שתף קטע נבחר

ההולנדים מנסים לחסל את מזהמות הדלק

בעלי מכוניות שצורכות הרבה דלק ומזהמות את הסביבה, יאלצו בעתיד לשלם מס מיוחד נוסף. המתנגדים: זה יוסיף כסף לקופת המדינה, אך לא יפחית את הזיהום

מנסים להוריד את המזהמים הגדולים מהכביש האירופי. הקבינט ההולנדי הצביע לאחרונה ברוב קולות בעד הצעה להטיל מס מיוחד על מכוניות מזהמות, ולעודד רכב חסכוני וידידותי יחסית לסביבה. המשמעות המיידית היא כי כלי רכב גדולים וכבדים, עם פליטת מזהמים גבוהה מהשיא המותר, ישלמו 1,100 יורו לכל 10 גרם נוספים של זיהום לק"מ. מכוניות ליסינג חסכוניות במיוחד, עשויות לזכות אף הן בהטבה שתתבטא באלפי יורו.

 

המדד החדש קובע 232 גרם לק"מ כשיא עבור מכוניות בעלות מנוע בנזין, ו-192 גרם לק"מ עבור מכוניות בעלות מנוע דיזל. לפי התוכנית, החל מ-2010 תידרש רמת זיהום נמוכה עוד יותר כדי "להימלט" מהקנס. 222 גרם עבור מכוניות בנזין, 184 במקרה של מכוניות העושות שימוש בסולר. כדאי לציין כי מספרים אלה אף מחמירים יותר מהתוכנית המקורית של ממשלת הולנד.


מס למען הסביבה, או סתם עוד מס?

 

לכאורה נראה כי הממשלה ההולנדית שואפת אף היא "לנקות את הכביש" ממזהמים. אלא שלא מעט קולות בתעשיית הרכב המקומית, כמו-גם מתנגדים פוליטיים שונים, מצביעים על כך שמדובר בעיקר בניסיון להעשיר את קופת המדינה, מבלי להשפיע על איכות הסביבה. מהצד השני של בעלי העניין, הושמעה תרעומת על כך שמדובר בצעדים בעלי השפעה מינורית, וחובה היה לפעול יותר בנחרצות כנגד המזהמים הגדולים.

 

במפלגת הירוקים טוענים כי השפעת הקנס החדש תהיה זניחה, בעיקר מכיוון שמדובר בפלח שוק קטנטן בלבד, וממילא לא תהיה בעיה לרוכשי כלי רכב גדולים ויקרים, להתמודד עם ההתייקרות הצפויה של כמה אלפי יורו. מתנגדים פוליטיים אחרים טוענים כי למרות הציביון ה"ירוק" של הרעיון, מדובר בלא יותר ממס נוסף במסווה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים