שתף קטע נבחר

אזהרה: נהיגה במכונית מקצרת את חייך

ולא בהכרח בגלל תאונת דרכים. הצעת חוק חדשה שהוגשה לשולחן הכנסת קוראת לחייב את יבואניות הרכב להקצות 20% משטח הפרסום לאזהרה מפני זיהום האוויר שגורמת המכונית

ח"כים למען איכות הסביבה. ח"כ גלעד ארדן, יו"ר ועדת הכלכלה בכנסת, הגיש הצעת חוק חדשה, לפיה יחויבו כל יבואניות הרכב להקצות 20% מפרסומיהן לטובת מידע בנושא זיהום האוויר וצריכת הדלק של המכוניות אותן הם משווקים. "מטרת חוק זה היא להבטיח כי לצרכני הרכב תהיה נגישות למידע מלא על ביצועי הרכבים," מפרט ארדן בדברי ההסבר להצעת החוק, "מתוך כוונה לעודד שקיפות מרבית ולהביא לרכישה מוגברת של רכבים ידידותיים לסביבה".


נהיגה במכונית גורמת לפגיעה בבריאות ילדיך?

 

בשבוע שעבר פורסם ב-ynet לראשונה כי בכוונתו של ח"כ דב חנין, יו"ר השדולה הסביבתית-חברתית בכנסת, להגיש הצעת חוק דומה. אולם, כעת מתברר כי ארדן הקדים אותו, וכבר הגיש את הצעתו לכנסת. ראוי לציין כי באירופה כבר החל תהליך חקיקתי דומה, הקורא לחייב את יצרניות הרכב להקצות עד 20% מפרסומיהן למידע אודות זיהום אוויר וצריכת דלק. עם זאת, התהליך טרם הסתיים, וסביר להניח כי הוא צפוי להיתקל בהתנגדות - בעיקר בקרב המדינות בהן פועלות יצרניות רכב גדולות, כמו צרפת, גרמניה ואיטליה.

 

600 מתים בשנה 

כאמור, על-פי הצעת החוק של ארדן, בכל פרסום לרכב מנועי, יחויבו היבואניות לציין את צריכת הדלק וכן את פליטת המזהמים של הרכב המופיע בפרסום. בנתונים אודות זיהום האוויר, מתייחסת הצעת החוק לחמישה מהמזהמים העיקריים שפולטים כלי רכב: פחמן דו-חמצני (CO2), פחמן חד-חמצני (CO), תחמוצות גופרית (SOX), פחמימנים (HC) וחלקיקים נשימים עדינים (PM). יש לציין כי חסרה בהצעת החוק התייחסות לקבוצת מזהמים חשובה נוספת: תחמוצות חנקן (NOX), אך יתכן כי היא תתווסף בעתיד.

 

בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, מסביר ארדן מדוע יש לעורר את תשומת הלב של הצרכנים לבעיית פליטת המזהמים של כלי הרכב: "בתל אביב לבדה מתים מדי שנה 600 איש, בשל מחלות וסיבוכים הקשורים בזיהום אוויר. נוסף על כך, זיהום האוויר הנפלט מכלי הרכב הממונעים פוגע בסביבה, באופן שמגביר את משבר האקלים". ולכן, מסכם ארדן, יש צורך לעודד את ציבור הצרכנים בישראל לרכוש כלי רכב ידידותיים לסביבה.

 

"לאמץ את הגישה האירופית" 

מרבית יבואני הרכב צפויים לתמוך במהלכים שיעודדו רכישת כלי רכב ידידותיים לסביבה, אם כי חלק מביע חשש מפני קביעת סטנדרטים שיהיו שונים מאלו שיתקבלו באירופה. בשיחה עם ynet בשבוע שעבר, אמר מנכ"ל יונדאי, דן

אורנשטיין, כי הוא ישמח אם יתקבל חוק כמו זה שמציע ארדן, אך הדגיש את הצורך לאמץ את הגישה האירופית במלואה: "אנחנו מוכרים כאן מכוניות לפני תקינה אירופית, ולכן מחויבים ליישר קו גם במישור הזה".

 

סביר להניח כי הצעתו של ארדן תקבל תמיכה גם מצד הממשלה, וזאת לנוכח המודעות הגוברת מצד הציבור, וכן לאור פעילות מוגברת של משרדי הממשלה בנושא זיהום האוויר ואיכות הסביבה. את הפעילות הממשלתית בנושא זיהום אוויר מכלי רכב מובילה ועדה בין-משרדית למיסוי ירוק. הוועדה, בראשות סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, בועז סופר, עוסקת במציאת פתרונות לעידוד השימוש בכלי רכב ובדלקים ידידותיים לסביבה. המסקנות הסופיות של הוועדה יוגשו לממשלה בתוך כחודש.

 

יתכן שאת ההתנגדות העיקרית להצעת החוק החדשה יימצא ארדן דווקא במשרד התחבורה, שאינו שש לשינויים שטרם נוסו במדינות אחרות - ובעיקר במדינות אירופה. רבים מבכירי המשרד סבורים כי מאחר שהתקינה האירופית היא המקובלת בשוק הרכב הישראלי, מן הראוי שנאמץ חוקים רק לאחר שהתקבלו ונוסו באירופה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סכנה לבריאות?
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים