוצר מסכימים איתכם. הדו"ח השנתי שמפרסם היום מינהל הכנסות המדינה באוצר קובע כי נטל המס בישראל הוא גבוה במיוחד בהשוואה לרמת המיסוי במדינות המתועשות.

 

מנתוני האוצר עולה כי נטל המס שמשלמים אזרחי ישראל לאוצר הגיע ב-2006 ל-28.5% מהתוצר. יחד עם המסים שגובים הביטוח הלאומי והרשויות המקומיות מגיע נטל המס הכולל בארץ ל-37% מהתוצר. זאת בהשוואה לנטל המס הממוצע במדינות המתועשות ( החברות בארגון OECD) שעומד שם על 32.2% בלבד. אילו היתה ישראל חברת בארגון המדינות המתועשות היא היתה מדורגת במקום ה-14 ברמת המיסוי שמוטלת על אזרחיה, מתוך 31 המדינות החברות בארגון.  

 

מה שמגדיל עוד יותר את נטל המס היחסי בישראל היא רמת ההכנסה הנמוכה יחסית של אזרחיה בהשוואה לעולם המערבי. בשנת 2005 עמד התוצר המקומי לנפש בישראל על 26 אלף דולר, שהם רק 62% מרמת התוצר לנפש בארה"ב. לפי מדד זה, מדורגת ישראל בשליש התחתון של הטבלה הבינלאומית, במקום ה-22 מתוך 31 חברות ארגון המדינות המתועשות.

 

בהתחשב ברמה הנמוכה של תוצר לנפש בישראל, אומר דו"ח האוצר, "נטל המס סישראל נראה גבוה במיוחד".

 

דו"ח האוצר מציין עוד כי אם יונהג בארץ חוק פנסיה ממלכתית, יעלה נטל המס עוד יותר ויגיע ל-41% - נטל מס הגבוה בהרבה מן המקובל ברוב מדינות ה-OECD, למעט צרפת, בלגיה, אוסטריה וסקנדינביה.

 

47% לא מגיעים לסף המס 

מנתוני הדו"ח עולה כי ב-2006 היו מתחת לסף מס ההכנסה 47% מהנישומים (36% מהגברים לעומת 61% מהנשים). גביית המסים עלתה בשיעור ריאלי של 11%. חלקה אמנם נבע מעסקאות חד פעמיות אבל גם בניכוי השפעתן היתה עלייה חדה בגבייה בשיעור שנתי ריאלי של 8% בשנתיים האחרונות – פי 1.5 מקצב הגידול בתוצר.

 

הדו"ח מציין כי ברמות השכר הנמוכות שיעור המס הישיר בישראל נמוך לעומת מדינות ה-OECD אבל גבוה ברמות השכר הגבוהות בגלל סף המס הגבוה בישראל ומדרגות המס התלולות בהכנסות הבינוניות והגבוהות. נטל המס העקיף הגבוה נובע מבסיס המע"מ הרחב והשיעורים הגבוהים של מסי הקניה על מוצרים בני-קיימא, בעיקר על רכב.

 

הדו"ח מציין את הירידה שנרשמה ב-4 השנים האחרונות בשיעור מס החברות מ-36% ל-31% (עדיין גבוה מהממוצע ב-OECD אבל צפוי לרדת ל-25% עד 2010). באותה תקופה ירד שיעור המס העליון על יחידים (כולל ביטוח לאומי ומס בריאות) מ-60% ל-49% והופחתו שיעורי המע"מ ומס הקניה.

 

עוד מציין הדו"ח כי "מערכת מס יעילה פירושה גם ביטול או צמצום עיוותים" שהתבטאה בהכבדת נטל המס על ההכנסות משוק ההון ומחו"ל ובצמצום הטבות המס השונות. אלא שגם אחרי הציון הזה מגלה האוצר כי ב-2008 עדין יעמדו הטבות המס על 34.7 מיליארד שקל שהם כ-18% מהכנסות המדינה ממסים או כ-5% תוצר. האוצר מודה כי הטבות מס פירושן הפסד הכנסות הנובע מפטורים או מהנחות במסים לקבוצות שונות של תושבים או לסוגים שונים של פעילות כלכלית.

 

שלום: להנהיג בהקדם מס הכנסה שלילי

הקדים שר האוצר לשעבר, ח"כ סילבן שלום (ליכוד), אמר בתגובה כי יש להמשיך במגמת הרפורמה במס שהחלה בתקופתו והורידה את הנטל, אבל מאחר שהשכבות החלשות שמתחת לסף המס אינן נהנות מהרפורמה - יש להנהיג בהקדם את מס ההכנסה השלילי. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר האוצר רוני בר-און
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים