שתף קטע נבחר

נזקי התחבורה: כ-30 מיליארד בשנה

מדינת ישראל מכניסה לקופתה כ-20 מיליארד שקל בשנה מבעלי רכב פרטי, אלא שהנזקים אותם גורמים כלי הרכב, נאמדים ב-30 מיליארד לאותו פרק זמן. מה אפשר לעשות?

30 מיליארד שקל - זו עלות הנזק שגורמים כלי הרכב למשק הישראלי, מדי שנה. כך מעריך משרד האוצר, בדו"ח המתפרסם היום (א') ומסכם את הכנסות המדינה ממסים בשנה החולפת, 2006. ואיך מגיעים לסכום מפלצתי כזה? חישוב הנזק השנתי מבוסס על אומדן העלויות השונות הנגרמות בגין השימוש בכלי רכב: תאונות הדרכים, גודש בכבישים, זיהום אוויר ועוד. סך הנזק שנגרם לכלכלה הישראלית מדי שנה נאמד בלא פחות מ-5% מהתוצר המקומי הגולמי (תמ"ג).

 

וכמה "תורמים" כלי הרכב לקופת המדינה? על-פי נתוני משרד האוצר, הכנסות המדינה ממיסוי על ענף הרכב הסתכמו בשנה שעברה בכ-19.7 מיליארד שקל - עלייה של כ-6% בהשוואה לנתוני 2005. המיסוי על ענף הרכב כולל מס קנייה ומכס על מכוניות חדשות, בלו על הדלק, אגרות רישוי, מס קנייה ומכס על חלקי חילוף, ועוד. המיסוי על ענף הרכב מהווה כ-3% מהתמ"ג. ובמלים פשוטות: הנזק שגורם ענף הרכב גדול ב-10 מיליארד מהתועלת שהוא מביא.

 

מעודד, אבל 

זה לא מקרה שבמשרד האוצר טורחים לציין את נתוני אומדן הנזק השנתי שגורם ענף הרכב. האוצר מנסה בחודשים האחרונים להוביל מהפכה במיסוי על כלי רכב ודלק, המבוססת על שימוש ב"מדד ירוק". המדד, שפותח על-ידי ועדה בין-משרדית, אמור לשמש בעתיד לקביעת זכאותם של כלי רכב או דלקים להטבות מס, בהתבסס על חישוב הנזק או התועלת שהם גורמים לסביבה. הבלטת הנתונים על ההשפעות השליליות של ענף הרכב, נועדה להקל על קידום אישורה של הרפורמה במושב החורף של הכנסת, שייפתח מחר (ב').


הפקק האינסופי עולה למשק הרבה מאוד כסף (צילום: עידו ארז)

 

"זה מעודד לראות שבמשרד האוצר מתייחסים בכובד ראש לנזקים הסביבתיים של כלי הרכב", אומרת ל-ynet תמר קינן, מנכ"לית ארגון "תחבורה היום ומחר", המקדם את פיתוחה של תחבורה בת-קיימא. אבל השמחה של קינן מסויגת: "יש אמנם שינוי בצורת החשיבה, אבל זה עדיין לא מתבטא במעשים. אנחנו הרי יודעים כבר שנים רבות שהאזרחים בישראל סובלים מנזקי התחבורה, והגיע הזמן לדרוש פתרונות - כמו קידום תחבורה ציבורית, קידום אלטרנטיבות לרכב הפרטי, ועוד".

 

גבייה גבוהה, החזר נמוך 

ד"ר משה בקר, ממומחי התחבורה הבולטים בישראל, דורש מהממשלה לנקוט בגישה המנוגדת לכאורה לשאיפותיה: "דווקא לנוכח הנזקים, צריך להשקיע יותר בתחבורה: אם נשקיע יותר בקידום תשתיות ובבטיחות בדרכים, אפשר יהיה להוריד באופן משמעותי את הנזק הנגרם למשק".

 

בקר מוסיף ואומר כי התמורה שמקבלים בעלי הרכב בישראל אינה הולמת את הכסף שגובה מהם המדינה: "הגבייה מבעלי הרכב גבוהה מאוד, אבל ההחזר נמוך". בקר מעריך כי מדי שנה, משקיעה מדינת ישראל כ-10-9 מיליארד שקל בתחבורה, ובכלל זה תקציבי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, פיתוח הרכבת, תקציבי מע"צ החדשה ועוד. "צריך לבנות תוכנית חירום לשיפור משק התחבורה והבטיחות, שתתבסס על תוספת של כחמישה מיליארד שקל לתקציב התחבורה. זו השקעה שתביא להפחתה של כ-40%-30% במספר תאונות הדרכים, ובנוסף תייצר תשואות גדולות למשק לטווח ארוך, על-ידי שיפור ביעילות התחבורה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תאונות הדרכים. יש גם מחיר כלכלי
באדיבות מדור צילום זק"א
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים