שתף קטע נבחר

מכונית חשמלית: המדינה מונעת מונופול

בניגוד לתמונה שמצטיירת, ולמרות שהוא היחיד שמוזכר, יזם המכונית החשמלית שי אגסי לא יהנה מהטבות בלעדיות. המדינה למדה מניסיון העבר, ומתכוונת לפתוח את השוק לתחרות

 

התחרות על ההכנסות מרכב חשמלי בישראל כבר החלה? עוד בטרם נמכרה אפילו מכונית חשמלית אחת בישראל, נערכת ממשלת ישראל לפתיחת שוק הרכב החשמלי לתחרות. צוות בין-משרדי, בראשות היועצת המשפטית של משרד האוצר, יגבש את כללי הרגולוציה הנדרשים להפעלת רשת בפריסה ארצית, שתשמש לטעינת כלי הרכב החשמליים.

 

אחת המשימות העיקריות של הצוות, היא להבטיח כי הרשת שתוקם תהיה פתוחה בפני מספר מפעילים, בנוסף למיזם של שי אגסי, עליו דיווחנו בהרחבה בעבר. בכך מאמצת הממשלה את מודל רשת הטלפוניה הסלולארית, שפתוחה כיום בפני ארבעה מפעילים.


בקרוב ינועו בישראל מכוניות חשמליות לא מזהמות? (צילום: ניב קלדרון)

 

הגיע הזמן: מונעים מונופול

כדאי לשים לב שמדינת ישראל בוחרת כבר בשלב זה לבחון את נושא התחרות החופשית. מדובר בבשורה טובה עבור הצרכנים: פתיחת רשת טעינה בפני מספר מפעילים, תמנע מונופול של מפעיל יחיד, המשתמש ברישיון מטעם המדינה להדפיס כסף על גבם של הצרכנים.

 

הצוות שהוקם יצטרך להתמודד עם מספר שאלות חשובות:

  1. בבעלות מי תהיה רשת הטעינה
  2. מה יהיו מגבלות הרישיון לשימוש ברשת
  3. האם תינתן לאחד המפעילים - למשל המיזם של אגסי - בלעדיות לתקופה מסוימת
  4. מה יקרה בתום תקופת ההתקשרות עם אותו מפעיל

 

תפקיד נוסף של הצוות יהיה לקבוע את עלות השימוש ברשת הטעינה - גם עבור בעלי מכוניות חשמליות, וגם עבור מפעילים שונים. בשלב זה אין החלטה באשר למספר המפעילים המתוכנן, וסביר להניח כי הצלחת מיזם הרכב החשמלי היא שתשמש זרז לפתיחת השוק לתחרות.

 

הצוות הבין-משרדי יורכב מנציגי משרדי המשפטים, התחבורה, התשתיות הלאומיות והאוצר, והוא יגיש את מסקנותיו עד ה-15 בפברואר 2008. יש לציין כי הצוות הוא חלק מוועדת ההיגוי לנושא התחבורה ה"ירוקה", עליו הוחלט בישיבת הממשלה השבועית שהתקיימה אתמול (א').

 

במקביל, הממשלה החליטה על הקמת צוות נוסף, בראשות המשנה למנכ"ל משרד להגנת הסביבה, שיבחן את ההיבטים הסביבתיים הכרוכים בהקמת רשת הטעינה הארצית. אחד מתפקידיו של הצוות יהיה לוודא כי הרשת לא תגרום נזק סביבתי משמעותי. יש לזכור כי מלבד תהליך ההקמה עצמו, שעשוי לגרום נזקים שונים, יצטרכו המפעילים והממשלה למצוא דרכים לטפל בסוללות המשומשות - גם לטעינתן מחדש וגם למחזור עם תום השימוש בהן.

 

פטור מלא ממס?

אחת ההחלטות החשובות בנוגע למיזם הרכב החשמלי, תתקבל כבר החודש: ממשלת ישראל קבעה כי ועדת המיסוי הירוק, שתקבע אילו הטבות יקבלו כלי רכב ודלקים ידידותיים לסביבה, תגיש מסקנותיה עד ה-1 בדצמבר. המסקנות יובאו לאישור הממשלה עד ה-15 בדצמבר.

 

כפי שסיפרנו בעבר, הטבת-מס משמעותית תהיה הכרחית להצלחת מיזם הרכב החשמלי בישראל, וזאת על-מנת ליצור העדפה לקנייתו. אולם, עדיין לא ידוע מה יהיה גובה ההטבה: על-פי הערכות, מדינת ישראל תנהיג מדיניות מס ארוכת טווח, שתעניק הטבת-מס שתפחת במהלך השנים.

 

ועדת המיסוי הירוק, בראשות סמנכ"ל בכיר ברשות המסים, בועז סופר, הגישה במאי האחרון את דו"ח הביניים שלה, וכעת היא שוקדת על סיום הכנת הדו"ח הסופי. למרות שנושא הרכב החשמלי הוא רק אחת הסוגיות בדו"ח, סביר להניח כי הוא יקבל תשומת לב מיוחדת, לאור העניין הרב שהוא מעורר בקרב הצמרת הפוליטית בישראל - ובראשה נשיא המדינה, שמעון פרס, וראש הממשלה, אהוד אולמרט.

 

עם זאת, יש לציין כי עוד לפני שהממשלה "גילתה" את הרכב החשמלי - ועוד לפני ששי אגסי הכריז על המיזם שלו - במשרד האוצר הצהירו כי יישקלו הטבות מס משמעותיות לכל כלי רכב "נקי", שאינו פולט מזהמים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עידן עופר (מימין) ושי אגסי. לא לבד
צילום: Larry Lettera/ Camera 1
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים