שתף קטע נבחר

מי אחראי על תקינות צינורות הנפט? איש לא יודע

לפני שבוע התבקע צינור נפט של חברת קצא"א בטירת הכרמל ו-30 טונות של נפט גולמי דלפו ממנו וזיהמו את הקרקע. מי מוסמך לבדוק צינורות שכאלה כדי לוודא שהתקלה לא תישנה? משרדי הממשלה מתנערים מאחריות ובינתיים ראשי הרשויות כלל לא יודעים שבסמכותם לדרוש מידע מבעלי הצינורות - קצא"א במקרה זה - ואפילו לבצע בדיקות בעצמם. וקצא"א - הם דווקא לוקחים אחריות ומתחייבים לתקן ולהחזיר את המצב לקדמותו. מי יפקח עליהם? לא ברור

לפני שבוע בדיוק התבקע צינור נפט של חברת קצא"א ליד טירת הכרמל. כ-30 טונות של נפט גולמי דלפו ממנו והיה חשש שיחלחלו למי התהום ויזהמו אותם. סמוך לאירוע טענו מומחים כי סיבת ההתבקעות היא ככל הנראה עייפות החומר או הזנחה.

 

האם אכן היה הצינור ישן ולא מתוחזק? מבדיקה שעשתה ynet עולה כי אף גוף ממשלתי לא פיקח ולא בדק את מצב הצינור שהתבקע. יתרה מזאת, מתברר גם שאף גוף במדינת ישראל לא רואה את עצמו כמוסמך לפקח על החברה ופעילותה, שצינורות שלה מעבירים נפט לאורך קילומטרים רבים ברחבי הארץ.

 

איזה גוף במדינת ישראל אחראי לבדוק את תקינות צינורות הנפט, הגז ושאר הדלקים והחומרים המסוכנים העוברים לאורכה ולרוחבה? התשובה לשאלה הזו היא מסע קפקאי בין משרדי הממשלה השונים, שכל אחד מהם מטיל את האחריות על רעהו.

 

עוד בנושא:

 

מי מוסמך לבדוק? לא ברור

במשרד האוצר, האחראי על פעילותה של קצא"א, אומרים כי החברה כפופה לפיקוח מלא לפי כל החוקים הרלוונטיים, לרבות תכנון ובניה, רישוי עסקים, חומרים מסוכנים וזיהום מים. בהתאם לזיכיון שניתן לחברה, קצא"א פטורה מהליכי תכנון פורמליים, אך כבר לפני כעשר שנים ניתנה הנחייה של היועץ המשפטי לממשלה, המכפיפה את קצא"א לכל דרישות התכנון. תוכניות מלפני יותר מעשר שנים – לא אושרו, איפוא, במוסדות התכנון, אך גם הם כפופים לכל החוקים – כלומר, אמורים להימצא בפיקוח של רשות כלשהי.

 

איזו רשות? כאן טמונה הבעיה: במשרד התשתיות אומרים כי הגוף האחראי על בטיחות תקנות אחסנת נפט הוא מפקח העבודה הראשי במשרד התמ"ת, אבל המשרד האחראי על טיפול והובלת חומרים מסוכנים, ובכללם הדלק, הוא המשרד להגנת הסביבה. עוד אומרים במשרד התשתיות – כמו במשרד האוצר – כי כל מבנה, מתקן וצינור חייב בהיתר בניה ורישיון עסק, הניתנים על ידי הרשות המקומית, וכי כל רשות מקומית אמורה לדעת על כל צינור דלק, גז ומים העובר בתחומה, כיוון שהיא זאת שאישרה את הקמתו.

 

מי היה אחראי, אם כן, לפקח על קצא"א בתחזוקת הצינור - המשרד להגנת הסביבה או הרשות המקומית? לפי התשובות שמסרו משרדי האוצר והתשתיות, עולה כי שני הגופים גם יחד – הרשות המקומית והמשרד להגנת הסביבה – אחראים לפיקוח על הצינור.

 

למה מכחים לאסון המוני?

פרג'ון, ראש עיריית טירת הכרמל, הופתע לשמוע מכותב שורות אלה כי בסמכותו לקבל פרטים ואף לבדוק את תקינות צינור הנפט העובר בשטח השיפוט עליו הוא אחראי. פרג'ון טוען כי מכיוון שהצינור הוקם לפני יותר מעשר שנים ולא קיבל רישיון בניה, אין לו כל מידע עליו ולכן אינו אחראי על תקינותו. "לא רק שהצינור הזה לא נמצא תחת שום פיקוח, אני גם לא ידעתי שמותר לי לפקח עליו", אמר פרג'ון ל-ynet. "למיטב ידיעתי, כיוון שמדובר בצינור של קצא"א, אסור לנו לגעת בו...".

 

מנגד, גורמים במשרד להגנת הסביבה אומרים כי המשרד אחראי להעניק לבעל העסק הנחיות כלליות ורישיונות בלבד, וכי המשרד אינו אמור לפקח על תקינות הצינור. לדברי גורמים במשרד, מי שאחראי על תקינות ותחזוקת הצינור הוא בעל הצינור – כלומר, קצא"א.

 

את פרג'ון המידע הזה מקומם. "פניתי בעבר למשרד להגנת הסביבה ולא קיבלתי מהם תשובה. הם אמרו שיבדקו את העניין ולא חזרו אלי. גם אחרי שזה קרה הם אמרו שהם יקימו ועדה. זה לא רציני. התחושה שקיבלתי היא שקצא"א היא מדינה בתוך מדינה, ושאין עם מי לדבר שם", הוא אומר. "הצינור הזה הוחלף לפני ארבע שנים, כך שמישהו בקצא"א ידע בדיוק מה המצב שלו..." 

 

"אני לא מחכה לוועדות. אני מתכוון להגיש תביעה נגד קצא"א ולדרוש מהם פיצוי. למה מחכים? לאסון הבא שבו יישפכו מאה אלף טונות? להתפוצצות של צינור במרכז חיפה והצפה של רחובות ראשיים? צריך לזכור שכל טונה נפט מזהמת מיליון ליטרים של מי תהום, כך שמדובר בזיהום של עשרות מיליוני ליטרים. ומי ישלם את זה אחר כך? אנחנו. קצא"א יושבת על חבית של מיליוני דולרים ויש לה כסף לתקן את הנזק שהיא עשתה - אז שתתקן".

 

קצא"א: לוקחים אחריות

למרבה ההפתעה, הגוף היחיד שאינו מנסה לגלגל את האחריות על איש הוא דווקא חברת קצא"א. מקצא"א נמסר בתגובה: מי שאחראי על תחזוקת הצינור היא חברת קצא"א. אנחנו עובדים לפי תקן אמריקני איכותי ומבצעים בדיקות חוזרות ונשנות של כל הצינורות שלנו. התפוצצות הצינור האחרונה נמצאת בבדיקה, ועדיין לא קיבלנו את תוצאותיה. כשנקבל את התוצאות, נפעל בהתאם להן".

 

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: ראשית, לא אירעה התפוצצות בקו אלא שבר בו. הקטע הפגוע בקו הוא בקו שנבדק לפני חמש שנים ובקטע צינור ששופץ לפני חמש שנים בלבד. הסיבות לתקלה החריגה לא ידועות וככל הנראה בשלב זה התקלה לא נגרמה עקב קורוזיה, והן נמצאות בבירור וחקר מעמיקים... בדיקות קטע הקו שנפגע נעשות בליווי צמוד של המשרד להגנת הסביבה על מנת לאתר מה גרם לתקלה חריגה זו, ולקבוע דרכי פעולה למניעת הישנות תקלה כזו.

 

התקנות הרלוונטיות (תקנות המים (מניעת זיהום מים, קווי דלק, התשס"ו 2006) שהתקין המשרד להגנת הסביבה, נכנסו לתוקף באמצע שנת 2006. על פי הנחיית המשרד, יש לבצע בדיקת אטימות של קווי דלק תוך חמש שנים מיום כניסת התקנות לתוקף. הממונה במשרד לעניין התקנות פועל מול קצא"א ליישום בדיקת תקינות הקווים בפרק הזמן הקבוע בחוק. קצא"א ממלאת בהיבטים אלו את דרישות המשרד להגנת הסביבה במלואן.

  

מנהל מחוז חיפה במשרד להגנת הסביבה שלח מכתב התראה לקצא"א בגין תקלה זו ובו דרש את החזרת המצב לקדמותו וברוח זו פועלת קצא"א. קצא"א, בליווי צמוד של המשרד להגנת הסביבה ובהנחייתו, פועלת בנמרצות לסלק את כל הזיהום מהאתר ולהחזיר את המצב באתר לקדמותו. על פי תוצאות ומימצאי בדיקת קטע הקו הפגוע, יחליט משרדנו בדבר המשך האכיפה.

 

באשר לפנייה של אריה פרג'ון, לא ידוע למשרדנו כי ידע שהקו עובר בתחומו, לא נרשמה אצל מנהל המחוז ואצל הממונה על התקנות כל פניה מצידו טרם התקלה ולא ידוע לנו מי אמר, אם אמר כי תוקם ועדה. כל שנאמר לו כי הצינור יישלח לבדיקה ואכן כך נעשה.


פורסם לראשונה 29/10/2007 14:10

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי מוסמך לבדוק את הצינור? ניקוי הנפט בטירת הכרמל
צילום: אבי קדם
צילום: שיה אגוזי
ההתפוצצות בבדיקה. קצא"א
צילום: שיה אגוזי
למה מחכים לאסון? פרג'ון
מומלצים